Kindgesprekken

Tijdens uw werk op school wordt er wat afgepraat over leerlingen. Bij het koffieautomaat, op het schoolplein, tijdens vergaderingen en op ouderavonden. En we praten natuurlijk ook tegen kinderen: zowel in als buiten de klas. Maar hoe vaak bent u echt in gesprek mèt kinderen? Zonder tijdsdruk, met 100 procent aandacht en met verrassende opbrengsten. Steeds meer scholen en leerkrachten ontdekken de kracht van ‘kindgesprekken’ …

Eigenaarschap en motivatie 

Gepersonaliseerd leren en eigenaarschap bij het eigen leren zijn sterk in opkomst. De betrokkenheid van kinderen op hun eigen leren neemt toe en kinderen ontdekken dat ze hier zelf invloed op hebben. Eigenaarschap resulteert in meer motivatie, een betere werkhouding en een trots gevoel. Ook hebben kinderen beter zicht op hun (leer)ontwikkeling. En vanaf de start voelen ze zich prettiger omdat er serieus naar ze wordt geluisterd. Kindgesprekken zijn ook onmisbaar bij handelingsgericht werken: ze helpen bij het in beeld brengen van de onderwijsbehoeften. Logisch om leerlingen hierbij te betrekken. Om met leerlingen echt in gesprek te gaan. Inderdaad: de diepte in op individueel niveau. Wat denkt, voelt en vindt dit kind? Bovendien versterken kindgesprekken de relatie tussen leerkracht en kind.

Met kindgesprekken aan de slag 

In gesprek gaan met kinderen. Klinkt eenvoudig. Het tegengestelde is waar. Het vraagt naast kennis van zaken om een nieuwsgierige houding en specifieke vaardigheden. U gaat immers op zoek naar ‘persoonlijke’ informatie: wat houdt het kind bezig? Wat levert energie op? Wat wil het kind leren? Wat heeft hij/zij daarbij van mij nodig? De vraag is dan ook: hoe zorgt u ervoor dat een gesprek zo verloopt dat een kind ook open met u in gesprek gaat? U ontdekt het in drie bijeenkomsten.

Drie bijeenkomsten

In drie bijeenkomsten duikt u in de wereld van kindgesprekken. Wat maakt een gesprek tot een goed kindgesprek? We gaan aan de slag met uw rol, houding en vaardigheden. Beeldcoaching helpt om deze vaardigheden te verfijnen. We kijken samen naar voorbeelden van kindgesprekken en u oefent in het stellen van vragen die leiden tot échte antwoorden.

Bijeenkomst 1

  • Eigenaarschap van leren: hoe werkt dat?
  • Eigenaarschap bevorderen: attitude en vaardigheden van de leerkracht.
  • Waarover ga je met kinderen in gesprek? En hoe organiseer je dat?
  • Hoe zorg je voor een open en nieuwsgierige houding, welke vragen kun je stellen?
  • Wat is belangrijk bij jonge kinderen, en wat bij oudere kinderen?

Bijeenkomst 2

  • Samen kijken naar een kindgesprek
  • Oplossingsgerichte vaardigheden
  • Feed-up, feed-back, feed-forward
  • Gesprekskaartjes

Bijeenkomst 3

  • Kijken naar wat goed gaat
  • Benoemen van talenten
  • Mindset - groeidenken
  • Oefenen in vaardigheden
  • Toepassing op eigen school

In de tijd tussen de bijeenkomsten worden kindgesprekken gevoerd en (indien gewenst) opgenomen. Deze beeldcoaching is niet inbegrepen in de prijs. Uitvoering kan ook plaatsvinden met uw eigen beeldcoaches.

Voor wie

Deze bijeenkomsten kunnen plaatsvinden op schoolniveau of onderdeel uitmaken van het professionaliseringsaanbod van een bestuur.

Kosten

€ 2880 voor 3 dagdelen, groep van max 15 personen. In overleg kan beeldcoaching worden toegevoegd.

Opbrengsten

  • Kinderen leren en merken dat ze zelf invloed hebben op hun leerproces
  • Kinderen voelen zich gezien door de leerkracht, hun mening doet ertoe
  • U krijgt zicht op de verborgen talenten van uw leerlingen
  • U leert welke attitude en vaardigheden nodig zijn voor goede kindgesprekken: van kleuter tot groep 8
  • U krijgt handvatten om leerlingen eigenaar te laten worden van hun leerproces, bijv. door samen met de leerling leerdoelen op te stellen
  • U krijgt zicht op welke vragen, opmerkingen en feedback het meest effectief zijn
  • U oefent tijdens de bijeenkomst maar ook in eigen klas (begeleiding van een beeldcoach is mogelijk)
  • U krijgt van de adviseur concrete hulpmiddelen om een goed gesprek te stimuleren

Wat kinderen zeggen

  • Leuk. Nu leer je eens wat van mij.
  • Kunnen we morgen weer?

Wat leerkrachten zeggen

  • Kinderen kunnen heel goed nadenken over leren. En dat is goed voor ze. Ik merk dat ze meer eigenaarschap nemen voor hun leerproces. Ook is het contact met mij verbeterd. Bovendien vinden ze het leuk, ieder kind wil graag
  • Inspirerend en praktijkgericht: we kunnen er direct mee aan de slag
  • De videobeelden helpen in mijn ontwikkeling
  • Een cursus met een goede opbouw en genoeg ruimte voor eigen inbreng
  • Goede gefundeerde basis van waaruit prettig gewerkt kan worden

Meer informatie

Neem dan contact op met Nienke Bouwman (06 14 00 36 34 Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.) of Peter Harkink (06 14 00 40 71 Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.).