Start online ROB-jaarprogramma groot succes

Het online ROB-jaarprogramma 20/21 is gestart. De aftrap op 30 september met Steven Pont was een groot succes. Goede inhoud, enthousiaste deelnemers en mooie interactie. Een korte impressie inclusief een aantal opvallende uitspraken …

IMG 20200930 WA0000 IMG 20200930 WA0003 IMG 20200930 WA0005

IMG 20200930 WA0006 IMG 5296

Opvallende uitspraken

De grootste klapper maak je bij het jonge kind. Steven gaf aan waarom hij graag een bijdrage levert: “in de kindertijd wordt veel ingewikkeld, dus je moet aan het begin zijn om de grootste klapper te maken. Bij het Jonge kind dus.

Niet alleen jonge kinderen spelen. Spelen is van alle leeftijden. We labelen het alleen anders. Een kenmerk van spel is dat het vrij is, dat je er plezier aan beleeft, dat je tijd vergeten bezig bent en dat er geen goed of fout is. Is dat ook niet het geval bij jouw hobby’s?

‘We maken ons zorgen om jonge kinderen die niet poepen of slecht eten. We zouden ons pas echt zorgen moeten maken om kinderen die niet spelen.’
Steven Pont

Wat je zegt ben je zelf. Dit geldt ook voor spelen: wat je speelt ben je ook zelf. Spelen zegt iets over jou. Over wie je bent, wat je speelt en wat je plezierig vindt, of niet. Je laat je zien in spel: je persoonlijkheid, je dynamiek, je talenten en je behoeften. Jonge kinderen hebben daarom spel nodig om zich te laten zien en te laten horen. En volwassenen die dat ondersteunen en be-grijpen.

Hechting en persoonsvorming. Het fundament van persoonsvorming is veiligheid. En de aarde voor dat fundament is: hechting. De leerkracht is ook een hechtingsfiguur voor een kind. Immers als deze verbinding goed is, dan betekent dat voor een kind: bij een ander mens dan mijn ouders kan ik me ook veilig voelen!

In groep 1-2 is dus ook de psychosociale ontwikkeling veel belangrijker dan de cognitieve. Als een kind zich niet veilig voelt, opent het zich niet, en kan het niet leren.

Als een kind onveilige ervaringen heeft met de mensen die hij het meest ziet, dan wordt er geen basis gelegd om je daarna te binden aan anderen. 30 % van de kinderen heeft een onveilige hechtingsstijl. Dat betekent niet dat al deze kinderen een hechtingsstoornis hebben. Een onveilige hechting kan worden gerepareerd. Maar er is wel wat schade, en dat merk je vaak aan kinderen, net zoals je het altijd nog kan horen als iemand een andere moedertaal heeft.

Persoonsvorming is niet iets dat het kind zelf doet. Dat doet de omgeving door wat we in onze taal als betekenis aan gedrag geven.

Keukentafel

Mede dankzij de prettige communicatiestijl van presentator Wendelien Wouters voelde het als een gesprek aan de keukentafel. Vooral toen ook de drie workshopleiders aanschoven om mee te praten en een korte toelichting te geven op de workshops die zij in de loop van het jaar verzorgen.

De volgende online sessie

Op 2 december is de eerste online workshop met als thema ‘Wat je speelt ben je zelf in groep 1, 2 en 3' door Ellen de Haan van IJsselgroep. Je wilt erbij zijn? Aanmelden kan via Nienke Bouwman (nienke.bouwman@ijsselgroep.nl).