Werken in kleine groepen: kinderen lijken op volwassenen…

De trainingen van het VVE-programma Uk & Puk zijn grotendeels online. Uit reacties van PM’ers blijkt dat het belangrijk is om het werken in een grote groep af te wisselen met het werken in een kleine groep. Het doet wat met de deelnemers. Een mooie vervolgstap is om kritisch te kijken naar wat je de kinderen biedt en vooral in welke groepssamenstelling je dat doet.

Online wiebelen, gapen en wegkijken…

Ook de trainingen van het VVE-programma Uk & Puk zijn grotendeels online. Wat missen we de fysieke contacten, de echte materialen die je kunt zien, voelen en ruiken, de werkvormen waarbij je elkaar in de ogen kijkt zonder een scherm ertussen.

Non-verbale tekens spelen een grote rol bij het online onderwijs. Wiebelen? Gapen? Wegkijken? Even opstaan? Allemaal tekens dat het gebeuren in de ‘grote groep’ lang genoeg heeft geduurd. Op naar de opdracht in de kleine groep! Ineens is het gapen afgelopen. Mensen zijn betrokken bij de opdracht, luisteren naar en reageren op elkaar. Er ontstaat veel meer interactie.

In gesprek met PM’er

Tijdens een coaching gesprek met één van de PM’ers, ook online natuurlijk, kwam het werken in kleine groepjes ter sprake. Zowel in haar werk op de groep, als tijdens de training van Uk & Puk. De uitspraak van deze PM’er wil ik hier graag delen.

‘Bij de online training vind ik de kleine groepjes wel heel prettig. In de grote groep hoor je vaak dezelfde mensen. En wat ze zeggen klinkt wel goed. Ik voel me niet zo geroepen ook iets te vertellen. In mijn kleine groepje vind ik het niet zo spannend om iets te zeggen en dan heb ik ook wel inbreng. Grappig, zo werkt dat dus ook voor de kinderen. Daar heb ik nog nooit zo bij stilgestaan.’

 

Wanneer zijn peuters het meest betrokken?

Een mooie vervolgstap is om  kritisch te kijken naar wat je de kinderen biedt en vooral in welke groepssamenstelling je dat doet. Schil je het fruit aan tafel, met alle kinderen erbij? Of kies je elke dag drie anderen uit die jou helpen met voorbereiden? Wanneer zijn de kinderen het meest betrokken? En welke kinderen hebben opeens ook inbreng?

Nog zo eentje, de kring. Doe je één kring om de dag mee te beginnen? Of kies je ervoor om de groep in tweeën de splitsen, waarbij beide PM’ers een kring doen? Wanneer is de betrokkenheid van de kinderen het grootst? En wat is eigenlijk je doel met de kring? Wanneer zijn de kinderen het meest betrokken? En: wanneer hoeft de PM’er het minst vaak te vragen of kinderen even willen blijven zitten, stil willen zijn, niet meer wiebelen, naar elkaar te luisteren….

Meer informatie

Heb je vragen of wil je meer weten over onze VVE-programma’s? Neem dan contact op met Mirjam Koop: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.