Kinderen uit wijken met een sociaaleconomische achterstand lopen vaak achter met Nederlands – vooral als ze uit migrantengezinnen komen. JINC organiseert TaalTrips om hun vocabulaire op speelse wijze een boost te geven.
Je leert het best als je wordt geraakt. Maar wat raakt je? Een van onze adviseurs werd geraakt door de TED-talk van Rita Pierson: elk kind heeft een kampioen nodig. Geeft een boost aan je 'why' als leerkracht. Of anders gezegd: het maakt weer even duidelijk waar je elke dag je bed voor uitkomt.
Bewegen is niet alleen gezond: het is ook nog eens goed voor de 'bovenkamer'. Inderdaad: voor de hersenen. Wetenschappelijk onderzoek wijst uit dat bewegen verschillende hersendelen activeert en dit is voor het leren belangrijk. Zo ook bij het leren lezen en spellen. Weten is één ding, er iets mee doen is iets anders. De IJsselgroep gebruikt de kracht van bewegen actief in haar behandelingen. En natuurlijk delen wij een aantal interessante 'bewegingsoefeningen' met u …
Het is 'hot': kinderen meer eigenaar te maken van hun eigen leerproces. Maar: waarvan worden kinderen dan eigenaar? Of: waarvoor worden de kinderen dan precies verantwoordelijk? Worden ze verantwoordelijk voor het kiezen van hun leerdoelen of worden ze verantwoordelijk voor de manier waarop ze die doelen gaan bereiken? Waar ligt de balans tussen vrijheid en sturing? Waarvoor is en blijft de school verantwoordelijk? Nienke Bouwman en Albert de Boer zijn op zoek gegaan naar antwoorden...
“Ieder kind heeft een talent!” Als er een kreet is die vaak als dooddoener wordt gezien, dan is het misschien deze wel. Om niet de indruk te wekken dat de situatie hopeloos is, na (weer?) een slechte toets, kunnen we met deze platitude uit de voeten. Immers, als een kind iets niet kan, zijn er vast dingen die het kind wel kan. Maar welke? En hoe kom je daar achter? Nienke Bouwman en Albert de Boer gaan op zoek naar een echt antwoord. Download snel het hele artikel …
Halloween staat voor maskers, pompoenen, ‘ghost tours’ en verkleedpartijen. Deze ‘horror-nacht’ markeert het eind van de oogstperiode en wordt op 31 oktober ’s nachts gevierd. Ook op onderwijsgebied valt er veel te ‘griezelen’.
Zes basisscholen, zes busjes, één Engelse professor, een stortvloed aan praktijkvoorbeelden en 43 enthousiaste deelnemers uit het hele land: de toogdag van 11 oktober in a nutshell. Waar het die dag om draaide? Thinking 4 Learning: niet in woorden, maar in daden. Zes scholen openden hun deuren en lieten de deelnemers zien hoe het bij hen op school werkt.
Inspiratie op het snijvlak van onderwijs en maatschappij
De Achterhoekse scholen(koepels), IJsselgroep en de Gruitpoort organiseren ‘Het Onderwijsgesprek’: drie avonden met inspiratie op het snijvlak van onderwijs en samenleving. Elke avond staat de input van een gerenommeerde spreker uit het onderwijsveld centraal. Vervolgens gaan we het gesprek aan: met de spreker, met elkaar, maar ook met jongeren en andere ervaringsdeskundigen. Op donderdag 11 oktober beet Gert Biesta het spits af met ‘De terugkeer van het lesgeven’ …
Hoe voorkomen we laaggeletterdheid? Hoe zorgen we ervoor dat alleen de echte dyslectische leerlingen bij de dyslexiecentra worden aangemeld? En hoe kunnen wij dyslectische kinderen optimaal ondersteunen? Scholengroep Gelderveste gaat op zoek naar antwoorden. Samen met DCTwente en IJsselgroep. Op 18 september was de Kick-off.
Of u nu aan de rand van het zwembad, aan het strand, in een park, in de trein, op een terrasje of heerlijk in de tuin zit: soms is een goed boek alles wat u nodig heeft. Wij hebben een aantal boeken voor u op een rij gezet. Veel leesplezier gewenst. Heeft u een mooie boekentip? Stuur dan een mail naar albert.deboer@ijsselgroep.nl. Grote kans dat uw suggestie in de volgende ‘serie’ wordt opgenomen.