Eigenaarschap van kinderen: Hype of van alle tijden?

Kindgesprekken en 'eigenaarschap'

Het is 'hot': kinderen meer eigenaar te maken van hun eigen leerproces. Maar: waarvan worden kinderen dan eigenaar? Of: waarvoor worden de kinderen dan precies verantwoordelijk? Worden ze verantwoordelijk voor het kiezen van hun leerdoelen of worden ze verantwoordelijk voor de manier waarop ze die doelen gaan bereiken? Waar ligt de balans tussen vrijheid en sturing? Waarvoor is en blijft de school verantwoordelijk? Nienke Bouwman en Albert de Boer zijn op zoek gegaan naar antwoorden...

Inleiding

Er is een sterke tendens in het onderwijs om kinderen meer eigenaar te maken van hun eigen leerproces. Uit steeds meer onderzoek blijkt dat het gevoel dat je eigenaar bent van je eigen leerproces, leidt tot beter leren (Murty, Bubrow, Davachi). De motivatie neemt toe. Al op dit moment in het gesprek of de discussie dreigt een eerste misverstand. Want: waarvan worden kinderen dan eigenaar? Of: waarvoor worden de kinderen dan precies verantwoordelijk? Worden ze verantwoordelijk voor het kiezen van hun leerdoelen of worden ze verantwoordelijk voor de manier waarop ze die doelen gaan bereiken? Waar ligt de balans tussen vrijheid en sturing? Waarvoor is en blijft de school verantwoordelijk?

 

DOWNLOAD HET ARTIKEL

Kijktip

De discussie over meervoudige intelligentie is nog niet uitgewoed. Kijk maar eens naar de TEDtalk van Tesia Marshik.

Meer informatie

Wilt u meer weten over de dienstverlening op het gebied van talent(ontwikkeling)? Neem dan contact op met Nienke Bouwman of Albert de Boer. Zij werken als adviseur bij IJsselgroep.

Albert de Boer: 06 - 55 19 24 70 of Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Nienke Bouwman: 06 - 14 00 36 34 of Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.