Reflecteren met PINS op afstandsleren

Welke ontwikkeling brengt dit met zich mee voor jouw school?

Het eigen onderwijs op afstand evalueren: het levert je veel op. Tijd voor reflectie. Even stilstaan bij de afgelopen periode. Wat was positief, wat was interessant, wat was negatief en wat zijn de actie-suggesties? De antwoorden geven jouw school een goed beeld van het onderwijs op afstand en de mogelijkheden voor de toekomst als het gaat om vormen van blended learning. Wil je het weten? Breng het in kaart met PINS: een kracht tool uit de Thinking for Learning Toolbox …

Lees meer

Video met leestips in de Coronatijd

Deze pagina bevat een videofragment. Is de video niet zichtbaar, accepteerd dan de cookies voor deze website.

De kinderen zijn weer naar school. Lezen tijdens de Coronatijd, maar ook daarna is belangrijk! Hoe stimuleer je kinderen dat ze thuis blijven lezen? In deze video geven kinderen tips aan andere kinderen om thuis lekker te lezen.

Lees meer

Eigen verantwoordelijkheid in Coronatijd

Zelf beslissen? Het niet uit de weg gaan? Anderen de schuld geven? Een verhaal over lastige keuzes en de dilemma’s van de eigen verantwoordelijkheid. Dit wordt geen gemakkelijk verhaal. Heeft u wel eens Socratisch gedacht? Vrij van oordeel? Of met een uitgesteld of ingetrokken oordeel? Ik ga u uitdagen.

Lees meer

Drie leuke oefeningen om er op woningsdag een feestje van te maken

Op een leuke manier oefenen met lezen en spelling

Geen koningsdag, maar woningsdag. Daarom drie tips om er thuis toch een feestje van te maken. En het mooie is: met deze tips oefent u op een leuke manier met lezen en met spelling. Uiteraard spelen uw kind en de koning hierbij een belangrijke rol. Bekijk de video en doe mee.

Lees meer

De scholen gaan (deels) open: praktische tips en activiteiten voor een nieuwe Frisse start!

Als leerkracht zou je graag verder willen gaan, daar waar je bent geëindigd. En hoe graag we ook met de leerlingen gelijk cognitief aan de slag willen: landen met elkaar, praten over en verwerken van wat ons allemaal is overkomen heeft vaak prioriteit. Leren kun je pas optimaal als het goed met je gaat, je lekker in je vel zit, je geen zorgen hebt en er weer ruimte in je hoofd is.

Lees meer

Track & Trace

Track & Trace: dé manier om tijdens de Corona-periode op een verrassende wijze contact te houden. Hoe het werkt? U gaat op een ontspannen manier in gesprek met een adviseur van IJsselgroep. Inderdaad: wandelend. Tijdens de wandeling ontstaat er een natuurlijk gesprek over onderwerpen die u belangrijk vindt. Over mogelijke routes en bestemmingen op het gebied van onderwijs en zorg...

Lees meer

En wat doen we met de kleuters?

Wat als zij niet ondanks maar dankzij de situatie van de afgelopen weken veel hebben geleerd? Ook de jonge kinderen komen met verschillende ervaringen terug op school. Hoe zal dat gaan? Spelen zij weer als daarvoor, door? Of is er toch nog meer nodig in de kleutergroep?

Lees meer

Toetsen of niet toetsen, dat is een vraag...

Regelmatig krijgen onze adviseurs vragen van scholen die direct de kern raken. In de rubriek 'Interessante vragen’ delen we deze vragen en natuurlijk ook onze visie. De volgende vraag staat nu centraal: “Doen we nu in juni nog een keer de middentoets (M) of toch de eindtoets (E)?“.

Lees meer

Kracht in de klas

Een duidelijke eigen koers varen

Martin Bootsma heeft in begin dit jaar bij IJsselgroep een lezing verzorgd. Centraal stond het boek wat hij samen met Eva Naaijkens heeft geschreven met de intrigerende titel: 'Wat als we weer eens gewoon gingen les geven?'. De inhoud biedt mooie inzichten die betrekking hebben op kwaliteit, professionaliteit en het varen van een 'eigen koers' als school(bestuur). Genoeg aanknopingspunten dus als u bezig bent met de plannen voor 2020-2021.

Lees meer