Toetsen of niet toetsen, dat is een vraag...

Regelmatig krijgen onze adviseurs vragen van scholen die direct de kern raken. In de rubriek 'Interessante vragen’ delen we deze vragen en natuurlijk ook onze visie. De volgende vraag staat nu centraal: “Doen we nu in juni nog een keer de middentoets (M) of toch de eindtoets (E)?“.

Lees meer

Kracht in de klas

Een duidelijke eigen koers varen

Martin Bootsma heeft in begin dit jaar bij IJsselgroep een lezing verzorgd. Centraal stond het boek wat hij samen met Eva Naaijkens heeft geschreven met de intrigerende titel: 'Wat als we weer eens gewoon gingen les geven?'. De inhoud biedt mooie inzichten die betrekking hebben op kwaliteit, professionaliteit en het varen van een 'eigen koers' als school(bestuur). Genoeg aanknopingspunten dus als u bezig bent met de plannen voor 2020-2021.

Lees meer

Kracht in de klas

Mogelijke input voor uw academie 2020-2021

Heeft u als bestuur een eigen academie voor nascholing? Dan is het goed om te weten dat IJsselgroep veel ervaring heeft met inspiratie-workshops en (korte) cursussen die onder een academie kunnen vallen. Aansluitend op de actualiteit en in overleg met de onderwijskundig medewerker / programmamaker van uw bestuur.

Lees meer

Kracht in de klas

Er is een boek voor iedereen! Wat het juiste boek doet!

Zelf houd ik veel van lezen. Ik wil zo graag dat kinderen ook genieten van prachtige boeken. Kinderen zoals mijn eigen zoon bijvoorbeeld. Maar hoe doe je dat? Vooral als ze niet staan te dringen om een boek te pakken. Ontdek hoe het juiste boek tot veel leeskilometers kan leiden. Lees het persoonlijke verhaal van Janna (taal- en leesspecialist) over haar zoon en ‘Het Zwijgbos’ …

Lees meer

Het Jonge Kind

Blog 3: Ruimte duiden en organiseren

Uit de serie: Zet de boel eens op z’n kop!

Ruimte duiden en organiseren: hoe doe je dat? In deze blog een praktijkimpressie van Jenaplanschool Walter Gillijns in Zutphen: een podiumschool waar doelgerichte werkplaatsen voor kinderen zijn ingericht. Een school waar ruimte voor kinderen serieus wordt genomen. Richtinggevend hierbij zijn de vier pijlers van Peter Petersen: gesprek, spel, werk en viering.

Lees meer