Kracht in de klas

Lees- en Spellingsevent in Spier: een geslaagd event

Gaan voor het best denkbare lees- en spellingonderwijs, taalachterstanden voorkomen, denken in driehoeken, werken met de 4 zorgniveau's en het inzetten van verteltassen: deze mix van onderwerpen stond centraal op dinsdag 28 mei tijdens het Lees- en Spellingsevent in Spier. Deelnemers waren leerkrachten, ib'ers en onderwijsassistenten en zij doken in de wereld van lezen en spelling. 

Lees meer

21ste eeuwse vaardigheden

Food for thought (eigenaarschap en talent)

Ontsnappen aan 'de waan van de dag': niet onbelangrijk voor bestuurders, maar o zo moeilijk te realiseren. IJsselgroep voorziet u dan ook graag periodiek van het nodige 'Food4Thought': prikkelende vragen, flinke uitdagingen en pittige dilemma's. Kleine 'bites' om over na te denken of om over in gesprek te gaan. Op weg naar de toekomst. We starten met eigenaarschap en talent…

Lees meer

Mens- en organisatieontwikkeling

Blijvend verbeteren: Samen op weg naar het best denkbare onderwijs

Als schoolbestuur streeft u naar het realiseren van het best denkbare onderwijs voor alle kinderen. ‘Het geven van een maximale kans op optimale ontwikkeling’ is een opdracht waar veel schoolbesturen zich in herkennen. Maar hoe krijgt u dat voor elkaar? Wat kan een bestuurder, een directeur, een leerkracht of een intern begeleider dóen, om dat ook daadwerkelijk te realiseren? En welke rol spelen de toetsresultaten (tussen- en eindtoetsen) daarbij?

Lees meer

Kracht in de klas

Volle bak bij de Meet-Up 'Hebben we al samen gelezen?’: een impressie

Leren lezen en schrijven, kan dat ook anders in groep 2-3? Meer vanuit het kind, minder vanuit de methode? Natuurlijk kan dat. Maar liefst 125 leerkrachten uit de onderbouw van het basisonderwijs kwamen woensdag 27 maart naar de Meet-Up in Zwolle om te ontdekken 'hoe het anders kan'. Deze Meet-Up is georganiseerd door Hogeschool Viaa en IJsselgroep Educatieve Dienstverlening Specifiek voor leerkrachten uit groep 1-2-3.

Lees meer

Het Jonge Kind

Oog voor interactie: “Oooh, kijk het sneeuwt!”

Het sneeuwt buiten, en de kinderen hebben al een tijdje voor het raam naar de sneeuw staan kijken. Mijn collega moet wat buiten doen, en gooit wat sneeuwballen tegen het raam tot grote pret van de kinderen. In een spontane opwelling vraag ik haar de afwasteil te vullen met sneeuw. De kinderen kijken geïnteresseerd toe door het raam. Ontdek wat er gebeurt als de teil binnen wordt gedragen …

Lees meer

Het Jonge Kind

Themakalenders schooljaar 2019-2020

Werkt u planmatig aan de doelen binnen een thematisch aanbod waarbij ‘spelen’ centraal staat? En maakt u hierbij gebruik van de overzichten aangereikt vanuit een training van IJsselgroep? Dan kunt u ook het komend schooljaar weer gebruik maken van de themakalender.

Lees meer

Mens- en organisatieontwikkeling

Het tweede onderwijsgesprek: een groot succes

Meer dan 70 onderwijsprofessionals namen deel aan het tweede 'Onderwijsgesprek' dat op 7 februari plaatsvond in de Gruitpoort in Doetinchem. Het centrale thema: toekomstbestendig onderwijs. Op deze avond zijn Ellen Emonds en Jasmijn Kester (leraar en schoolleider van het jaar) met elkaar en met de deelnemers in gesprek gegaan over toekomstbestendig onderwijs. 

Lees meer

21ste eeuwse vaardigheden

Duurzame inzetbaarheid door samenwerken en samen leren

De leerkrachten van de Emmaschool in Apeldoorn ervaarden een hoge werkdruk. Zij stortten zich op hun eigen werk stortten en de samenwerking ging achteruit. Ze stelde zichzelf de vraag: wat kunnen we in het team veranderen, zodat de samenwerking verbetert en we onderwijskundig meer stappen zetten? Het antwoord: de training Duurzame Leerkracht.

Lees meer