Inspiratiereis: de thema’s

Op het moment dat het weer kan, gaan we naar Zweden. Laat je inspireren door de visie en het enthousiasme van professionals uit de kinderopvang en het onderwijs. Ontdek hoe de visie van Reggio Emilia in praktijk wordt gebracht. En bezoek prachtige kinderopvang- en onderwijsplekken in Zweden. Welke thema’s aan bod komen? Wat vind je van het volgende: eigenaarschap op leren, pedagogisch documenteren, werken met onconventionele materialen, de rijke speelleeromgeving en creativiteit & Kunst. Een korte toelichting …

1 2

Eigenaarschap van kinderen (en leerkrachten) - Fysieke en mentale, rijke ruimte organiseren

Pippi onderzoekt, pluist uit, is actief en nieuwsgierig en maakt fouten. Zo leert ze. Relatie-autonomie en competentie zijn basisvoorwaarden om te kunnen leren. Wij willen het allemaal goed doen en liefst zelf goed doen. Waardering krijgen en zelfvertrouwen hebben om nieuwe dingen te leren. Hoe kun je deze ruimte om te leren creëren voor kinderen? Fysieke en mentale ruimte. Om het leren zichtbaar te maken en te zorgen dat ieder kind kan profiteren van het aanbod dat je doet en eigenaar wordt van zijn of haar eigen leerproces. Dat geldt natuurlijk ook voor hun pedagogische begeleiders…

Het leren weer teruggeven aan kinderen; dat is de uitdaging. De Pippi-power in ieder kind en in jezelf ontdekken.  

Rijke speelleeromgeving - De ruimte als pedagoog

Kinderen leren in school, en wellicht nog meer daarbuiten. Pippi neemt daarin graag het initiatief. Zij beschikt over het lef en de zelfsturing om dit te doen.
Hoe kun je de buitenwereld naar binnen halen en het onderwijs nog betekenisvoller maken voor kinderen? Hoog betrokken kinderen die volop aan het spelen en leren zijn. Wie wil dat nou niet? Dat vraagt een nieuwe kijk op je speelleeromgeving. Durf eens buiten de muren van je school, een kijkje te nemen en zie wat je kunt halen of meenemen. Je ziet diverse voorbeelden van rijk ingerichte speelleeromgevingen, binnen en buiten. Hierbij worden doelgerichte activiteiten aangeboden waarbij kinderen zelf eigenaar kunnen zijn van hun ontwikkeling en leerproces. Je spreekt met hen en met hun pedagogische begeleiders.

Pedagogisch documenteren - Leren zichtbaar maken

Leren is een proces waarin je altijd vragen moet blijven stellen. Een onderzoekende en actieve houding appelleert aan taal-denkontwikkeling. In deze workshop (universiteit van Stockholm) maak je kennis met observeren en registreren van de ontwikkeling van kinderen. Hoe documenteren zij en volgen zij de ontwikkeling van kinderen? Wat leg je vast en hoe? Moeten we alles willen vastleggen of zien? Welke rol hebben kinderen daar zelf in? Wat hebben de Pippi’s nodig en wat haar vriendjes Tommy & Annika? 

Je spreekt met de pedagogen, leerkrachten en leidsters. Maar vooral ook met elkaar.

Meer informatie

Wil je meer weten over deze unieke inspiratiereis? Ga dan snel naar het programma. Of neem contact op met Ellen de Haan via 06 24 91 23 71 of ellen.dehaan@ijsselgroep.nl