Voor- en vroegschoolse educatie dringt achterstanden substantieel terug

Voor- en vroegschoolse educatie kan achterstanden van leerlingen in het basisonderwijs terugdringen. Bij een start hiermee op tweejarige leeftijd zijn substantiële verbeteringen te bereiken. Dit blijkt uit analyses op data van het pre-COOL cohortonderzoek. Hierin werden bijna drieduizend kinderen van tweeënhalf jarige leeftijd tot en met het einde van het basisonderwijs gevolgd. Lees meer over de uitkomsten van dit onderzoek en de reactie van de PO-raad op de website van ‘Vroeg’.

Lees meer

Zoë is gestart!

De tijd vliegt: Zoë zit al weer bijna 4 maanden op de peuterspeelschool. Voor de zomervakantie hebben we een heel fijn intakegesprek gehad en na de zomervakantie mocht ze dan echt beginnen. Wat ze zou vinden de eerste keer en hoe ze zou reageren?

Lees meer

Kerstvakantie: relax en bewaar de rust met ‘kerstyoga’.

De kerstvakantie, een mooie gelegenheid om tot rust te komen. Kinderen zijn druk geweest op school, hebben veel ‘gemoeten’ en kunnen thuis eindelijk hun spanning laten gaan. Ouders zijn ook altijd druk en nu nog eens extra met de feestdagen voor de deur. Relax, bewaar de rust met ‘kerstyoga’ voor kinderen.

Lees meer

‘Samen Lezen’ in de kerstvakantie

De kerstvakantie is een fijn moment om samen lekker te lezen in boeken. Het is heerlijk om (samen) op de bank te kruipen en te genieten van mooie verhalen. En het voordeel is: het is goed voor de leesontwikkeling dat kinderen in de vakantie blijven lezen. Voor de kerstvakantie zijn er weer mooie boekentips op een rij gezet. En voor de leesmotivatie is er een kleurplaat met sterren. Download ze snel en deel ze met ouders.

Lees meer

Het Onderwijsgesprek over normaliseren met Bert Wienen

In oktober was Bert Wiener in Amphion te gast bij het Onderwijsgesprek (Doetinchem). Presentator Wendelien Wouters ging het gesprek aan met Bert, ervaringsdeskundigen én het publiek. Het was  een mooi onderwijsgesprek over hoe we steeds meer individualistisch naar kinderen kijken en al het ‘bijzondere normale’ gedrag problematiseren. 

Lees meer

Dieper denken in spel en onderzoek: zet de leerspieren aan het werk

Met Thinking for Learning (T4L) laat je kinderen op een andere manier kijken naar en omgaan met kennis en vaardigheden. Leren krijgt een stevige plek in spel en onderzoek. Zo stoom je ze klaar voor de echte wereld. Peter Harking heeft hier een artikel over geschreven dat is gepubliceerd in Praxisbulletin. De T4L leerspieren staan hierbij centraal. Aan de hand van een praktisch voorbeeld met Inference Square krijg je een beeld van de kracht van Thinking for Learning.

Lees meer

Ouders en school: samen sterk

Interessant: hoe beter school en ouders samenwerken, hoe leuker het kind school vindt. Daarom is ouderbetrokkenheid ook zo belangrijk. School en ouders willen hetzelfde: dat het goed gaat met kinderen.

Lees meer

Kinderboekenweek 2022

De kinderboekenweek komt er weer aan. Daarom is er weer een ‘Samen lezen’ voor scholen en ouders. Voel je vrij om de inhoud te delen met collega’s en ouders/verzorgers. Sterker nog: dat is precies de bedoeling van ‘Samen lezen!

Lees meer

Het Onderwijsgesprek met Bert Wienen

Het onderwijsveld en Amphion slaan opnieuw de handen ineen voor een nieuw seizoen van Het Onderwijsgesprek. Bert Wienen is op 12 oktober af de eerste gastspreker. Presentator Wendelien Wouters gaat het gesprek aan met de onderwijsdeskundige, ervaringsdeskundigen én het publiek. Het event is gratis toegankelijk voor onderwijsprofessionals en andere belangstellenden.

Lees meer

IJsselgroep sponsort Nationale Onderwijsweek

Waarom wij ambassadeur zijn van Nationale Onderwijsweek? Omdat het een week is vol positieve aandacht voor het onderwijs en de (zorg)professionals die er werken. Kortom: het onderwijs krijgt een podium om al het moois dat er in de sector gebeurt te delen. En dat is natuurlijk een goede zaak. Het thema is 'Lang leve leren' en de NOW is van 3 tot en met 7 oktober 2022.

Lees meer