Kracht in de klas

Op bezoek bij… Sccsschl 3.0 in Wolfersveen

Over scholen die het verschil durven maken

Tijdens hun werk komen adviseurs van IJsselgroep op scholen die het ‘anders doen’. Maar wat doen ze anders en hoe pakken ze dit aan. Op (on)regelmatige basis delen wij onze ervaringen. Dit keer is Ellen de Haan op bezoek bij Sccsschl 3.0 in Wolfersveen. Het thema: eerst relatie, dan prestatie. Maar durf je dat wel aan?

Lees meer

21ste eeuwse vaardigheden

Cabaretier Pieter Derks bij Verus over ouders

Nu hij een paar maanden op het schoolplein staat snapt cabaretier Pieter Derks pas dat het grootste probleem van het onderwijs niet zit in toetsen, personeelstekort, te grote klassen of te klein budgetten. “De ware plaag die het onderwijs teistert zijn wij, de ouders”, zei hij op VERUS 2019. Verus in Woerden is de vereniging voor katholiek en christelijk onderwijs in Nederland.

Lees meer

21ste eeuwse vaardigheden

Reisverslag: Thinking for Learning in Newcastle

In maart vond de studiereis naar New Castle plaats rond het thema Thinking for Learning (T4L): het proeven, ontdekken en beleven stond centraal. Naast de inhoudelijke sessies hebben de deelnemers een aantal basisscholen en scholen voor voortgezet onderwijs bezocht die bij hun schoolontwikkeling begeleid zijn door prof. David Leat (Newcastle University) en leden van het centrum “Thinkwell”.

Lees meer

Het Jonge Kind

Hercertificering Startblokken: een deelnemer vertelt

Professionals in de kinderopvang vinden het belangrijk om zichzelf te ontwikkelen. Het afgelopen schooljaar heeft een aantal Startblokken cursisten vanuit verschillende gemeenten dan ook deelgenomen aan de cursus Her-certificering Startblokken. Samen zijn de opgedane kennis en vaardigheden rond VVE Startblokken opgefrist. Ook is de groep aan de slag gegaan met de nieuwste inzichten en ontwikkelingen op het gebied van Startblokken/VVE. Ingrid Teunissen is Pedagogisch medewerker bij Kinderopvang Ester Gelsing in Wehl. Als deelnemer vertelt zij over haar ontwikkelingsproces …

Lees meer

Kracht in de klas

Lees- en Spellingsevent in Spier: een geslaagd event

Gaan voor het best denkbare lees- en spellingonderwijs, taalachterstanden voorkomen, denken in driehoeken, werken met de 4 zorgniveau's en het inzetten van verteltassen: deze mix van onderwerpen stond centraal op dinsdag 28 mei tijdens het Lees- en Spellingsevent in Spier. Deelnemers waren leerkrachten, ib'ers en onderwijsassistenten en zij doken in de wereld van lezen en spelling. 

Lees meer

21ste eeuwse vaardigheden

Food for thought (eigenaarschap en talent)

Ontsnappen aan 'de waan van de dag': niet onbelangrijk voor bestuurders, maar o zo moeilijk te realiseren. IJsselgroep voorziet u dan ook graag periodiek van het nodige 'Food4Thought': prikkelende vragen, flinke uitdagingen en pittige dilemma's. Kleine 'bites' om over na te denken of om over in gesprek te gaan. Op weg naar de toekomst. We starten met eigenaarschap en talent…

Lees meer

Mens- en organisatieontwikkeling

Blijvend verbeteren: Samen op weg naar het best denkbare onderwijs

Als schoolbestuur streeft u naar het realiseren van het best denkbare onderwijs voor alle kinderen. ‘Het geven van een maximale kans op optimale ontwikkeling’ is een opdracht waar veel schoolbesturen zich in herkennen. Maar hoe krijgt u dat voor elkaar? Wat kan een bestuurder, een directeur, een leerkracht of een intern begeleider dóen, om dat ook daadwerkelijk te realiseren? En welke rol spelen de toetsresultaten (tussen- en eindtoetsen) daarbij?

Lees meer

Kracht in de klas

Volle bak bij de Meet-Up 'Hebben we al samen gelezen?’: een impressie

Leren lezen en schrijven, kan dat ook anders in groep 2-3? Meer vanuit het kind, minder vanuit de methode? Natuurlijk kan dat. Maar liefst 125 leerkrachten uit de onderbouw van het basisonderwijs kwamen woensdag 27 maart naar de Meet-Up in Zwolle om te ontdekken 'hoe het anders kan'. Deze Meet-Up is georganiseerd door Hogeschool Viaa en IJsselgroep Educatieve Dienstverlening Specifiek voor leerkrachten uit groep 1-2-3.

Lees meer