Werken met anderstalige kinderen
Hoe je resultaat boekt met anderstalige leerlingen? Dat doe je met elkaar. Dat blijkt wel uit de mooie samenwerking met basisschool Het Noorderlicht in Doetinchem.
Hoe je resultaat boekt met anderstalige leerlingen? Dat doe je met elkaar. Dat blijkt wel uit de mooie samenwerking met basisschool Het Noorderlicht in Doetinchem.
Tom (12) hangt geregeld de clown uit in de klas. Peter (11) heeft enorm last van faalangst. Twee ogenschijnlijk totaal verschillende jongens, maar één ding hebben ze gemeen: ze zitten niet lekker in hun vel en lopen vast op school. Corine Zwikker (regiebehandelaar) en Marieke de Boer (gedragswetenschapper) verbinden zorg met onderwijs om kinderen met gedragsproblematiek weer op de rit te helpen.
Nog maar een paar weken en dan staat de zomervakantie alweer voor de deur. Het is voor de kinderen heerlijk om zes weken vakantie te hebben. Voor de leesontwikkeling is het wel belangrijk om in de vakantie te blijven lezen. Vandaar deze special over zomerlezen en hoe leuk dit kan zijn
Op ‘De Diamant’ in Apeldoorn werkt schoolleider Astrid, samen met haar team, aan het teamonderwijs op maat. Zij hebben het leerstofjaarklassensysteem losgelaten en zijn druk bezig met alternatieven in de praktijk. En toen kwam Corona. Hierdoor moest het team tijdelijk terugvallen op het ‘oude ’systeem. En dat leverde prachtige inzichten op …
De trainingen van het VVE-programma Uk & Puk zijn grotendeels online. Uit reacties van PM’ers blijkt dat het belangrijk is om het werken in een grote groep af te wisselen met het werken in een kleine groep. Het doet wat met de deelnemers. Een mooie vervolgstap is om kritisch te kijken naar wat je de kinderen biedt en vooral in welke groepssamenstelling je dat doet.
Tijdens de driedaagse training talentenfluisteraar maakt Greet Dwarshuis kennis met het gedachtegoed van Luk Dewulf en Els Pronk. Nienke Bouwman van IJsselgroep is één van de trainers en Greet is één van de deelnemers. Samen zijn zij in gesprek gegaan over de waarde en betekenis van het talentverhaal. Lees het artikel …
In mijn vorige blog schreef ik over de niet gerealiseerde ambities van mijn vader. En over hoe mijn kansen toenamen doordat ik naar de middelbare school mocht. Iets waar hij alleen van had gedroomd. Hoe komt het dat hij niet en ik wel naar de middelbare school ging? En iedereen moet toch naar de middelbare school?
Logopedist Romy: “Ik was sceptisch, maar toen ik aan de slag ging, viel ik van de ene verbazing in de andere…. ”
Sjef Drummen, vice-voorzitter van de Taskforce Ontwikkelingsgericht Onderwijs (TOO), gaat onder leiding van Wendelien Wouters met onderwijsprofessionals en de mensen thuis in gesprek over de toekomst van het onderwijs. Deze speciale online editie van Het Onderwijsgesprek is op 3 februari vanaf 20.00 uur gratis te volgen via de livestream.
In deze roerige tijden komen er regelmatig vragen voorbij over het bieden van goede ondersteuning op niveau 3 aan kinderen met lees- en spellingproblemen. Om deze kinderen eventueel te kunnen doorverwijzen naar de gespecialiseerde zorg (ondersteuningsniveau 4) is een goede dossieropbouw noodzakelijk. Maar waar moet je op letten nu het onderwijs en dus ook de extra ondersteuning door de coronamaatregelen weer (gedeeltelijk) op afstand moeten plaatsvinden?