Zand en Zo - Wat is het leuk op de boerderij

De boerderij is een thema dat in elke peuter- en kleutergroep regelmatig terugkeert. Het is een heel herkenbaar onderwerp met veel kansen voor een uitdagend aanbod in de zandwatertafel of buiten in de zandbak. Bij peuters en jonge kleuters is het spel vooral gericht op ontdekken, en het spelen van eenvoudige rolhandelingen/rollenspel. Voor oudere kleuters en in groep 3 is het mogelijk om op verschillende niveau’s kinderen opdrachten te geven vanuit het handelingsmodel ERWD (informeel handelen, concreet voorstellen, abstract voorstellen). Om het denken van kinderen te stimuleren zijn cursief een aantal vragen aangegeven.

 

Boerderij

foto: Bs De Parel, Zutphen

Wat leren kinderen ervan?

  • Rekenontwikkeling:
    • Meten: ordenen op soort, afmeting enz.
    • Meten van oppervlakte: via direct vergelijken en ordenen
    • Tellen en getalbegrip: Herkennen van kleine groepjes zonder te tellen
    • Construeren: Eenvoudige en complexe constructies bouwen
    • Oriënteren en lokaliseren: vertellen waar iets of iemand zich bevindt
    • Redeneren over rekensituaties
  • Taalontwikkeling:
    • (Reken)Woordenschat zoals: de boer, de boerin, de boerderij, de stal, het weiland, de namen van de verschillende (jonge) dieren, de namen van de verschillende voertuigen en machines, zaaien, maaien, graven, melken, poten, groot/klein, hoog/laag, lang/kort, dichtbij/ ver weg, telgetallen enz.
  • Geletterdheid:
    • Oriëntatie op boek en verhaal: naspelen van een boek met behulp van illustraties.
    • Stimuleren om woorden/teksten na te schrijven of zelf te schrijven.

Wat heb je nodig?

  • Een speelboerderij of zelfgebouwd van blokken, een stal bv. zelfgemaakt van een schoenendoos.
  • Boerderijdieren; paarden, varkens, schapen, koeien, geiten, kippen, ganzen, eenden, jonge dieren (tip: op koningsdag worden deze op rommelmarkten vaak voor een klein prijsje verkocht.)
  • Diverse soorten trekkers, shovels, mestkarren, maïskneuzers, hooiwagens, gierwagens, platte wagens e.a. ( ook te vinden op rommelmarkten)
  • Hekken, voerbakjes, bomen, kapla, korte takken of ander materiaal om een hek te maken.
  • Playmobilpoppetjes, playmobil-spelmateriaal zoals kruiwagens, harken, scheppen enz.
  • Zwarte aarde in bv. een schuiflade van een leerlingtafeltje om pootgoed in te zetten.
  • Natuurmateriaal zoals mos, takjes, houtsnippers, ministrobaaltjes ( bv gemaakt van stro uit wijnverpakking), gras, stenen, maïskorrels, brokken, mini-aardappelen, mini-bietjes, mini-worteltjes, uitjes.
  • Een modderpoel gemaakt bv. van een stuk blauw plastic of bakje bekleed met blauw plastic.
  • Onderplaten van gras, tegelvloer van verschillende afmetingen/vormen (evt. te maken van een afbeelding van gras, tegels en deze lamineren of gemaakt van een placemat met grasopdruk)

Tip: in plaats van een zandtafel zie je op de foto een wasmachinelekbak. Deze is voor ongeveer € 15,00 te koop bij de bouwmarkt.

Wat kunnen kinderen ermee doen?

  • Bouwen van een boerderij met blokken bv. n.a.v. een foto van een boerderij. Waar woont de boer en waar zijn de stallen? Hoe weet je dat?
  • Inrichten van de stallen Waar komen de koeien, de varkens enz.? Hoe kan de boer zien in welk hok deze dieren zitten? Kun je dat ook tekenen of opschrijven?
  • Een wei maken voor dieren met een modderpoel. In welke wei lopen de schapen, koeien enz. en waar zouden de varkens het naar hun zin hebben? Hoe maak je modderHoe maken we een modderpoel zodat het water niet verdwijnt? Hoe kunnen we ervoor zorgen dat de dieren niet uit de wei ontsnappen? Hoe kunnen we er voor zorgen dat de boer weet hoeveel dieren hij in de wei heeft?
  • Aardappelen, maïs, bietjes enz. poten. Hoe doet de boer dat? Hoe komen we dat te weten?
  • Een foto nemen van een opstelling en dit na laten maken. Staat alles op de goede plek?
  • Kinderen een plattegrond laten maken van wat ze zelf hebben gemaakt. Kun je uitleggen hoe je de plattegrond hebt gemaakt?
  • Kinderen tijdens de activiteit foto’s laten maken met bv. een tablet en dit gebruiken om te reflecteren op wat ze hebben gedaan. Hoe ben je begonnen?
  • Een verhaal na laten spelen n.a.v. een boek. Hoe begint het verhaal en wat gebeurt er?   

Bruikbare boeken

Als informatie of om een verhaal na te spelen:

  • Boer Boris, T. van Lieshout/ P.Hopman, uitg. Gottmer
  • Boer Boris en de maaier, T. van Lieshout/ P.Hopman, uitg. Gottmer
  • Bas bij de boer, L. van Binsbergen/ D. Stam, uitg. Groen
  • Anna op de boerderij, K. Amant, uitg. Clavis
  • Buiten op de boerderij, N. Kuiper/ A. de Wolf, uitg. Ploegsma
  • We hebben er een geitje bij, M. Huiberts/ I. Deppe, uitg. Gottmer
  • Mijn allereerste zoekboek Op de boerderij, A. Suess, uitg. Deltas