Kracht in de klas

Een duidelijke eigen koers varen

Martin Bootsma heeft in begin dit jaar bij IJsselgroep een lezing verzorgd. Centraal stond het boek wat hij samen met Eva Naaijkens heeft geschreven met de intrigerende titel: 'Wat als we weer eens gewoon gingen les geven?'. De inhoud biedt mooie inzichten die betrekking hebben op kwaliteit, professionaliteit en het varen van een 'eigen koers' als school(bestuur). Genoeg aanknopingspunten dus als u bezig bent met de plannen voor 2020-2021.

Boek

Aangezien ik de lezing organiseerde lag het boek lag al een tijd op mijn bureau. En eerlijk gezegd had ik niet de neiging om erin te gaan lezen. De titel stond me tegen en kwam me reactionair voor. en wij zijn toch van innovatie en niet van 'terug naar de Middeleeuwen'. Maar ik vind ook dat het bij een gezonde wetenschappelijke houding hoort dat je de standpunten van andersdenkenden kent en dat je niet vanuit vooroordelen moet denken en handelen, dus ik las het boek …

Eva en Martin werken op de Alain Turingschool in Amsterdam. In het boek houden zij een pleidooi voor een kwaliteitssysteem. Hun eigen kwaliteitssysteem: Enigma. Genoemd naar de codeermachine van Alain Turing uit de tweede wereldoorlog de oorlog, waarmee hij de geallieerden hielp.

Duidelijkheid

Een belangrijke kern van het kwaliteitssysteem van de Turingschool is duidelijkheid. Martin Bootsma verdedigde het standpunt dat, als alles op school duidelijk is, als duidelijk is wat er van jou als leerkracht wordt verwacht, dat dat dan enorm ontlastend werkt. De werkdruk neemt dan af. Martin zei in zijn verhaal: “Bij ons op school is geen werkdruk". 

Professionaliteit

Een tweede element van het kwaliteitssysteem is professionaliteit. Leerkrachten worden geacht professionals te zijn. Dat betekent dat ze zich verantwoordelijk voelen voor de kwaliteit en de ontwikkeling van hun dagelijks onderwijs. Niet anderen sturen mij, maar ik ben verantwoordelijk. En ik word elk jaar een beetje beter. Op een constante en consistente manier. Doelgericht. Ondersteund vanuit één visie en één denklijn. Ik ben eigenaar van mijn eigen ontwikkeling. Ik voel me verantwoordelijk. 

Daar vinden IJsselgroep en Martin Bootsma elkaar. Martin Bootsma vertelde hoe hij in zijn ronde langs scholen schrikt van de mate waarin scholen niet borgen. Hij schrikt van de mate waarin scholen ieder jaar weer een ander onderwerp of een andere ondersteuningsorganisatie kiezen. Weer een nieuwe vorm van 'edutainment' aangaan, zonder borging, zonder consequenties. Hij merkt ook dat de leerkrachten daar last van hebben. Dat ze daar moe van worden, dat dat werkdruk oplevert. Hij adviseert scholen om een implementatietraject te kopen van minimaal dan 3 jaar: het eerste jaar met zoveel bijeenkomsten als nodig is om de vernieuwing te starten, het tweede jaar nog minstens twee bijeenkomsten om te borgen en bij te werken en alle jaren daarna nog één bijeenkomst ter borging. Het is beter voor de school, de leerkrachten en natuurlijk ook voor de leerlingen.

Lange termijn koers

Ook nu denken veel scholen toch ook weer na over 2020-2021. Wat staat er in het strategisch beleidsplan en wat willen we volgend jaar? En welke open inschrijvingen passen hierbij? Plan niet alleen het eerste jaar maar ook de manier van borgen. Ga niet iedere jaar met een ander in zee, maar kies samen een lange termijn koers. Uw leerkrachten en uw ondersteuningsorganisatie varen er wel bij.

Eens kort sparren?

Ik neem graag de tijd om met u na te denken over een werkwijze, die past bij uw school en die leidt tot een verbetering, in plaats van tot een strovuurtje.

Meer weten over open inschrijvingen?

Neem dan contact op met Janna de Haan via 06 14 00 36 33 of Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.