poolbiljart 1600x640

Het best denkbare rekenonderwijs

Inhoud

Er zijn de afgelopen periode veranderingen in het methodeaanbod over rekenen te bespeuren. Er is weer een discussie over realistisch rekenen en “ouderwets” sommen stampen. Hoe zit dat? Daarnaast wordt er meer en meer gebruik gemaakt van digitale middelen. Waar ligt de balans tussen op papier rekenen en digitaal? De rekendidactiek blijft belangrijk goed te beheersen te herkennen. We verdiepen ons daarom in de kernelementen van goede rekendidactiek in theorie én praktijk. Je leert een aantal modellen (opnieuw) kennen, maar vooral herkennen en toepassen in de praktijk. We gaan in op de fasen binnen de leerlijnen: niet de methode maar jij bepaalt wanneer je groep écht toe is aan de volgende stap (en wat doe je met leerlingen die nog niet zo ver zijn?). Je leert hoe kinderen meer grip krijgen op de betekenisvorming met behulp van de vertaalcirkel en hoe je goed kunt analyseren met het drieslagmodel. Ook het automatiseren/memoriseren komt aan bod: hoe werkt dat nou en wat is de rol van het rekenmuurtje en de rekendrempels? Tot slot bespreken we de plek van al het bovenstaande in de nieuwe (grote) rekenmethoden (WIG5, Pluspunt 4, Alles Telt Q en Getal en Ruimte jr.)

3 bijeenkomsten

3 bijeenkolmsten met twee huiswerkopdrachten met betrekking tot het toepassen van enkele modellen.

Voor wie

Leerkrachten en onderwijsassistenten van groep 3 t/m 8

Wanneer en waar

Deze cursus wordt alleen aangeboden als in-companytraining

Kosten

Op basis van offerte

Meer informatie

Wilt u meer weten over deze inspirerende rekenbijeenkomst of heeft u vragen over het rekenonderwijs op uw school? Neem dan contact op met Albert de Boer via 06 55 19 24 70 of via albert.deboer@ijsselgroep.nl