Ondersteuningsniveau 3: individuele en groepsbegeleiding op scholen in Zeewolde

Gedragswetenschappers van IJsselgroep worden steeds meer gevraagd om op school kinderen te begeleiden bij lichte problematiek. Denk bijvoorbeeld aan werkhoudingsproblemen, (faal)angst, problemen met zelfbeeld of zelfvertrouwen. Zo ook op de scholen van verschillende besturen in Zeewolde. Josanne Hopster is orthopedagoog bij IJsselgroep en werkt op het snijvlak van onderwijs en zorg. In deze blog vertelt zij over de kortdurende en preventieve begeleiding van kinderen die op school plaatsvindt.

Lees meer

Pilot ‘Eerder samenwerken’ afgerond: onderwijs en zorg op ondersteuningsniveau 3 (dyslexie)

In Sociaal Domein Achterhoek werkt IJsselgroep intensief samen met 2 collega zorgaanbieders (RID en Berkel-B) op het gebied van dyslexie. De Achterhoek zet in op preventie. Een mooi voorbeeld hiervan is de pilot ‘Eerder samenwerken’ die inmiddels is afgerond. In deze pilot stond het eerder en samen optrekken van onderwijs en zorg centraal met als doel het voorkomen van ernstige achterstanden in de lees- (en spelling)ontwikkeling.

Lees meer

Waarom staat ‘Doarpsskoalle’ zo in de belangstelling?

Een terechte vraag. Want waarom zijn professionals van het ministerie OCW, Stichting lezen, branchevereniging OON, Stichting lezen, Anneke Smits van Hogeschool Windesheim en IJsselgroep in alle vroegte naar ‘Nij Beets’ gekomen, waar zij hartelijk zijn ontvangen door Willem Jongsma (directeur) en Trynke de Vries (intern begeleider) van de Doarpsskoalle?

Lees meer

Het Jonge Kind-Café in Apeldoorn: een groot succes

Eind september waren we bij elkaar met 110 professionals uit het onderwijs, de kinderopvang en de (keten)partners daar omheen. Nu ook weer bij gastvrij Werkleerbedrijf Lucrato. Volle bak. Het thema was aansprekend en actueel:

Lees meer

Opname webinar/informatiesessie Goud Onderwijs terugkijken

Op 21 mei 2024 organiseerde CED-Groep een webinar over Goud Onderwijs. In 1 uur ontdek je wat komt kijken bij zo'n driejarig verandertraject. Maak kennis met de inhoud van de Goud Onderwijs-aanpak en duik in de praktijk. Kijk het webinar nu terug.

Lees meer

Regels of afspraken?

Kinderen hebben toch regels nodig? Nee hoor. Elly van Wageningen heeft het liever over ‘het maken van afspraken’. Elly helpt als onderwijsadviseur in veel klassen waar lastig gedrag wordt ervaren door leerlingen en leerkrachten. Bij de start van het traject legt zij aan de leerkracht uit wat de uitgangspunten zijn van het traject: “Al het gedrag komt voort uit vervulde of onvervulde behoeften. Al het gedrag van leerlingen is daarmee een dankjewel of een roep om hulp. Als een leerling erkenning krijgt voor deze behoefte zal het ruimte ervaren om een andere (meer positieve) strategie te kiezen voor het vervullen van zijn of haar onvervulde behoeften.” Hoe dit werkt? Elly maakt het concreet met een voorbeeld uit de praktijk.

Lees meer

Gratis infosessie/webinar 'Goud Onderwijs'

Goud Onderwijs is een onderwijsverbetertraject voor het primair en speciaal onderwijs. Maar wat is er zo bijzonder aan de ‘Goud-aanpak’? Hoe verhogen ‘Goud-scholen’ de kwaliteit van lesgeven en hoe sturen zij effectief het gedrag van leerlingen? En hoe slagen zij erin om tegelijkertijd de teamcultuur te professionaliseren? Inderdaad: interessante vragen.

Lees meer

Samen lezen In series

De nieuwe ‘Samen Lezen’ is uit. Het thema is lezen in series. Ook nu weer met handige leestips en het bekende boekenoverzicht voor alle groepen van de basisschool. Alle leuke series op een rij. Download ‘m snel.

Lees meer

Vijf onderwijsadviesbureaus werken landelijk samen aan Goud Onderwijs

Goud Onderwijs is een onderwijsverbetertraject ontwikkeld door de CED-Groep. Het is een unieke aanpak die zorgt voor grote kwaliteitsverbeteringen in het primair en speciaal onderwijs. Dit blijkt uit de eerste (leerwinst)resultaten. Om ervoor te zorgen dat zoveel mogelijk scholen Goud Onderwijs kunnen invoeren heeft de CED-Groep per 2 april 2024 de krachten gebundeld met Cedin, Onderwijs Maak Je Samen, Het ABC en IJsselgroep. Om samen te werken aan beter georganiseerd en kerndoel-dekkend onderwijs in een positief leerklimaat.

Lees meer