21ste eeuwse vaardigheden

Het eerste 'Onderwijsgesprek' met Gert Biesta

Impressie

100 professionals uit het onderwijs en belangstellenden hebben genoten van een inspirerende onderwijsavond. Onder leiding van Wendelien Wouters gingen zij in gesprek met Gert Biesta. Een mooie avond was het resultaat.

Onderwijs verbindt en boeit. Als professionals zijn we dagelijks bezig om het best denkbare onderwijs voor onze kinderen te realiseren, waarbij elk talent telt. En dat doen we in een tijd waarin de samenleving sneller verandert dan ons onderwijssysteem bij kan benen. Alleen al de vraag hoe daarin te opereren is relevant voor elke onderwijsprofessional.

Biesta ging in zijn lezing in op de ‘De terugkeer van het lesgeven’

Hij ziet de school niet zozeer als een plaats waar geleerd kan worden – dat kan tegenwoordig namelijk overal en vaak beter en sneller en goedkoper – maar meer als een plek waar onderwijs wordt gegeven, waar dingen op je weg worden gelegd en je krijgt waar je niet om gevraagd hebt, waar je wordt gewezen op waar je zelf niet naar gezocht hebt ...

  • Onderwijs als wijzen (Klaus Prange)
  • Niet kindgericht = ontwikkelen
  • Niet leerstof-gericht = leren
  • Maar wereld-gericht = vormen

“Kijk, daar is iets waarvan ik denk dat het goed, belangrijk, zinvol voor je kan zijn om er aandacht aan te besteden.” (Biesta. 2017: “Door kunst onderwezen willen worden”)

Volgens Biesta is de school tegenwoordig vaak meer een functie dan een oefenplaats en is er te veel aandacht voor scholing en te weinig voor vorming. Het onderwijs heeft te veel haast en is wantrouwend, heeft te weinig geduld en vertrouwen (de afrekencultuur).

Het onderwijs is te veel gericht op opbrengsten en heeft weinig oog voor beschavingsargumenten: dat we in het onderwijs dingen doen omdat we ze als samenleving belangrijk vinden of het nou meetbaar effect heeft of niet. We zijn met z’n allen te veel in de ban van onderwijs als (effectieve) interventie, er is te weinig zicht op onderwijs als mensenwerk: van mensen en voor mensen zijn. Inderdaad: het onderwijs is uit balans.

6H1A3238 Small     6H1A3301 Small     6H1A3344 Small

 

Biesta adviseert om meer aandacht te geven aan persoonsvorming, waarbij de goede persoon wordt gevormd.

Volwassenheid volgens Biesta

Niet de uitkomst van een ontwikkelingsproces, maar een manier van (proberen) te zijn, in de wereld, maar niet in het centrum van de wereld

Niet zomaar achter je eigen verlangens aangaan, maar steeds weer vragen of wat je verlangt goed is voor je eigen leven en voor leven van anderen, op een kwetsbare planeet, goed leven – goed samenleven – duurzaam samenleven

Persoonsvorming

Persoonsvorming is niet alleen een kwestie van zo zijn onze manieren, maar heeft ook te maken met het gegeven van de menselijke vrijheid: de leerling is niet alleen maar materiaal dat gevormd moet worden, maar is ook een zelfstandig individu dat ja of nee kan zeggen, zus of zo kan doen, met de stroom kan meegaan of weerstand kan bieden. Dus niet alleen een object, maar ook een subject die zijn/haareigen leven kan en moet leiden. De uitdaging voor ieder mens is om op een verantwoordelijke, duurzame en democratische manier met die vrijheid om te gaan.

Inspiratie

Hoe inspirerend, belangrijk en ook leuk is het om actuele ontwikkelingen in onderwijs, wetenschap, techniek, cultuur, zorg te spiegelen aan onze eigen ervaringen. Zodat dit ons verder aan het denken zet, inspireert en helpt een bijdrage te leveren aan het best mogelijke onderwijs. Zeker als we daarvoor niet stad en land hoeven afreizen maar juist de inspiratie naar ons toe kunnen halen.

 

download de sLIDES van GERT BIESTA

Een bredere kijk op onderwijskwaliteit

In onderwijs gaat het niet alleen om kwalificatie (kennis, vaardigheden en houding), maar ook om socialisatie (normen, waarden, tradities en praktijken) en om de vorming van de persoon.

Alles waar we mee in aanraking komen vormt ons als een persoon.

Over Gert Biesta

Prof.dr. Gert Biesta (1957, Rotterdam) is onderwijspedagoog, hoogleraar Educatie aan de Brunel Universiteit London en namens het NIVOZ bijzonder hoogleraar Pedagogische dimensies van onderwijs, opleiding en vorming aan de Universiteit voor Humanistiek. Ook is hij sinds 2015 geassocieerd lid van de Onderwijsraad. Met een aantal recente publicaties (De terugkeer van het lesgeven, Het Prachtige Risico van Onderwijs, Het leren voorbij, Goed onderwijs en de cultuur van het meten) heeft hij het gesprek over goed onderwijs van nieuwe input en pedagogische vragen voorzien.

 


Data en aanmelden

De volgende twee Onderwijsgesprekken zijn op woensdag 30 januari 2019 en woensdag 17 april 2019. Wilt u erbij zijn? Neem dan contact op met Herman Giesbers via 06 - 22 93 89 52 of Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.. Wacht niet te lang want de eerste avond was snel ‘uitverkocht’.

Gratis te bezoeken

Dankzij de bijdrage van het onderwijsveld zijn de avonden gratis te bezoeken voor onderwijsprofessionals en andere belangstellenden.

Over Het Onderwijsgesprek

Het Onderwijsgesprek is een samenwerking van het onderwijsveld en de Gruitpoort. We organiseren drie keer per jaar inspirerende gesprekken op het snijvlak van onderwijs en samenleving.