Talentgericht werken: Het héle kind horen en zien!

Door goedbedoelde systemen kunnen we het zicht op het kind kwijtraken. We zoeken naar mogelijkheden en manieren om het héle kind te kunnen horen en zien.’ Herken je die behoefte? Maar hoe kun je kinderen goed in beeld krijgen? En dan op zo’n manier dat je het héle kind hoort en ziet? Ontdek waarom ‘Talentgericht werken’ een geweldige manier is om hier handen en voeten aan te geven.

‘De rugzakjes.

De plusklasjes

De sterboekjes

De tijd

Alles in een vakje

Maar het kind

Dat raakt soms

Kwijt…’

Door goedbedoelde systemen kunnen we het zicht op het kind kwijtraken. We zoeken naar mogelijkheden en manieren om het héle kind te kunnen horen en zien.’

(Aleid Beets Kessens in Het Jonge Kind#3, Nov. 2019).

Het héle kind horen en zien

‘Zoeken naar mogelijkheden en manieren om het héle kind te kunnen horen en zien…’  Herken je die behoefte? Je wilt meer weten van die kleuter die na de vakantie ingestroomd is. Of misschien dat meisje dat er al een tijdje is, maar waarvan het, na de Corona-sluiting weer lijkt of ze net op school zit. Of die kleuter die je in je hoofd al hebt bestempeld als: ‘dat is weer zo’n druk ventje, dat nog geen 10 tellen kan blijven zitten’. Hoe kan je ze goed in beeld krijgen? En dan op zo’n manier dat je het héle kind hoort en ziet?

Talenten

Talentgericht werken is een geweldige manier om hier handen en voeten aan te geven. Talenten van kinderen kan je ontdekken op de momenten dat kinderen volledig betrokken zijn, in een flow zitten. En omgekeerd als we beter weten welke talenten een kind heeft, zullen we beter de voorwaarden kunnen creëren om het kind betrokken te krijgen! En betrokkenheid is een voorwaarde om te ontwikkelen!

Laten zien wat echt is

Een andere belangrijke invalshoek bij talentgericht werken is dat we ervan uitgaan dat wanneer een kind zijn talent laat zien, het zijn authentieke zelf laat zien. Het kan laten zien wie het echt is. Als we het héle kind willen zien, is het dus belangrijk dat we ons best doen om kinderen hun talenten te laten ontdekken. Dan zijn ze op hun best!

Interessante vragen

Hoe doe je dat? Talenten ontdekken? Een kind z’n talenten laten ontdekken? Welke talenten zijn er eigenlijk? Hoe kan je talentgericht werken in je klas op zo’n manier inzetten dat het je helpt om het hele kind te zien? En hoe doe je dat met kleuters?

Cursus of in gesprek

Op zoek naar een antwoord op de genoemde vragen? Lees dan meer over de ‘Basiscursus Talentgericht Werken’. Of neem contact op met Eline Rottier via 06 14 00 16 77 of eline.rottier@ijsselgroep.nl