Van systemen naar talenten: de spijker op z’n kop

Door goedbedoelde systemen kunnen we het kind soms kwijtraken. Hoe kunt u dit voorkomen? Veel leerkrachten en ib’ers zijn op zoek naar mogelijkheden en manieren om het héle kind te kunnen horen en zien.

Tijdens de Corona-lockdown had ik tijd om een stapel oude edities van vaktijdschriften door te lezen. Ik nam zelfs de tijd om het redactioneel te lezen uit één van de nummers van Het Jonge Kind. Eerlijkheidshalve moet ik bekennen dat ik het redactioneel meestal oversla. Maar dit keer niet. En ik las daar het volgende:

‘De rugzakjes.
De plusklasjes
De sterboekjes
De tijd
Alles in een vakje
Maar het kind
Dat raakt soms
Kwijt…’

Dit schrijft Tirza van Schie aan het slot van ‘Plusklasje’ in Versjes van een moeder. Door goedbedoelde systemen kunnen we het zicht op het kind kwijtraken. We zoeken naar mogelijkheden en manieren om het héle kind te kunnen horen en zien.’
(Aleid Beets Kessens in Het Jonge Kind#3, Nov. 2019).

Kinderen horen en (echt) zien

Mogelijkheden en manieren om het héle kind te kunnen horen en zien… Zeker nu de kinderen wekenlang niet op school zijn geweest. We willen ze heel graag (opnieuw) goed in beeld krijgen. Met als doel goed af te stemmen op de ontwikkeling en de behoefte van ieder kind. Maar hoe doe je dat op zo’n manier dat je het héle kind hoort en ziet?

Talentgericht werken

Talentgericht werken is een geweldige manier om hier handen en voeten aan te geven. Talenten van kinderen kan je ontdekken op de momenten dat kinderen volledig betrokken zijn, in een flow zitten. En omgekeerd als we beter weten welke talenten een kind heeft, zullen we beter de voorwaarden kunnen creëren om het kind betrokken te krijgen. En betrokkenheid is een voorwaarde om te ontwikkelen.

Een andere belangrijke invalshoek bij talentgericht werken is dat we ervan uitgaan dat wanneer een kind zijn talent laat zien, het zijn authentieke zelf laat zien. Het kan laten zien wie het echt is. Als we het héle kind willen zien, is het dus belangrijk dat we ons best doen om kinderen hun talenten te laten ontdekken. Dan zijn ze op hun best.

Vragen …

Hoe doe je dat? Talenten ontdekken? Een kind z’n talenten laten ontdekken? Welke talenten zijn er eigenlijk? Hoe kan je talentgericht werken in je klas op zo’n manier inzetten dat het je helpt om het hele kind te zien? En hoe doe je dat met kleuters?

… en antwoorden

Wil je de vooorgaande vragen beantwoord zien? Neem dan deel aan de ‘Basiscursus Talentgericht Werken

Meer informatie

Wil je meer weten over talentgericht onderwijs of de basiscursus ‘Talentgericht werken’? Neem dan contact op met Eline Rottier: 06-14001677, eline.rottier@ijsselgroep.nl Of kijk op de talent-pagina op de website