Samen indrukken en uitdrukken op Reggio Institude in Stockholm met Tabijn

Tijdens de ‘Tabijn-studiereis jonge kind’ van IJsselgroep naar Zweden (oktober 2021) is er een workshop gevolgd aan het Reggio Emilia Institute in Stockholm. De pedagogiek van het luisteren en de 100 talen van kinderen stond centraal. Samen indrukken en uitdrukken vanuit verschillende perspectieven. En dat hebben we geweten, ik bedoel ervaren …

Reggio filosofie

In deze pedagogiek gaat de volwassene er vanuit dat alle kinderen competent zijn.

Er wordt gewerkt met drie pedagogen: het kind als pedagoog, de ruimte als pedagoog en de volwassene als pedagoog

Dat betekent:

  • de ruimte: deze is licht, verbindt binnen en buiten en moet de kinderen uitdagen tot ontdekken, onderzoeken en experimenteren. Leerkrachten en pm-ers worden bij de bouw en inrichting bijgestaan door architecten, kunstenaars en pedagogen.
  • het materiaal: dit moet kinderen inspireren om hun ontdekkingen en ideeën vorm te geven.

Om op verschillende manieren alle indrukken, uit te kunnen drukken.

  • kijken en luisteren: leerkrachten en pm-ers  zijn gericht op de ontwikkeling van democratisch burgerschap. Op de ontwikkeling van een eigen identiteit, zelfstandigheid, creatieve vaardigheden – en denkprocessen. De volwassene luistert, initieert documenteert en reflecteert.

Onze opdracht

We kregen de opdracht om op een hard en een zacht object of voorwerp uit de natuur te zoeken en mee naar binnen te brengen. Vervolgens kregen we verschillende digitale tools, materialen en inzichten om zelf mee aan de slag te gaan:

Licht, reflectie, kleur, vorm, compositie en verandering

 

Opbrengst

Representaties realiseren van eenzelfde voorwerp op verschillende manieren: daar ging het om.  Samenwerken en creëren. Verschillende posities innemen. Deze manier van zelf oefenen verrijkt je beeld op proces-en productvariabelen als tijd en ruimte in je onderwijsaanbod. Kinderen zijn kleine wetenschappers: ze ontdekken, exploreren en blijven steeds weer nieuwe vragen genereren. Dat vraagt exploratietijd om te ontdekken en uit te oefenen. Vrij experimenteren. Volwassenen leren hier niet op zoek te gaan naar (goede) antwoorden maar steeds weer nieuwe, rijkere vragen te stellen.

    

Uitdaging

Hoe kunnen wij jonge kinderen leren creatieve, zelfbewuste en kritische waarnemers te worden?
Hoe kunnen wij de eigen omgeving als rijke bron voor leren te gebruiken? Het helpt om eerst zelf te gaan oefenen. Het was geweldig om te ervaren en te voelen wat een procesgerichte benadering oplevert. Reggio als pedagogiek van het luisteren, onthaasten, in het hier en nu kunnen zijn. En voluit te leren vanuit betrokkenheid.

Zelfontdekkend leren

Respect voor de talenten van het kind, de rijke kennisbronnen in de omgeving  én de wijze waarop een kind zich ontwikkelt, zijn belangrijke uitgangspunten van de pedagogische ideeën, die zijn ontwikkeld door de Italiaanse filosoof Loris Malaguzzi. Deze aanpak is beter bekend als de pedagogiek van Reggio Emilia. Op scholen en kinderopvang over de hele wereld wordt gewerkt vanuit deze filosofie. De pedagogisch medewerkers gaan uit van het competente kind dat alles in huis heeft om zich te kunnen ontwikkelen. De volwassene zorgt voor de rijke ruimte en de provocaties. Zij verstaat de kunst van het luisteren, waarnemen en documenteren en gaat samen met het kind op zoek naar nieuwe kennisbronnen. De buitenwereld en de binnenwereld worden zoveel mogelijk met elkaar verbonden om het zelf ontdekkend leren te stimuleren. Deze procesgerichte benadering levert prachtige, competente kinderen op.

#onderwijs #onderzoekendleren  #reggioemilia #sustainable #goals

Zwedenreis

Lees hier meer over de Zwedenreis (open inschrijving of in company). 

Contact

Heb je vragen of suggesties? Of wil je meer weten over de mogelijkheden voor jouw organisatie? Neem contact op met Ellen de Haan: 06 24 91 23 71

ellen.dehaan@ijsselgroep.nl