Omgaan met kinderen van nieuwkomers registerleraar 1600x640

Omgaan met anderstalige kinderen in de klas

Uw school geeft les aan kinderen van nieuwkomers en/of andere anderstalige kinderen? Belangrijk en betekenisvol, maar ook een hele uitdaging! Wat komt er op u af? U vraagt zich af wat verstandig is om wel of juist niet te doen? U heeft vragen over de ontwikkeling van deze kinderen en wilt weten hoe u (didactisch) goed af kunt stemmen op de onderwijsbehoeften van deze leerlingen binnen de reguliere klas? U wilt ontdekken hoe u instroom en doorstroom op een goede manier kunt regelen? Neem dan deel aan het programma ‘Omgaan met anderstalige kinderen in de klas’. Drie boeiende sessies.

Interessante vragen

Hoe is de ontwikkeling van deze kinderen op de Nederlandse basisschool? Welke achtergronden nemen zij mee? Wat betekent het denken vanuit verschillende culturen voor de communicatie met kinderen en ouders? Is het verstandig om met vluchtelingenkinderen over hun trauma(’s) te spreken?

Wat moet je weten van de taalontwikkeling van kinderen die meertalig opgroeien om hen goed onderwijs te bieden? Mogen kinderen die thuis een andere taal spreken deze gebruiken op school?

En, hoe organiseer je het onderwijs in je groep met één of een aantal kinderen die het Nederlands (nog) niet goed beheersen? Hoe geef je specifiek (taal)onderwijs voor deze meertalige leerlingen een plek in je dagplanning (klassenmanagement)?

Een aantal vragen die de kern raken. In drie bijeenkomsten gaat u samen met ons en samen met collega-deelnemers op zoek naar antwoorden. Het programma bestaat uit drie bijeenkomsten:

  • Bijeenkomst 1: Tweede taalverwerving en taalontwikkeling
  • Bijeenkomst 2: Anderstaligen in de reguliere klas: de meertalige klas!
  • Bijeenkomst 3: Het anderstalige jonge kind en zijn taalontwikkeling

Het programma ‘Omgaan met anderstalige kinderen in de klas’ is afwisselend, inhoudelijk sterk en uitermate praktisch.

Voor wie

Het programma ‘Omgaan met anderstalige kinderen in de klas’ is gericht op leerkrachten die te maken hebben met instroom van anderstalige leerlingen in het reguliere onderwijs. Soms vanuit een taalschool, soms ook door directe plaatsing. 

Deze cursus kan ook afgestemd worden op de onderwijspraktijk van onderwijsassistenten.

Wanneer en waar?

najaar 2021

  • 6 en 13 oktober en 10 november 2021 van 15.00 - 17.30 uur

voorjaar 2022:

  • 9 en 16 februari en 9 maart 2022 van 15.00 - 17.30 uur

Kosten

Uw investering voor drie uiterst boeiende bijeenkomsten bedraagt € 395,00 per deelnemer.

Meer informatie

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met mevrouw Saskia Versloot via 06 33 05 78 93 of Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Aanmelden

U kunt zich aanmelden voor deze cursus via dit formulier