De scholen gaan (deels) open: praktische tips en activiteiten voor een nieuwe Frisse start!

Als leerkracht zou je graag verder willen gaan, daar waar je bent geëindigd. En hoe graag we ook met de leerlingen gelijk cognitief aan de slag willen: landen met elkaar, praten over en verwerken van wat ons allemaal is overkomen heeft vaak prioriteit. Leren kun je pas optimaal als het goed met je gaat, je lekker in je vel zit, je geen zorgen hebt en er weer ruimte in je hoofd is.

Vragen

Herken je deze vragen als professional?

  • Hoe ga ik opstarten als de leerlingen weer op school komen?
  • Hoe geef ik vorm aan het praten over en het verwerken van de ervaringen die de leerlingen op hebben gedaan?
  • Welke gevoelens spelen er bij de leerlingen?
  • Wat hebben de leerlingen van mij nodig?

De context van bovenstaande vragen is bij zowel de leerlingen als bij jou verschillend geweest deze periode. Maar er zijn ook gemeenschappelijke onderwerpen die gespeeld hebben, zoals: angst, verdriet en rouwverwerking.

Wij kunnen je helpen bij het maken van een nieuwe Frisse Start. Om je alvast op weg te helpen hebben wij een aantal praktische tips en activiteiten waar je direct met je groep mee aan de slag kunt:

Groeps- en kindgesprekken

Klik hier voor de vragen die je kunt stellen

Groepsvormende activiteiten (met optie tot 1.5 m afstand)

Klik hier voor ideeën.

Activiteiten rond angst, verdriet en/of rouwverwerking

Klik hier voor activiteiten.

Meer informatie

Heb je vragen of wil je meer informatie over de sociaal emotionele ontwikkeling van kinderen in de Corona-periode? Of ben je benieuwd naar de mogelijkheden voor ‘Een frisse start’ met je team? Neem dan contact met ons op:

Marjolein ter Elst
06 19 38 72 15
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
Petra Span
06 20 75 87 45
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
Asja Staring
06 14 00 48 13
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.