Zand en Zo - Dekselse doppen

Doppen en deksels, wat zijn er veel voorhanden en wat een mooie en simpele materialen om te gebruiken voor allerlei uitdagende activiteiten met jonge kinderen. Als je in de supermarkt goed rond kijkt, dan zie je pas hoeveel soorten en maten er zijn. Soms houden scholen of kindcentra een inzamelingsactie voor een goed doel. Geweldig natuurlijk, maar gebruik ze eerst voor de kinderen en daarna kun je de doppen alsnog inleveren.

 

Doppen 1 Doppen 2

Fotos: BS De Wetelaar Doesburg

WAT LEREN KINDEREN ERVAN?

  • Rekenontwikkeling: Schatten van hoeveelheden, afmeting, opereren met vormen en figuren, spiegelen
  • Taalontwikkeling: Rekentaal: rond, (te) groot/klein, erin/eruit, vol/leeg, licht/zwaar, kleuren
  • Zintuigelijke ontwikkeling: De tastzin

WAT HEB JE NODIG?

  • Plastic doppen/deksels van verschillende afmetingen, vormen en kleuren.
    Dat kunnen doppen zijn van frisdrank, wasmiddelen, schoonmaakmiddelen, potten e.d.
    Was de doppen wel voor gebruik (vinden kinderen geweldig om te doen) i.v.m. geurtjes en schimmel.
  • Kunststof flessen van verschillende formaten en halsopeningen.
  • Een tafel naast de bak om evt. de doppen op te leggen.
  • Een dienblad, een visnetje, een hoepel, een blinddoek, een dobbelsteen

WAT KUNNEN KINDEREN ERMEE DOEN?

  • In een bak of in de watertafel
    • Laat kinderen eerst zelf ontdekken wat ze met de doppen/deksels kunnen doen. Dit kan heel verrassend zijn, maar het kan ook zijn dat kinderen alleen maar lekker willen voelen en er mee willen gaan ‘rommelen’. Ook dat mag want van experimenteren kun je veel leren!
    • Sorteren op kleur, op vorm, op afmetingen. Waar denk je zijn er de meeste van, hoe weet je dat?
    • De verschillende flessen toevoegen. Welke doppen passen op welke fles, welke doppen passen in een fles, welke doppen passen niet? Hoe kan dat? Hoeveel doppen kunnen er in de fles? Kunnen er in alle flessen evenveel doppen denk je? Hoe komen we dat te weten?
  • In een bak of op een dienblad met zand.
    • Een cirkel maken van doppen en deze opvullen op verschillende manieren. Dit kan ook bv. in een hoepel. Hoe ga je de cirkel verder opvullen? Welke kleuren ga je gebruiken? Je kunt kinderen stimuleren om een symmetrisch patroon te maken of om steeds kleinere cirkels te leggen met verschillende kleuren in de hoepel. Welk patroon heb je gemaakt?
    • Figuren leggen in het zand of op een tafel bv. bloemen n.a.v. het thema ‘de bloemenwinkel’.
    • Een schilderij maken n.a.v. een thema bv. thema ‘Kunst’: een Mondriaanschilderij met verschillende vlakken. Dit kan ook als groepswerk of buiten in de zandbak.
    • Zand met plaksel vermengen en een flinke laag op een deksel van een schoenendoos doen, daarna er met doppen een figuur op laten maken. De plaksel wordt hard en zo kan ‘het schilderij’ bewaard blijven.
    • Een aantal doppen van verschillende afmetingen per tweetal in het zand verstoppen en deze geblinddoekt er uit laten halen. Hoe wist je dat deze doppen bij elkaar horen?
    • Afdrukken maken met de wasmiddeldoppen van verschillende afmetingen ( deze doppen zijn hoger en kun je makkelijk vastpakken) in nat zand. De afdrukken evt. versieren met kleinere doppen.
  • In een bak met water
    • Van grote deksels een zgn. vlot maken en daar kleinere doppen op leggen. Hoeveel doppen denk je dat er op de deksel kunnen voordat de deksel met de doppen erop gaat zinken? Natuurlijk kun je als vlot ook andere materialen gebruiken.
    • Schrijf op de doppen letters (klinkers en medeklinkers) of cijfers ( evt. van elk 2) met een watervaste stift. Doe een aantal doppen in het water. Laat kinderen de doppen met een visnetje vangen. Welke letter/cijfer heb jij? Kun je dezelfde letter ook vangen met je netje? Bij het cijfervissen kun je ook een dobbelsteen gebruiken. Vang hetzelfde cijfer.

Wil je meer voorbeelden wat je met doppen kunt doen, zoek dan op Pinterest naar het bord ‘doppen en deksels’.

IJsselgroep geeft workshops en bijeenkomsten over Zand en Zo! Wil je meer weten, neem dan contact op met Rian Helmink