basisfoto lezen taalontwikkeling

Benieuwd hoe u als school en team de resultaten op het gebied van lezen en taalontwikkeling verhoogt en uw eigen vaardigheden aanscherpt? Neem dan contact op met Janna de Haan.

Lezen en taalontwikkeling

Op weg naar het best denkbare lees- en spellingsonderwijs

Op weg naar het best denkbare lees- en spellingsonderwijs

Veel kinderen met lees- en spellingsachterstand, tegenvallende resultaten bij de Citotoets en veel leesuitval: hoe kunt u dit aanpakken en ombuigen? Ons antwoord: begin aan de basis. Daar ligt de sleutel voor succes. Kies met uw schoolteam voor een gedegen aanpak en unlock het verborgen potentieel bij alle leerlingen.

Lees verder

Taalkracht: Preventie laaggeletterdheid en dyslexie

Taalkracht: Preventie laaggeletterdheid en dyslexie

Goed zicht hebben op de opbrengsten van uw taal- en leesonderwijs. Leerkrachten die weten waar en hoe ze kunnen bijsturen. Beleid ontwikkelen met een kop en een staart waardoor alle kinderen in beeld zijn. En effectieve dyslexiezorg voor kinderen die het echt nodig hebben. Mooie perspectieven. Bent u klaar voor een sprong vooruit?

Lees verder

Groep 1 en 2 en Rijke Taal

Groep 1 en 2 en Rijke Taal

Een goede kennis en taalbasis begint bij het jonge kind! Kleuters die veel rijke teksten voorgelezen krijgen, worden namelijk vertrouwd met de taal en structuur van boeken en verhalen. Ze snappen steeds beter hoe verhalen en teksten in elkaar zitten (narratief verhaalbegrip). Ze vergroten hun woordenschat, hun leesmotivatie en leesgedrag.

Lees verder

Specialist lezen met 'Focus op begrip'

Specialist lezen met 'Focus op begrip'

Welke lees- en denkstrategieën en welke vaardigheden zijn voor de leerling het meest efficiënt om in te zetten om te komen tot begrip van een tekst? De resultaten van het begrijpend lezen gaan vaak moeizaam omhoog, hoe zorg je ervoor dat je investering in begrijpend lezen in de groep merkbaar wordt in resultaten, maar ook bij andere vakken en bij de toetsen?

Lees verder

Focus op begrip

Focus op begrip

Focus op begrip is een initiatief van Anneke Smits en Erna van Koeven. We besteden in het Nederlandse onderwijs veel uren aan taal en lezen, terwijl die uren niet leiden tot motivatie bij lezen, ook niet bij de leerlingen die goed kunnen lezen. Ook slagen we er onvoldoende in om onze zwakke leerlingen genoeg toe te rusten voor onze geletterde maatschappij. Dat leidt tot een toenemende kansenongelijkheid. Lezen is nog altijd de belangrijkste basis voor school en maatschappelijk succes.

Lees verder

Dyslexie in de klas; hands on!

Dyslexie in de klas; hands on!

Heeft u ook te maken met dyslectische kinderen in de klas? Niet alle kinderen met leesproblemen op de basisschool hebben een dyslexieverklaring. Vaak bestaat er eerst een vermoeden van dyslexie bij een kind en wordt daarna onderzocht of dit écht het geval is. In de tussentijd gaan deze leerlingen gewoon iedere dag naar school. En iedere dag hebben zij goed onderwijs nodig waar u, als onderwijsassistent, aan bijdraagt.

Lees verder

LIST; Lezen voor scholen vanuit een totaal aanpak

LIST; Lezen voor scholen vanuit een totaal aanpak

LIST is een Lees Interventie-project voor scholen met een totaalaanpak. Thoni Houtveen en Anneke Smits hebben een op onderzoek gebaseerde aanpak ontwikkeld waarin het onderwijs in aanvankelijk en voortgezet lezen tot zijn kern is teruggebracht. Door het vergoten van het kennisniveau en instructievaardigheden kan de leerkracht de cruciale rol die hij/zij bij het leren lezen van kinderen heeft waar maken.

Lees verder

Zo leer je kinderen lezen en spellen

Zo leer je kinderen lezen en spellen

Wilt u uw eigen methode voor technisch lezen en spellen effectiever gebruiken? Dit kan met de preventieve instructiemethodiek 'Zo leer je kinderen lezen en spellen'. Dure oplossingen in de vorm van allerlei hulp buiten de klas of buiten de school zijn dan niet nodig.

Lees verder

Opfriscursus Zo leer je kinderen lezen en spellen

Opfriscursus Zo leer je kinderen lezen en spellen

Vaak komen er na een aantal jaren vragen bij ons binnen of er niet een aantal leerkrachten een opfriscursus kunnen krijgen omdat ze nieuw in het team zijn en wel werken met de methodiek, maar niet de scholing hebben gevolgd. Ook leraren die in verschillende bouwen werken hebben soms behoefte aan een opfriscursus om even weer de puntjes op de i te zetten.

Lees verder

Verteltassen

Verteltassen

(Interactief) voorlezen is heel belangrijk voor de ontwikkeling van jonge kinderen. Het is goed voor hun woordenschat, hun taalvaardigheid en het prikkelt hun fantasie. Niet voor niets spannen bibliotheken en scholen zich zo in om de band tussen school en thuis te versterken: ze willen de ouders stimuleren meer met hun kinderen te lezen en te praten over de boeken. Maar hoe krijg je ouders over de drempel van de school? Ouders voor wie lezen geen vanzelfsprekende zaak is. Ouders voor wie het Nederlands een probleem is.

Lees verder

Meer informatie?

Janna de Haan

Janna de Haan

06 14 00 36 33
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Lees meer