21ste eeuwse vaardigheden

Impressie: Eigentijds Onderwijs in de praktijk: een rondrit langs vier scholen

Impressie Toogdag 10 oktober

Vier basisscholen, vier busjes, één Engelse professor, een stortvloed aan praktijkvoorbeelden en 25 enthousiaste deelnemers uit het hele land: de toogdag van 10 oktober in a nutshell. Het draaide die dag om de concrete invulling van ‘Eigentijds Onderwijs’, leren denken en leren leren. Eigentijds onderwijs: niet in woorden, maar in daden. De beste manier om hier achter te komen is om het met eigen ogen te zien en het ‘live’ te ervaren. En dat is precies de kern van deze Toogdag.

 

20181011 081838
PHOTO 2019 10 10 10 51 59
PHOTO 2019 10 10 10 52 00
PHOTO 2019 10 10 11 06 27
PHOTO 2019 10 10 11 36 56
PHOTO 2019 10 10 13 49 46

Open deuren: Eigentijds Onderwijs

De scholen die met Eigentijds Onderwijs werken hebben de deuren van de lokalen letterlijk open gezet. Hierdoor hebben de deelnemers echt ervaren hoe Eigentijds Onderwijs in de praktijk wordt ingezet en wat dit betekent. Hierbij de scholen en een aantal reacties van deelnemers:

De Bloemenhof

Op de Bloemenhof wordt denken belangrijk gemaakt met Thinking 4 Learning. De school werkt met grote, schoolbrede, thema's om de zaakvakken geïntegreerd vorm te geven. Vakken als muziek, kunstzinnige vorming, tekenen en handvaardigheid vinden daar ook hun plek in.

  • Mooi om te zien dat een school zo snel stappen kan maken
  • Bijzonder dat kinderen en leerkrachten samen ontdekken dat een onderwerp interessanter is dan het in eerste instantie lijkt
  • Wat weten ze al veel en kunnen ze nog veel van elkaar leren
  • Mooi om te zien hoe een tool als Diamond Ranking leerlingen helpt bij het denken

De Vogelaar

De Vogelaar in Raalte is een excellente school op het terrein van techniek. Zij laten zien hoe zij techniekonderwijs een volwaardige plaats in hun onderwijs hebben gegeven en ook hebben verbonden met de basisvaardigheden.

  • Mooi om te zien dat kinderen op jonge leeftijd al technische en complexe vraagstukken oppakken
  • Een kind in groep 3 die kan programmeren blijft bijzonder
  • Kinderen uit verschillende jaarlagen werken goed samen in projecten

Het Stadskwartier

Het Stadskwartier in Meppel heeft de schoolorganisatie aangepast aan de instructie- en ondersteuningsbehoeften van kinderen en werkt met drie zones: een instructiezone, een samenwerkzone en een stiltezone. Meerdere leerkrachten werken samen om een groep kinderen zo goed mogelijk te voorzien in hun onderwijsbehoeften.

  • Talenten van kinderen vormen het uitgangspunt voor onderwijs op maat en dit zie je in de hele school
  • Echt een eye-opener voor mij
  • Mooi om de directe verbinding tussen leerkracht en l;eerling in de verschillende zones te zien
  • Mooi om te zien hoe fysieke ruimtes het onderwijs kunnen ondersteunen. Het letterlijk ruimte geven aan kinderen zorgt voor goede onderwijsresultaten

De Mariabasisschool

Deze school geeft met T4L veel aandacht leren leren en leren denken. Uiteraard op een unieke wijze want de school maakt eigen keuzes. Ervaar de passie van het team en de stimulerende wisselwerking tussen kinderen en leerkrachten.

  • Wat een enthousiast team: dit willen wij ook
  • De eerste stappen zijn hier gezet; leerkrachten hebben veel vertrouwen in het vervolg
  • Kinderen denken echt na en ze komen met antwoorden en oplossingen waar ik nog nooit aan gedacht heb

Verdieping met professor David Leat

Professor David Leat van Newcastle University is één van de grondleggers van Thinking for Learning. Hij liet ons de technieken van “leren leren en leren denken” ervaren en gaf alvast een inkijkje voor wat nu speelt of binnenkort gaat spelen in onderwijsland. Hierbij een aantal inhoudelijke ‘bites’:

  • It takes a community, a village, town or city to raise a child
  • Ontwikkel samen met leefomgeving van kind een “buurtcurriculum” waarbij ouders, verenigingen en bedrijven een belangrijke rol spelen
  • Kinderen leren leren en leren denken door deze authentieke benadering van alle deelnemers op een unieke manier
  • Iedereen leert van iedereen en iedereen is betrokken bij het proces van leren

 

DOWNLOAD HET INTERVIEW MET DAVID LEAT

Finish

Tijdens de afsluitende bijeenkomst bij IJsselgroep raakten de deelnemers niet uitgepraat over de opgedane impressies. Veel waardering was er ook voor de scholen die er alles aan hebben gedaan om deze dag tot een succes te maken.

Afsluitende quotes deelnemers

  • Knap hoor, om je school letterlijk 'open te stellen' voor collega's uit het veld
  • Deze dag geeft mij veel inspiratie om ook zelf aan de slag te gaan
  • Leuk om met andere collega's over eigentijds onderwijs te praten
  • Wij waren echt welkom bij onze collega's
  • Gastvrije ontvangst: bedankt
  • Mooie verdieping tijdens de workshop van professor David Leat

Organisatie

De Toogdag is georganiseerd door IJsselgroep met dank aan de leerlingen, leerkrachten en directeuren van:

  • De Bloemenhof
  • De Vogelaar
  • Het Stadskwartier
  • De Mariabasisschool

Meer informatie

Wilt u meer weten over de toogdag of Thinking for Learning? Neem dan contact op met Herman Giesbers via 06 22 93 89 52 of voa herman.giesbers@ijsselgroep.nl