Volle bak bij de Meet-Up 'Hebben we al samen gelezen?’: een impressie

Leren lezen en schrijven, kan dat ook anders in groep 2-3? Meer vanuit het kind, minder vanuit de methode? Natuurlijk kan dat. Maar liefst 125 leerkrachten uit de onderbouw van het basisonderwijs kwamen woensdag 27 maart naar de Meet-Up in Zwolle om te ontdekken 'hoe het anders kan'. Deze Meet-Up is georganiseerd door Hogeschool Viaa en IJsselgroep Educatieve Dienstverlening Specifiek voor leerkrachten uit groep 1-2-3.

Lees meer

Het Jonge Kind

Oog voor interactie: “Oooh, kijk het sneeuwt!”

Het sneeuwt buiten, en de kinderen hebben al een tijdje voor het raam naar de sneeuw staan kijken. Mijn collega moet wat buiten doen, en gooit wat sneeuwballen tegen het raam tot grote pret van de kinderen. In een spontane opwelling vraag ik haar de afwasteil te vullen met sneeuw. De kinderen kijken geïnteresseerd toe door het raam. Ontdek wat er gebeurt als de teil binnen wordt gedragen …

Lees meer

Het Jonge Kind

Themakalenders schooljaar 2019-2020

Werkt u planmatig aan de doelen binnen een thematisch aanbod waarbij ‘spelen’ centraal staat? En maakt u hierbij gebruik van de overzichten aangereikt vanuit een training van IJsselgroep? Dan kunt u ook het komend schooljaar weer gebruik maken van de themakalender.

Lees meer

Het tweede onderwijsgesprek: een groot succes

Meer dan 70 onderwijsprofessionals namen deel aan het tweede 'Onderwijsgesprek' dat op 7 februari plaatsvond in de Gruitpoort in Doetinchem. Het centrale thema: toekomstbestendig onderwijs. Op deze avond zijn Ellen Emonds en Jasmijn Kester (leraar en schoolleider van het jaar) met elkaar en met de deelnemers in gesprek gegaan over toekomstbestendig onderwijs. 

Lees meer

Duurzame inzetbaarheid door samenwerken en samen leren

De leerkrachten van de Emmaschool in Apeldoorn ervaarden een hoge werkdruk. Zij stortten zich op hun eigen werk stortten en de samenwerking ging achteruit. Ze stelde zichzelf de vraag: wat kunnen we in het team veranderen, zodat de samenwerking verbetert en we onderwijskundig meer stappen zetten? Het antwoord: de training Duurzame Leerkracht.

Lees meer

Geen Netflix, maar een TED-talk

Je leert het best als je wordt geraakt. Maar wat raakt je? Een van onze adviseurs werd geraakt door de TED-talk van Rita Pierson: elk kind heeft een kampioen nodig. Geeft een boost aan je 'why' als leerkracht. Of anders gezegd: het maakt weer even duidelijk waar je elke dag je bed voor uitkomt.

Lees meer

Bewegend lezen: zet de hersens aan

Bewegen is niet alleen gezond: het is ook nog eens goed voor de 'bovenkamer'. Inderdaad: voor de hersenen. Wetenschappelijk onderzoek wijst uit dat bewegen verschillende hersendelen activeert en dit is voor het leren belangrijk. Zo ook bij het leren lezen en spellen. Weten is één ding, er iets mee doen is iets anders. De IJsselgroep gebruikt de kracht van bewegen actief in haar behandelingen. En natuurlijk delen wij een aantal interessante 'bewegingsoefeningen' met u …

Lees meer