Het Jonge Kind

Hercertificering Startblokken: een deelnemer vertelt

Als professional in de kinderopvang is het belangrijk dat je jezelf blijft ontwikkelen. Startblokken cursisten vanuit verschillende gemeenten hebben het afgelopen schooljaar deelgenomen aan de cursus Hercertificering Startblokken. Samen met anderen zijn de opgedane kennis en vaardigheden rond VVE Startblokken opgefrist en zijn we aan de slag gegaan met de nieuwste inzichten en ontwikkelingen op het gebied van Startblokken/VVE. Dit keer vertelt Wilma Wieggers over haar ervaringen en ontwikkelingsproces. Zij is Pedagogisch medewerker bij Kinderopvang Kindernet in Doetinchem …

Wilma is aan de slag gegaan met het activiteiten aanbod/activiteiten waarin kinderen met materialen uitdrukking kunnen geven aan hun gedachten, ervaringen en creativiteit.

“Ik heb mij vooral door de bijeenkomsten hercertificering Startblokken gerealiseerd dat ik iedere peuter dezelfde kip en ei laat maken. Ik ben hierover gaan nadenken en ben tot de conclusie gekomen dat het eindresultaat vooral van mij is en niet van de peuters. 

Ik wil de peuters veel meer hun eigen creativiteit laten ontwikkelen. Dus geen voor geknipte trui als we ‘warme truien’ gaan knutselen tijdens het winter-thema.|”

Wat ben je gaan doen toen je je dat realiseerde?

Nadat we over kleding/koud/warm hebben gesproken (en de warme trui hebben gevoeld) ben ik samen met peuters gaan ‘bedenken’ wat er nodig is om een trui die op papier is getekend zacht en warm te maken. Alles wat wordt genoemd, schrijf ik op een vel papier en daarna lees ik alles op en pakken de peuters om de beurt de materialen en leggen het op tafel: scharen, prikbenodigdheden, lijm, kwasten, wol en natuurlijk een pen zodat zij zelf hun naam op het eindresultaat kunnen schrijven….

Zij gaan zelf aan de slag om een warme trui te maken zoals zij dat zelf willen/bedenken.

Dit heb ik ook gedaan in de Sint-tijd, tijdens het maken van een Piet. Er lagen diverse materialen, papier scharen, lijm, kwasten en pennen op tafel, zodat de kinderen hun eigen Piet konden maken. Uiteraard heb ik voorafgaand aan de knutselactiviteit met de peuters afbeeldingen van Pieten bekeken en erover gesproken. Ook kleien is een mooie activiteit om de eigen creativiteit/gedachtegang van de peuter aan te spreken. Kleien is een activiteit die inmiddels bij mij op de groep regelmatig terugkomt.

Waarin heb je jezelf vooral ontwikkeld?

“Ik heb het (meer) losgelaten om alles tot in de puntjes voor te bereiden wat betreft (knutsel) activiteiten voor de peuters. Ik merk dat ik dit soms nog wel vergeet, maar als de peuters dan bezig zijn valt het mij wel gelijk op: ieder resultaat is hetzelfde en dat is nu net datgene wat ik niet wil. Ik wil de creativiteit en gedachtegang van de peuters juist tot uiting laten komen. Het feit dat ik mij dit realiseer, maakt dat ik zeker op de goede weg ben.”

Hoe zie je je eigen ontwikkeling terug in de groep/bij de kinderen?

“Ik vind het mooi om te zien hoe een peuter bezig gaat als hij de vrije hand heeft. Kinderen zien echt wat zij hebben gemaakt (al is het resultaat voor mij zeker niet het belangrijkste). Er was een peuter die trots zijn “klei werk” liet zien aan een andere peuter en zei: “kijk Floor, ik heb een tas gemaakt” waarop Floor vroeg of Anne er ook 1 voor haar wilde maken. In mijn ogen had het net zo goed een soort bal kunnen zijn maar het feit dat de peuters zagen wat zij geloofden vond ik fantastisch. Het blijkt dus dat het resultaat zoals wij (volwassenen) dat graag willen zien echt totaal onbelangrijk is. Peuters zien wat ze willen zien (het eindresultaat dat zij hebben gemaakt).”

Welke volgende ontwikkelingsstappen zie je nog voor jezelf? Waar wil je nog beter in worden?

Ik wil mijn stagiaires (en collega) hier meer bij betrekken en hen ook laten ervaren dat ‘ons’ resultaat niet per definitie het beste resultaat is, maar dat juist de creativiteit, het gevoel, de ervaring en het plezier van de peuter voorop staat.

Meer weten?

Wilt u meer weten over (hercertificering) Startblokken? Neem dan contact op met Miriam Kobussen via 06 14 00 48 20 of via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.