basisfoto lezen taalontwikkeling

Benieuwd hoe u als school en team de resultaten op het gebied van lezen en taalontwikkeling verhoogt en uw eigen vaardigheden aanscherpt? Neem dan contact op met Janna de Haan.

Lezen en taalontwikkeling

Op weg naar het best denkbare lees- en spellingsonderwijs

Op weg naar het best denkbare lees- en spellingsonderwijs

Veel kinderen met lees- en spellingsachterstand, tegenvallende resultaten bij de Citotoets en veel leesuitval: hoe kunt u dit aanpakken en ombuigen? Ons antwoord: begin aan de basis. Daar ligt de sleutel voor succes. Kies met uw schoolteam voor een gedegen aanpak en unlock het verborgen potentieel bij alle leerlingen.

Lees verder

Dyslexie in de klas; hands on!

Dyslexie in de klas; hands on!

Heeft u ook te maken met dyslectische kinderen in de klas? Niet alle kinderen met leesproblemen op de basisschool hebben een dyslexieverklaring. Vaak bestaat er eerst een vermoeden van dyslexie bij een kind en wordt daarna onderzocht of dit écht het geval is. In de tussentijd gaan deze leerlingen gewoon iedere dag naar school. En iedere dag hebben zij goed onderwijs nodig waar u, als onderwijsassistent, aan bijdraagt.

Lees verder

Optimaliseren leesonderwijs

Optimaliseren leesonderwijs

Leesonderwijs staat hoog op de onderwijsagenda. Dat is terecht, want het verband tussen een goed lezen, begrijpend lezen en schoolsucces is, volgens onderzoek van Robert Marzano, hoog. Zonder een goede leesvaardigheid zijn leerlingen niet in staat hun potentiële onderwijsmogelijkheden te benutten. Goed kunnen lezen draagt bij aan het competentiegevoel van een kind.

Lees verder

LIST; Lezen voor scholen vanuit een totaal aanpak

LIST; Lezen voor scholen vanuit een totaal aanpak

LIST is een Lees Interventie-project voor scholen met een totaalaanpak. Thoni Houtveen en Anneke Smits hebben een op onderzoek gebaseerde aanpak ontwikkeld waarin het onderwijs in aanvankelijk en voortgezet lezen tot zijn kern is teruggebracht. Door het vergoten van het kennisniveau en instructievaardigheden kan de leerkracht de cruciale rol die hij/zij bij het leren lezen van kinderen heeft waar maken.

Lees verder

Cursus specialist begrijpend lezen

Cursus specialist begrijpend lezen

Welke lees- en denkstrategieën en welke vaardigheden zijn voor de leerling het meest efficiënt om in te zetten om te komen tot begrip van een tekst? De resultaten van het begrijpend lezen gaan vaak moeizaam omhoog, hoe zorg je ervoor dat je investering in begrijpend lezen in de groep merkbaar wordt in resultaten, maar ook bij andere vakken en bij de toetsen?

Lees verder

Denk! Een andere aanpak voor begrijpend lezen

Denk! Een andere aanpak voor begrijpend lezen

Ervaringen in de schoolpraktijk laten echter zien dat begrijpend leeslessen vaak weinig effectief zijn en zelfs tot demotivatie kunnen leiden bij kinderen. Leerkrachten geven dan ook aan zich handelingsverlegen te voelen: ze vragen zich af hoe ze begrijpend lezen volgens de nieuwste inzichten moeten vormgeven en hoe ze leerlingen gemotiveerd en betrokken houden of krijgen.

Lees verder

Cursus Woordenschat

Cursus Woordenschat

Woordenschat is een belangrijke component bij het begrijpend lezen. Woordenschat is vaak een moeilijk grijpbaar gebied.’ We zijn toch de hele dag bezig met woorden en dus woordenschat?’ wordt vaak geroepen.

Lees verder

Zo leer je kinderen lezen en spellen

Zo leer je kinderen lezen en spellen

Wilt u uw eigen methode voor technisch lezen en spellen effectiever gebruiken? Dit kan met de preventieve instructiemethodiek 'Zo leer je kinderen lezen en spellen'. Dure oplossingen in de vorm van allerlei hulp buiten de klas of buiten de school zijn dan niet nodig.

Lees verder

Opfriscursus Zo leer je kinderen lezen en spellen

Opfriscursus Zo leer je kinderen lezen en spellen

Vaak komen er na een aantal jaren vragen bij ons binnen of er niet een aantal leerkrachten een opfriscursus kunnen krijgen omdat ze nieuw in het team zijn en wel werken met de methodiek, maar niet de scholing hebben gevolgd. Ook leraren die in verschillende bouwen werken hebben soms behoefte aan een opfriscursus om even weer de puntjes op de i te zetten.

Lees verder

Basiscursus Zo leer je kinderen lezen en spellen

Basiscursus Zo leer je kinderen lezen en spellen

Steeds meer scholen werken met de methodiek ‘Zo leer je kinderen lezen en spellen’ (ZLKLS): een preventieve instructiemethodiek die gericht is op het voorkomen van fouten, het competentiegevoel van de leerkracht en leerling bevordert en zich richt op wat nu werkelijk belangrijk is bij het goed leren lezen en spellen.

Lees verder

Meer informatie?

Janna de Haan

Janna de Haan

06 14 00 36 33
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Lees meer