Geen CITO ‘s meer, wat nu? Je bent je eigen CITO!

Inmiddels zijn de CITO ’s afgeschaft voor kleuters en zorgt het hier en daar voor opspraak. De ene leerkracht is er content mee en een ander schiet lichtelijk in paniek. Voor beide is wat te zeggen, maar welke inzichten gaven de CITO ’s nou eigenlijk over een kleuter of groep?

De resultaten vanuit de CITO werden gebruikt om te bepalen hoe een leerling had geprofiteerd van het speel- en leeraanbod. Echter bleef het wel een moment waarin toch regelmatig de vraag naar voren kwam:

”zijn deze toets momenten voldoende om de ontwikkeling van de leerling écht in beeld te krijgen”?

In 2021 is besloten om de toetsen af te schaffen. Uiteraard is er zorgvuldig gekeken naar recente onderzoeken rondom de ontwikkeling van kleuters en het jonge kind en opinies vanuit het werkveld.

Onderzoek

Vanuit onderzoek kwam sterk naar voren dat de ontwikkeling van kleuters met sprongen gaat en vrij grillig verloopt. Vanuit het werkveld is vaak aangegeven dat de uitkomst van de CITO niet altijd in lijn lag met wat de leerkrachten dagelijks observeerden bij bepaalde kleuters en dat daar een discrepantie ontstond.

Zelf observeren en registreren

Vanaf dat punt werd er aanspraak gemaakt op de kunde van de kleuterleerkrachten om zelf de ontwikkeling van de kleuters in beeld te brengen door middel van observeren en registratie. Gelukkig zijn er en tal van kindvolginstrumenten die hierbij kunnen helpen (Kleuter in beeld, ParnasSys, OVM, Onderbouwd etc.).

Al deze instrumenten volgen een leerling rondom de volgende ontwikkelgebieden; taal, rekenen, sociaal-emotioneel en motoriek. Deze gebieden kennen aanbod- én observatiedoelen waarvan wordt gesteld dat als een kleuter een beredeneerd en doelgericht spel- en leeraanbod krijgt in groep 1 en 2 hij of zij zich ten volle kan ontwikkelen. Dit kan na observatie worden geregistreerd.

Het DNA van de kleuterleerkracht

Het observeren en registreren zit verweven in het DNA van de meeste kleuterleerkrachten en bepaalt voor een groot deel het aanbod waarbinnen de kleuters zich kunnen en mogen ontwikkelen in groep 1 en 2. Didactische en pedagogische vaardigheden in één waarbij de CITO eigenlijk niet meer nodig blijkt. Dus mocht er nog twijfel bestaan… Je bent écht je eigen CITO.

Meer informatie

Wil je meer weten over observeren en registreren? Neem dan contact op met Miriam Kobussen via miriam.kobussen@ijsselgroep.nl of via 06 - 14 00 16 77

Of kijk op: Observeren en registreren


Wil je meer weten over doelgericht aanbod, opbrengst bewust spelen en planmatig werken aan doelen in de onderbouw? Neem dan contact op met Jaella Geerdink via jaella.geerdink@ijsselgroep.nl of via 06 - 82 94 17 24

Of kijk op: Rijke ruimtes spel en spelend leren...