hoofdtfoto hou elkaar scherp samen leren

Hou elkaar scherp: leren van en met elkaar

Als schoolleider/directeur staat u er vaak toch maar alleen voor en weet u niet altijd of u het goede doet en gedaan hebt. U kunt natuurlijk in een intervisiegroep met anderen hierover de diepte in gaan, maar dat voegt weinig nieuwe kennis toe en er is geen tijd voor individuelere coaching. Bij individuele coaching is alle aandacht voor u, maar dan kunt u het niet delen met anderen en is het niet gericht op verbreding van uw kennis. Een leergang biedt wel weer veel kennis en inzicht, maar is niet specifiek gericht op uw situatie en met weinig aandacht voor u als persoon.

De oplossing? Een vorm die de beste aspecten van alle drie de opties combineert: de ‘Hou Elkaar Scherp Groep’. Deze groep bestaat uit gelijkgerichte collega-directeuren PO waarin eigen cases altijd het vertrekpunt zijn. De begeleider voegt gericht kennis en inzicht toe en coacht, terwijl uw collega’s uw steunen tijdens uw inspanning om het geleerde toe te passen in uw eigen situatie.

Interessante vragen

Wil u

  • Ervaring delen met collega’s op een diepere laag dan het organiseren
  • Uzelf als leider effectiever inzetten bij verbetering van onderwijskwaliteit
  • De dynamiek op uw school (beter) leren inzien, begrijpen en beïnvloeden?

Wat levert het u op?

  • U doet inspiratie en concrete ideeën op om op uw eigen school uitvoering te (laten) geven aan onderwijsontwikkeling, innovatie en groei van uw medewerkers
  • Beter inzicht in ‘wat er speelt’ op school. De onderstroom is de verborgen dynamiek, die van grote invloed is op wat mensen doen en waarom ze dat doen.
  • Het zien van die onderstroom zorgt ervoor dat u leerkrachten en ouders positief kunt beïnvloeden bij schoolontwikkeling. Er is minder weerstand.
  • U leert uw school te zien als een levend systeem waarin alle delen een uitwerking hebben op elkaar. Zo krijgt u meer invloed op de dynamiek en kunt u meer ontspannen leidinggeven.
  • Het is een goede voorbereiding of vervolg op uw RDO (her)registratie

Onderwerpen

Uitvoering:

  • De bijeenkomsten vinden plaats op de locaties van de deelnemers. We starten met een gerichte rondleiding, bv. aan de hand van een concrete vraag of een actueel thema.
  • Deelnemers brengen casuïstiek in, maken een keuze en bepalen samen de inhoud.
  • De begeleider brengt werk- en gespreksvormen in. Dit kunnen variaties zijn van een krachtenveldanalyse, de incident- of Balintmethode, maar ook organisatieopstellingen en vormen met bepaalde beweging en/of dynamiek.
  • De begeleider voegt ter plekke inhoud en nieuwe kennis toe, die passend is in de casus, maar deze ook overstijgt en bruikbaar maakt voor alle deelnemers. De voornaamste bron van deze kennis is NLP, Systemisch Werken en LEAN-gerelateerde werkwijzen.
  • Er is veel aandacht voor persoonlijke effectiviteit en ontwikkeling van leiderschap.
  • Gesprekken en werkvormen rondom een voorbereid onderstroom-thema (casus)
  • De deelnemers krijgen na iedere sessie een opdracht mee, niet om erbij te doen, maar in plaats van wat ze altijd deden.

Resultaat

We willen allemaal dat de kinderen het goed hebben en dat de onderwijskwaliteit op onze school omhoog gaat, zonder het nu direct over cito-opbrengsten te hebben. Dat gebeurt als u leerkrachten zo autonoom mogelijk hieraan laat werken. Dat vraagt om goed leiderschap, dat u leert en verbetert in de ‘Hou Elkaar Scherp Groep’.

Voor wie

Voor schoolleiders en (adjunct) directeuren PO met al wat meer ervaring, die aanvullende opleidingen hebben gedaan. Zij willen naast of in plaats van hun huidige intervisiegroep een spadeslag dieper graven. Directeuren die hun bagage verder willen uitbreiden om een nog betere leider te worden.

Wat anderen zeggen

  • “Ik kan nu beter verbindingen leggen tussen de onderstroom en de bovenstroom en krijg meer inzicht (o.a. door systemisch werken) in de cultuur binnen de organisatie.”
  • “Nooit gedacht dat die verborgen processen zo’n grote invloed hadden op de gang van zaken. Nu ik ze zie en kan sturen, verandert er pas echt heel veel!”
  • “Ik zat nog te veel in beheersen, beheren en de baas zijn. Nu voel ik me meer een procesbegeleider, anderen worden actiever en ik word meer geaccepteerd als leider.”

Organisatorische zaken

  • Groepsgrootte zes/acht personen 
  • Bijeenkomsten op de scholen van de groepsleden. Je bent minimaal één keer gastheer/vrouw.
  • Frequentie: zes tot acht keer per schooljaar één dagdeel (september 2017 – juni 2018) één dagdeel (ochtend of middag) per vijf á zes weken.
  • Data in overleg met alle deelnemers, zodra de groep is samengesteld. De begeleider regelt en coördineert.
  • Mogelijkheid tot kennismakingsbijeenkomst in juli/augustus.