Al enige tijd is Ellen de Haan - adviseur IJsselgroep - gefascineerd door ruimte(s). Een goed ingerichte ruimte is heel bepalend voor het gevoel dat je bij binnenkomst krijgt en het gedrag dat je vervolgens laat zien. Vaak onbewust. Ruimte en rust ervaren, creëren of scheppen heeft een enorme invloed op je welbevinden en je emotionele gezondheid. Dit vraagt om een aantal interessante blogs …
Alleen door samen onze schouders eronder te zetten kunnen we ervoor zorgen dat het lerarentekort vermindert: leraren, schoolleiders, de overheid, ouders, onderwijsadviesbureaus, bestuurders. Onze branchevereniging EDventureheeft daarom een notitie geschreven waarin samenwerking en praktische oplossingen centraal staan. Met als doel om ook uw organisatie te inspireren. Ga met ons in gesprek om samen dit probleem op te lossen. Doet u mee?
Tijdens hun werk komen adviseurs van IJsselgroep op scholen die het ‘anders doen’. Maar wat doen ze anders en hoe pakken ze dit aan. Op (on)regelmatige basis delen wij onze ervaringen. Dit keer is Ellen de Haan op bezoek bij Sccsschl 3.0 in Wolfersveen. Het thema: eerst relatie, dan prestatie. Maar durf je dat wel aan?
Nu hij een paar maanden op het schoolplein staat snapt cabaretier Pieter Derks pas dat het grootste probleem van het onderwijs niet zit in toetsen, personeelstekort, te grote klassen of te klein budgetten. “De ware plaag die het onderwijs teistert zijn wij, de ouders”, zei hij op VERUS 2019. Verus in Woerden is de vereniging voor katholiek en christelijk onderwijs in Nederland.
In maart vond de studiereis naar New Castle plaats rond het thema Thinking for Learning (T4L): het proeven, ontdekken en beleven stond centraal. Naast de inhoudelijke sessies hebben de deelnemers een aantal basisscholen en scholen voor voortgezet onderwijs bezocht die bij hun schoolontwikkeling begeleid zijn door prof. David Leat (Newcastle University) en leden van het centrum “Thinkwell”.
Professionals in de kinderopvang vinden het belangrijk om zichzelf te ontwikkelen. Het afgelopen schooljaar heeft een aantal Startblokken cursisten vanuit verschillende gemeenten dan ook deelgenomen aan de cursus Her-certificering Startblokken. Samen zijn de opgedane kennis en vaardigheden rond VVE Startblokken opgefrist. Ook is de groep aan de slag gegaan met de nieuwste inzichten en ontwikkelingen op het gebied van Startblokken/VVE. Ingrid Teunissen is Pedagogisch medewerker bij Kinderopvang Ester Gelsing in Wehl. Als deelnemer vertelt zij over haar ontwikkelingsproces …
Op een school voor primair onderwijs is een team heel doelgericht aan de slag met preventief taalonderwijs. Gaan voor het best denkbare taal- en leesonderwijs en het denken in zorgniveaus staan hierbij centraal. Een leerkracht vertelt …
Gaan voor het best denkbare lees- en spellingonderwijs, taalachterstanden voorkomen, denken in driehoeken, werken met de 4 zorgniveau's en het inzetten van verteltassen: deze mix van onderwerpen stond centraal op dinsdag 28 mei tijdens het Lees- en Spellingsevent in Spier. Deelnemers waren leerkrachten, ib'ers en onderwijsassistenten en zij doken in de wereld van lezen en spelling.
Ontsnappen aan 'de waan van de dag': niet onbelangrijk voor bestuurders, maar o zo moeilijk te realiseren. IJsselgroep voorziet u dan ook graag periodiek van het nodige 'Food4Thought': prikkelende vragen, flinke uitdagingen en pittige dilemma's. Kleine 'bites' om over na te denken of om over in gesprek te gaan. Op weg naar de toekomst. We starten met eigenaarschap en talent…
Als schoolbestuur streeft u naar het realiseren van het best denkbare onderwijs voor alle kinderen. ‘Het geven van een maximale kans op optimale ontwikkeling’ is een opdracht waar veel schoolbesturen zich in herkennen. Maar hoe krijgt u dat voor elkaar? Wat kan een bestuurder, een directeur, een leerkracht of een intern begeleider dóen, om dat ook daadwerkelijk te realiseren? En welke rol spelen de toetsresultaten (tussen- en eindtoetsen) daarbij?