basisfoto wiskunde rekenonderwijs

Meer weten over reken- en wiskundeonderwijs of bent u benieuwd naar de mogelijkheden van een proeverij of studie(mid)dag voor uw team, school of schoolbestuur? Laat dan uw gegevens achter.

Lees verder

Reken- en wiskundeonderwijs

Het rekenonderwijs optimaliseren

Het rekenonderwijs optimaliseren

Wordt op uw school al enige tijd gewerkt met een rekenmethode? of Wilt u het rekenonderwijs binnen uw school verder optimaliseren? IJsselgroep gaat graag met u aan de slag om de kennis en vaardigheden van uw leerkrachten te vergroten met als doel de rekenresultaten te verbeteren

Lees verder

Op weg naar een nieuwe rekenmethode

Op weg naar een nieuwe rekenmethode

Eind januari hebben de grote uitgeverijen op de NOT hun nieuwe of vernieuwde rekenmethode gepresenteerd. Voor veel scholen staat het vernieuwen van de rekenmethode op het programma. Het kiezen van een nieuwe methode is vaak een lastig proces waarin veel vragen beantwoord moeten worden. Hoe kies je een methode die past bij de visie van de school? Wat vinden jullie als team belangrijk in de rekenles. Op welke manier willen jullie vormgeven aan digitaal onderwijs? En welke ontwikkelingen zijn er gaande?

Lees verder

Zo leren kinderen vermenigvuldigen

Zo leren kinderen vermenigvuldigen

Wanneer kinderen de tafels niet paraat hebben, ontstaat er een probleem in de hogere groepen bij allerlei toepassingen, grote vermenigvuldigingen, delen, breuken en verhoudingen. Goed aanleren van de tafels begint met tellen eerst één-voor-één, daarna in sprongen van twee, vijf en tien. Welke problemen komen we bij het aanleren tegen? En hoe zorgen we ervoor dat de tafels ‘erin blijven’? Voor veel kinderen is 3 x 3 geen probleem, maar 7 x 8 ervaren ze als een lastige vermenigvuldiging. Hoe kunnen we de kinderen helpen om deze lastige tafels onder de knie te krijgen?

Lees verder

De vertaalcirkel

De vertaalcirkel

Met realistisch rekenen gaat het steeds om de relatie tussen (context)sommen en de realiteit. Veel leerlingen hebben hier problemen mee, denk aan de contextsommen van de Cito toetsen. Deze leerlingen vinden het lastig om een heldere voorstelling van de situatie te maken. Wanneer ze getallen zien gaan ze direct aan de slag en maken willekeurige bewerkingen. Vaak kunnen ze ook geen betekenis verlenen aan ‘kale sommen’. In de meeste methoden wordt hier weinig aandacht aanbesteed, terwijl hier de basis ligt voor het ontstaan van rekenproblemen. Hoe kun je als leerkracht hier beter op inspelen?

Lees verder

Meer informatie?

Albert de Boer

Albert de Boer

06 55 19 24 70
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Lees meer

Meijke van den Hoeven

Meijke van den Hoeven

06 14 00 23 92
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Peter Harkink

Peter Harkink

06 14 00 40 71
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Lees meer

Albert Oving

Albert Oving

06 51 37 23 16
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Lees meer