E-Book ‘Stilstaan bij kinderen: ze voelen het verschil’

In deze tijd is er veel aandacht voor kennis, inhoud en leren. En dit gaat natuurlijk beter als je ook aandacht hebt voor het kind zelf. Echte aandacht. Te vaak schiet dit erbij in: we zijn te druk en de waan van de dag regeert. Daarom het E-book ‘Stilstaan bij kinderen’ …

Lees meer

Webinar voorlezen voor ouders

Voorlezen. Een leuk moment voor jou en je kind. Regelmatig voorlezen is niet alleen gezellig, maar ook belangrijk. Kinderen die worden voorgelezen groeien in hun taal-, kennis- en leesontwikkeling. Maar hoe doe je dat als ouder: goed voorlezen? Ontdek het tijdens het webinar ‘voorlezen’.

Lees meer

Samen lezen "Voorlezen"

De nieuwe 'Samen lezen!' staat deze keer helemaal in het teken van voorlezen. Ook nu weer met handige leestips en het bekende boekenoverzicht voor alle groepen van de basisschool. Leuk om te gebruiken tijdens de Nationale Voorleesdagen. Veel plezier met samen (voor)lezen. 

Lees meer

Meertaligheid

Professionals in voor- en vroegschoolse educatie krijgen steeds vaker te maken met kinderen die thuis een andere taal dan het Nederlands spreken. Soms zijn dit kinderen met een vluchtelingenachtergrond. Hoe dan ook, het is ingrijpend om je land te moeten verlaten en je weg te vinden in een land waar alles anders gaat dan je gewend was. Hoe kun je deze kinderen het beste helpen om de nieuwe taal zich eigen te maken?

Lees meer

Van Kaleidoscoop naar Startblokken: een mooi avontuur!

In Apeldoorn wordt op een groot aantal VVE-kinderopvangorganisaties-locaties, gewerkt met het VVE programma Kaleidoscoop. Het NJI is landelijk de licentiehouder van Kaleidoscoop/Highscoop vanuit Amerika. Het NJI heeft echter besloten deze licentie niet langer aan te willen houden. Omdat er geen overnamekandidaat is die licentiehouder wil worden zullen op termijn (2 jaar) de certificaten voor Kaleidoscoop vervallen en mogen de Kaleidoscoopmaterialen niet langer gebruikt worden in Nederland.

Lees meer

Voor- en vroegschoolse educatie dringt achterstanden substantieel terug

Voor- en vroegschoolse educatie kan achterstanden van leerlingen in het basisonderwijs terugdringen. Bij een start hiermee op tweejarige leeftijd zijn substantiële verbeteringen te bereiken. Dit blijkt uit analyses op data van het pre-COOL cohortonderzoek. Hierin werden bijna drieduizend kinderen van tweeënhalf jarige leeftijd tot en met het einde van het basisonderwijs gevolgd. Lees meer over de uitkomsten van dit onderzoek en de reactie van de PO-raad op de website van ‘Vroeg’.

Lees meer

Zoë is gestart!

De tijd vliegt: Zoë zit al weer bijna 4 maanden op de peuterspeelschool. Voor de zomervakantie hebben we een heel fijn intakegesprek gehad en na de zomervakantie mocht ze dan echt beginnen. Wat ze zou vinden de eerste keer en hoe ze zou reageren?

Lees meer

Kerstvakantie: relax en bewaar de rust met ‘kerstyoga’.

De kerstvakantie, een mooie gelegenheid om tot rust te komen. Kinderen zijn druk geweest op school, hebben veel ‘gemoeten’ en kunnen thuis eindelijk hun spanning laten gaan. Ouders zijn ook altijd druk en nu nog eens extra met de feestdagen voor de deur. Relax, bewaar de rust met ‘kerstyoga’ voor kinderen.

Lees meer

‘Samen Lezen’ in de kerstvakantie

De kerstvakantie is een fijn moment om samen lekker te lezen in boeken. Het is heerlijk om (samen) op de bank te kruipen en te genieten van mooie verhalen. En het voordeel is: het is goed voor de leesontwikkeling dat kinderen in de vakantie blijven lezen. Voor de kerstvakantie zijn er weer mooie boekentips op een rij gezet. En voor de leesmotivatie is er een kleurplaat met sterren. Download ze snel en deel ze met ouders.

Lees meer

Het Onderwijsgesprek over normaliseren met Bert Wienen

In oktober was Bert Wiener in Amphion te gast bij het Onderwijsgesprek (Doetinchem). Presentator Wendelien Wouters ging het gesprek aan met Bert, ervaringsdeskundigen én het publiek. Het was  een mooi onderwijsgesprek over hoe we steeds meer individualistisch naar kinderen kijken en al het ‘bijzondere normale’ gedrag problematiseren. 

Lees meer