Werken met anderstalige kinderen

Hoe je resultaat boekt met anderstalige leerlingen? Dat doe je met elkaar. Dat blijkt wel uit de mooie samenwerking met basisschool Het Noorderlicht in Doetinchem.

Lees meer

Op het juiste spoor door combinatie van zorg en onderwijs

Tom (12) hangt geregeld de clown uit in de klas. Peter (11) heeft enorm last van faalangst. Twee ogenschijnlijk totaal verschillende jongens, maar één ding hebben ze gemeen: ze zitten niet lekker in hun vel en lopen vast op school. Corine Zwikker (regiebehandelaar) en Marieke de Boer (gedragswetenschapper) verbinden zorg met onderwijs om kinderen met gedragsproblematiek weer op de rit te helpen.

Lees meer

Samen Zomerlezen!

Nog maar een paar weken en dan staat de zomervakantie alweer voor de deur. Het is voor de kinderen heerlijk om zes weken vakantie te hebben. Voor de leesontwikkeling is het wel belangrijk om in de vakantie te blijven lezen. Vandaar deze special over zomerlezen en hoe leuk dit kan zijn

Lees meer

De organisatie van onderwijs doet er toe: ik wist het wel!

Op ‘De Diamant’ in Apeldoorn werkt schoolleider Astrid, samen met haar team, aan het teamonderwijs op maat. Zij hebben het leerstofjaarklassensysteem losgelaten en zijn druk bezig met alternatieven in de praktijk. En toen kwam Corona. Hierdoor moest het team tijdelijk terugvallen op het ‘oude ’systeem. En dat leverde prachtige inzichten op …

Lees meer

Werken in kleine groepen: kinderen lijken op volwassenen…

De trainingen van het VVE-programma Uk & Puk zijn grotendeels online. Uit reacties van PM’ers blijkt dat het belangrijk is om het werken in een grote groep af te wisselen met het werken in een kleine groep. Het doet wat met de deelnemers. Een mooie vervolgstap is om kritisch te kijken naar wat je de kinderen biedt en vooral in welke groepssamenstelling je dat doet.

Lees meer

Gelijke kansen in het onderwijs: wat is dat eigenlijk?

In mijn vorige blog schreef ik over de niet gerealiseerde ambities van mijn vader. En over hoe mijn kansen toenamen doordat ik naar de middelbare school mocht. Iets waar hij alleen van had gedroomd. Hoe komt het dat hij niet en ik wel naar de middelbare school ging? En iedereen moet toch naar de middelbare school?

Lees meer

Praktijkverhaal Auris Hildernisseschool

'Thinking for Learning' concretiseert 21ste eeuws onderwijs. Ook voor kinderen met een taalontwikkelingsstoornis.Logo

Logopedist Romy: “Ik was sceptisch, maar toen ik aan de slag ging, viel ik van de ene verbazing in de andere…. ”

Lees meer

Onderwijsgesprek 3 februari 2021 | Sjef Drummen

Sjef Drummen, vice-voorzitter van de Taskforce Ontwikkelingsgericht Onderwijs (TOO), gaat onder leiding van Wendelien Wouters met onderwijsprofessionals en de mensen thuis in gesprek over de toekomst van het onderwijs. Deze speciale online editie van Het Onderwijsgesprek is op 3 februari vanaf 20.00 uur gratis te volgen via de livestream.

Lees meer

Kinderen met lees- en spellingsproblemen: hoe geef ik verantwoord onderwijs op ondersteuningsniveau 3?

In deze roerige tijden komen er regelmatig vragen voorbij over het bieden van goede ondersteuning op niveau 3 aan kinderen met lees- en spellingproblemen. Om deze kinderen eventueel te kunnen doorverwijzen naar de gespecialiseerde zorg (ondersteuningsniveau 4) is een goede dossieropbouw noodzakelijk. Maar waar moet je op letten nu het onderwijs en dus ook de extra ondersteuning door de coronamaatregelen weer (gedeeltelijk) op afstand moeten plaatsvinden?

Lees meer