In the mix: Talent en Thinking for Learning

Thinking for Learning en kindertalentenfluisteraar zijn mooie concepten die los van elkaar op scholen worden ingezet. Maar wat gebeurt er als je deze concepten met elkaar verbindt? Welke meerwaarde levert dat op? Een eerste inventarisatie is gedaan tijdens een inspirerende sessie op dinsdag 31 augustus.

De sessie vond plaats in Oosterhesselen. OBS De Woert (Oosterhesselen) is net als OBS De Anwende (Aalden) een Kindertalenfluisteraarsschool. CBS De Bloemenhof uit Hardenberg was aanwezig als school die werkt met Thinking for Learning. Elke school is vanuit de eigen invalshoek enthousiast over zowel de handvatten om anders naar leerlingen te kijken als over de taal om met leerlingen te praten over wie ze zijn en hoe ze leren. Maar zijn er raakvlakken en hoe kunnen beide concepten elkaar versterken? De 30 leerkrachten hebben dit samen met Luk Dewulf (pedagoog, schrijver, Kiezen voor Talent), Nienke Bouwman (onderwijskundig adviseur Kindertalentenfluisteraar, IJsselgroep), Hettie Lichtenberg en Peter Harkink (onderwijskundig adviseurs Thinking for Learning, IJsselgroep) verkend.

IMG 7331 IMG 7328 IMG 7330 IMG 7329

Waarom is de verbinding tussen T4L en talent interessant?

Ten eerste: TAAL

Beide concepten reiken taal aan voor leerlingen en voor leerkrachten. Taal over wie je bent en taal voor leren en denken. Dat helpt leerlingen om sterker te staan (zelfbeeld, eigenaarschap, grip krijgen op leren).

Ten tweede: SUBJECTWORDING

Beide werkwijzen bieden onderwijs een mogelijkheid om te werken aan subjectwording: wie ben je en hoe ben je? Hoe ga je een relatie aan met de wereld om je heen? Met de andere leerlingen, met de leerkracht, met de lesstof?

Wat is er gebeurd tijdens de workshop?

De talentscholen kregen een korte kennismaking met enkele leerdimensies (Thinking for Learning) door het verhaal waarmee Hettie Lichtenberg zich voorstelde. De Thinking for Learning-school kreeg een korte kennismaking met de talenten door het verhaal waarmee Luk Dewulf zich voorstelde. Vervolgens vond er een grote wisseltruc plaats waardoor iedere talentenleerkracht naast een T4L leerkracht zat. Alle koppels werden uitgenodigd om elkaar te interviewen over hun ontwikkeling in de afgelopen periode: ‘waar heb je de grootste voldoening uit gehaald?’ Deze verhalen werden de basis om samen met behulp van alle materialen (talentenkaarten en bloemblaadjes met leerdimensies) te verkennen: welke talenten horen hierbij? En welke leerspieren? De opbrengsten werden plenair gedeeld. En er zijn voorzichtige eerste conclusies getrokken.

Conclusies

Overeenkomsten

Beide concepten gaan uit van het verkennen van een positieve (leer)ervaring. Het kleine groot maken en ruim baan geven door er taal aan te verbinden. Beide concepten helpen leerlingen en leerkrachten deze taal te spreken. 

Verschillen

Talent (er zijn 39 talenten) gaat meer over ZIJN; wie je bent. Het versterkt de verbinding tussen leerkracht en leerling. Je talenten in kunnen zetten in een betekenisvolle context zorgt voor veerkracht en een positief zelfbeeld.

Thinking for Learning gaat meer over jezelf ONTWIKKELEN, over hoe je met thinking-skills, -houding en (zelf)kennis je leervermogen kunt vergroten. En wat dit betekent voor leerkrachten en scholen als het gaat om onderwijs en onderwijscurriculum: het helpt leerkrachten om het onderwijsleerproces te verbeteren en passend te maken voor iedere leerling.

Inhoudelijke ‘ontdekkingen’ en quotes van leerkrachten en van de workshopleiders tijdens de workshop

  • Als ik een groepje bloemblaadjes met vaardigheden zie dan is het best makkelijk om daar een talent aan te koppelen!
  • De talentenkaarten en de leerspieren geven taal om met kinderen in gesprek te gaan
  • Beide werkwijzen kunnen elkaar versterken, het is als een cyclus: benoemen van talenten versterkt een kind waardoor het makkelijker kan gaan leren, en daarbij kan het zijn talenten verder ontwikkelen en weer nieuwe talenten ontdekken.
  • Beide concepten hebben veel te maken met het begrip groeimindset
  • De concepten vullen elkaar aan.

Vervolg

IJsselgroep gaat door met de mooie verbinding tussen Talent en T4L. Daarbij blijven we ook de verbinding zoeken met en tussen scholen.

Meer weten?

Wilt u meer weten over talent, Thinking for Learning of de wisselwerking tussen deze twee concepten? Neem dan contact op met: