21ste eeuwse vaardigheden

Tweede Toogdag groot succes

Unieke formule

Zes basisscholen, zes busjes, één Engelse professor, een stortvloed aan praktijkvoorbeelden en 43 enthousiaste deelnemers uit het hele land: de toogdag van 11 oktober in a nutshell. Waar het die dag om draaide? Thinking 4 Learning: niet in woorden, maar in daden. Zes scholen openden hun deuren en lieten de deelnemers zien hoe het bij hen op school werkt.

Hoe geven collega-scholen nu concreet invulling aan leren denken, leren leren en het boeiende vak van leerkracht? De beste manier om hier achter te komen is om het met eigen ogen te zien en het ‘live’ te ervaren. De formule van de Toogdag is dan ook: instappen, gordels om en met een klein reisgezelschap bij de scholen naar binnen. Een unieke (praktijk)ervaring. Kortom: hit the road …

Open deuren: Thinking 4 Learning

De scholen die met Thinking for Learning werken hebben de deuren van de lokalen letterlijk open gezet. Hierdoor hebben de deelnemers echt ervaren hoe Thinking 4 Learning in de praktijk wordt ingezet en wat dit betekent ...

Een van de scholen heeft een prachtige schoolgebouw dat naast klassikaal onderwijs ook veel ruimte biedt aan groeps- en individueel onderwijs. Kinderen werken zelfstandig met rekenmateriaal waarbij een T4L- tool dient als leidraad. Deze werkvorm zorgt ervoor dat kinderen nadenken over de verschillende mogelijke antwoorden, voordat de definitieve oplossing wordt aangereikt.

Een andere school geeft aan dat door het werken met T4L kinderen zelfstandiger zijn en beter leren samenwerken. Kinderen vinden het leuk om met de verschillende tools aan het denken te worden gezet en dat merk je aan de grote betrokkenheid van een ieder.

Soms worden de deelnemers opgewacht door enthousiaste kleuters die bijvoorbeeld met een ‘interference square’ aan de slag gaan onder leiding van de juf. Het is kinderboekenweek, dus een prentenboek staat centraal: wat zien we allemaal, wat denk je gaat er gebeuren, wat weten we niet?

Tijdens de rondrit langs de scholen werd duidelijk dat T4L-tools door kinderen en leerkrachten als vanzelfsprekend worden ingezet om tot de juiste stappen te komen.

20181011 075610 Small
20181011 081838 Small
20181011 084547 Small
20181011 092653 Small
20181011 093233 Small
20181011 093437 Small
20181011 093910 Small
20181011 094352 Small
20181011 094839 Small
20181011 095422 Small
20181011 102014 Small
20181011 102800 Small
20181011 110147 Small
20181011 110419 Small
20181011 113700 Small
20181011 115754 Small
20181011 122111 Small
20181011 122411 Small
20181011 122638 Small
20181011 123327 Small
20181011 125706 Small
20181011 132908 Small
David Leat 640x480 Custom
20181011 133556 Small
20181011 154758 Small
PHOTO 2018 10 15 22 26 28 2 Small
PHOTO 2018 10 15 22 26 28 3 Small
PHOTO 2018 10 15 22 26 28 Small

Quotes

  • Leerkrachten werken met een diamant ranking, net als de leerlingen: wat het belangrijkste onderdeel is leg ik op positie 1, dan nummer 2 etc. Leuke werkvorm en helemaal niet moeilijk. Kan ik overal voor gebruiken.
  • Wat een betrokkenheid en rust in de groep
  • Kinderen denken echt na en ze komen met antwoorden en oplossingen waar ik nog nooit aan gedacht heb
  • Alle kinderen doen mee, iedereen luistert goed naar elkaar. Wauw!
  • Ik wil dit ook doen in mijn klas, vinden mijn kinderen ook leuk
  • Ze zijn zo jong en kunnen het heel goed. Ga ik ook doen !

David Leat 640x480

Workshop David Leat

Inhoud ervaren

Professor David Leat van Newcastle University is één van de grondleggers van Thinking for Learning. Hij liet ons de technieken van “leren leren en leren denken” ervaren en gaf alvast een inkijkje voor wat nu speelt of binnenkort gaat spelen in onderwijsland. Hierbij een aantal inhoudelijke ‘bites’:

  • It takes a community, a village, town or city to raise a child
  • Ontwikkel samen met leefomgeving van kind een “buurtcurriculum” waarbij ouders, verenigingen en bedrijven een belangrijke rol spelen
  • Kinderen leren leren en leren denken door deze authentieke benadering van alle deelnemers op een unieke manier
  • Iedereen leert van iedereen en iedereen is betrokken bij het proces van leren

 

DOWNLOAD HET INTERVIEW MET DAVID LEAT

Afsluitende quotes deelnemers

  • "Fantastisch om in de keuken te kijken bij scholen die al verder zijn."
  • “Het was een enorm inspirerende dag waar we gezien hebben dat kinderen op een andere manier leren en werken met de onderwerpen waar ik zelf ook mee werk. Ik heb veel geleerd vandaag.”

Finish

Tijdens de afsluitende bijeenkomst bij IJsselgroep raakten de deelnemers niet uitgepraat over de opgedane impressies. Veel waardering was er ook voor de scholen die er alles aan hebben gedaan om deze dag tot een succes te maken.

Organisatie

De Toogdag is georganiseerd door IJsselgroep met dank aan de leerlingen, leerkrachten en directeuren van:

  • Brede School St. Martinus, Zevenaar
  • OBS de Huet, Doetinchem
  • Basisschool Gaanderwijs, Gaanderen
  • De Plattenburg, Doetinchem
  • De Fontein, Warnsveld
  • CBS de Rank, Toldijk