Geen interesse of niet goed kunnen lezen?

Hoe zorg je voor gemotiveerde lezers en krijg je het plezier in lezen weer terug bij kinderen? En hoe zorg je ervoor dat kinderen sprongen maken als het gaat om taal en lezen? Janna de Haan heeft een prachtig advies met impact: het begint allemaal met motivatie …

 

Mijn zoon leest een boek over Fernando Ricksen. Mijn zoon is niet zo’n lezer, dus ik kijk uit de verte nieuwsgierig naar hem. Fernando Ricksen was een voetballer. Mijn zoon is geïnteresseerd in alles wat met voetballen en voetballers te maken heeft. Het boek is blijkbaar lastig, want hij kijkt er moeilijk bij. Wat is er? Vraag ik. ‘Dit boek is best ingewikkeld, soms moet ik een zin wel 3 keer lezen voordat ik het goed begrijp, zo ingewikkeld staat het er geschreven’.

We hebben een uur eerder (samen!) de uitzending over begrijpend lezen van Arjen Lubach gekeken. ‘Waarom dan, vraag ik hem, waarom lees je die zin drie keer?’. ‘Omdat ik het anders niet snap, natuurlijk!’ zegt hij. ‘Nee’, probeer ik nog een keer. ‘Waarom lees je die zin nog drie keer?’. ‘Omdat ik het niet snap, zeg ik toch!’.'

Volgens mij lees je die zin nog 3 keer omdat je wilt weten wat er precies staat. Omdat je geïnteresseerd bent en wilt weten wat Fernando bedoelt. Als het een boek was over een korfballer, of een boek dat ik voor je zou hebben gekozen, had je een zin echt niet 3 keer gelezen…toch?'

Precies! Klopt! En weg is hij weer, in z’n boek.

Het probleem

Veel kinderen zijn ongemotiveerd, hebben bijna leeshaat ontwikkeld in plaats van leesplezier…  en dat allemaal omdat lezen met begrip een (saai vervelend) vak is geworden. Arjen Lubach heeft dit terecht aangekaart.

Het begint met interesse

Lezen met begrip ontwikkel je niet door het leren van leesstrategieën met  losse, saaie en vaak schrale teksten. Zeker niet. Laat leerlingen goede boeken en artikelen lezen over onderwerpen die aansprekend of spannend voor ze zijn en waar ze oprecht in zijn geïnteresseerd.

Laat kinderen dus lezen, lezen en nog eens lezen, want beleven doet begrijpen!

De uitdaging

De uitdaging is dus om boeken te vinden die aansluiten bij onderwerpen en thema’s die bij leerlingen leven. En ja: dit zijn dus ook ‘moeilijke’ boeken en teksten van goede kwaliteit. Het grote voordeel is dat kinderen dan wél genieten van lezen. Ze zijn bereid om een zin of een stuk tekst een paar keer te herlezen, antwoorden te zoeken en vragen te stellen. Kortom: ze worden nieuwsgierige lezers die lezen om te ontdekken en te leren.

Het resultaat

Tijdens het lezen gebeurt er natuurlijk van alles. Tijdens het lezen ontwikkelt het leesniveau, de woordenschat en de algemene kennis, en misschien wel het belangrijkste, het leesplezier mee. Inderdaad: 4 vliegen in 1 klap!

Conclusie

Investeren in de juiste boeken voor ieder kind, samen met kinderen praten over de gelezen boeken en de gezamenlijke kennis aan elkaar verbinden, maakt lezen weer tot één van de leukste activiteiten die er zijn. Op school en thuis.

Ook nieuwsgierig?

Cursus 'Specialist begrijpend lezen'

Meer informatie

Heeft u vragen of wilt u meer weten over lees- en taalontwikkeling? Neem dan contact op met Janna de Haan via 06 14 00 36 33 of janna.dehaan@ijsselgroep.nl