Kracht in de klas

TaalKracht-events

In oktober heeft IJsselgroep samen met Expertis Onderwijsadviseurs en DCTwente twee speciale TaalKracht-events georganiseerd. Deelnemers kregen een goed zicht op de huidige stand van zaken als het gaat om laaggeletterdheid en dyslexie. En veel belangrijker: zij maakten kennis met nieuwe denkrichtingen en kregen praktische adviezen om de sprong vooruit te maken. De events waren specifiek voor besturen en directeuren primair onderwijs. Een korte impressie ...

Top-sprekers

Voor een goede inhoudelijke impuls zijn de volgende vier top-sprekers ingezet die hun visie en ideeën hebben gedeeld:

Kees Vernooy: Schoolverbeterdeskundige en taal/leesexpert. dr. Kees Vernooy dook in het 'wat en hoe' als het gaat om het verbeteren van het technisch lezen. Deze autoriteit (o.a. lectoraat aan de Hogeschool Edith Stein) op het gebied van lees en taalonderwijs deelde zowel succesfactoren als valkuilen.

De heer N. Bollen: Onderwijsinspecteur en projectleider themaonderzoek dyslexie. De heer N. Bollen gaf een toelichting op het rapport ‘Dyslexieverklaringen: verschillen tussen scholen nader bekeken’ dat in mei is verschenen.

Luc Koning: Projectleider Onderzoeksproject Redzaamheidslezen bij Pravoo) gaf aan dat er nog een wereld te winnen is met goed technisch leesonderwijs.

Frans Laarakker: Deze bestuurder van Gelderveste-Doetinchem deelde zijn ervaringen bij Gelderveste met het TaalKracht-project.

Herman Giesbers: Als één van de initiatiefnemers gaf Herman Giesbers van IJsselgroep aan op welke manier TaalKracht besturen en scholen zicht geeft op de taal- en leesontwikkeling van kinderen.

 

A7 01607
A7 01615
A7 01623
A7 01640
A7 01644
A7 01645
A7 01678
A7 01681
A7 01683
A7 01691
A7 01729
A7 01765
A7 01768
A7 01773

 


Downloads en artikelen

Download

Interessante artikelen

De volgende artikelen kunt u lezen en ook downloaden:

Gepubliceerd in BSM 4/2019 (pag. 14 tot en met 17 en 18 tot en met 21)


INHOUDELIJKE 'bites'

  • Slechts 47% van de scholen heeft alle drie de zorgniveaus zichtbaar georganiseerd (los van de kwaliteit)
  • Zorgniveau 1: verbeteringen op zorgniveau zijn o.a. mogelijk door de directe instructie te verbeteren
  • Zorgniveau 3: positief is het aanbod in kleine groep met inbreng van specialist
  • Fileer die veel te uitgebreide leesmethoden en beperk je tot die zaken die echt belangrijk zijn
  • Herhalen en bij de hand nemen is essentieel
  • Zie technisch lezen in het perspectief van begrijpend lezen
  • Benader de kinderen die moeite hebben met lezen positief. Juist die kinderen!
  • Zet technisch lezen ook in de bovenbouw op de rails
  • 37 % van de leerkrachten geeft geen doelgerichte en duidelijke instructie, rond de 50% van de scholen heeft het zorgaanbod niet op orde en 35% van de scholen werkt onvoldoende opbrengstgericht. Het effect? Juist risicolezers vallen op die scholen uit.
  • Alle initiatieven die een school onderneemt, zijn minder belangrijk dan kinderen goed leren lezen
  • Het terugdringen van laaggeletterdheid en dyslexie vraagt om doelgerichte interventies
  • Door gebrek aan oefening stagneert de ontwikkeling van leesvaardigheden na groep 6 en daarmee het plezier in lezen.
  • Het is belangrijk om schoolleiders 'in the lead' te zetten
  • De 0-meting geeft mij goed inzicht hoe het er op elke school voorstaal als het gaat om taal- en leesonderwijs en dyslexie

TaalKracht

Tijdens de events kregen deelnemers natuurlijk ook een verrassende inkijk als het gaat om TaalKracht. Deze aanpak optimaliseert het lees- en spellingsonderwijs, stelt alle leerlingen in staat om betere resultaten te behalen, reduceert de uitval en voorkomt onnodige doorstroom naar hogere zorgniveaus.

Schermafbeelding 2019 10 21 om 15.28.51

 

TaalKracht geeft zicht op de taal- en leesontwikkeling van kinderen en is ontwikkeld door IJsselgroep, Expertis onderwijsadviseurs en DCTwente.

Lees meer over TaalKracht

Meer informatie

Heeft u vragen of wilt u meer weten over de events of over TaalKracht? Neem dan contact op met Janna de Haan, taal- en leesspecialist en manager Educatieve Dienstverlening of Herman Giesbers, onderwijsadviseur en manager Psychologische Dienstverlening

 

 

Janna de Haan

Janna de Haan

06 14 00 36 33
janna.dehaan@ijsselgroep.nl