Zand en Zo - Herfst in het kabouterbos

Wat leren kinderen ervan?

  • Spelontwikkeling: fantasiespel, samenspel, rollenspel
  • Rekenontwikkeling: sorteren van bv. de dieren/ herfstvruchten op soort, afmetingen van diverse materialen, lokaliseren waar e.a. zich bevindt, oriënteren m.b.v. een plattegrond, rekentaal gebruiken
  • Taalontwikkeling: rollentaal, woordenschat
  • Natuurbeleving: ervaringen en kennis opdoen m.b.t. de herfst.

 

zand en zo herfst in het kabouterbos 600

Wat heb je nodig?

  • Kabouterpoppetjes ( een aantal jaren geleden waren David de kabouterpoppetjes gratis verkrijgbaar bij een supermarktketen, je ziet ze nog wel op rommelmarkten/ Marktplaats)
  • Miniharkjes, minibezems, minischepjes bv van Playmobil, minimandjes
  • Kleine bosdieren zoals eekhoorns, konijnen, herten, egels
  • Nepkriebelbeestjes zoals spinnen, slakken, wormen (vaak te koop in de herfst bij o.a. Xenos)
  • Bomen gemaakt van takken, ( nep)struiken (bv. van kunstplanten te koop o.a. bij Zeeman)
  • Takken van diverse afmetingen, stenen, bladeren/ nepbladeren/blaadjes, mos, minihoutschijven, boomstronken
  • Dennenappels, eikels, noten, kastanjes, hazelnoten, beukennootjes
  • Paddenstoelen van diverse afmetingen en kleuren evt. zelfgemaakt  bv. van kurken van champagne- of proseccoflessen.
  • Blauw plastic of een blauw bakje voor een vijvertje

Wat kunnen kinderen ermee doen?

  • Een bos maken van takken met bladeren of zelfgemaakte bomen met een plek/plekken  voor de paddenstoelen. Wat zou de beste plek zijn voor de kabouters om te wonen?
  • Een weg maken naar de paddenstoelen van bv. steentjes of minihoutschijven. Hoe kunnen we ervoor zorgen dat de kabouters geen vieze voeten krijgen als ze naar hun huis gaan?
  • Holletjes maken voor de bosdieren. Waar wonen de bosdieren eigenlijk? Hoe kunnen we dat te weten komen?
  • Een vijvertje of een beek maken van een bakje. Hoe zorgen we ervoor dat de dieren in het bos kunnen drinken? Hoe kunnen we dat maken?
  • Zorgen dat het bos netjes wordt, de paadjes harken, de eikels verzamelen enz. Het heeft gestormd in het bos, hoe kunnen we de kabouters helpen om het bos weer netjes te maken?
  • Pictogrammen laten maken voor bv. een omgevallen boom of een gat in de weg.
  • Teksten laten maken voor wegbewijzering. Hoe kunnen de kabouters de weg vinden naar het konijnenhol?
  • Een plattegrond laten tekenen van de gemaakte opstelling. Hoe kunnen de eekhoorns hun eikels terugvinden in de winter?
  • Een rollenspel spelen n.a.v. een kabouterverhaal/boek.
  • Zelf een verhaal laten bedenken Wie-Wat- Waar en dit uit laten spelen.
  • Foto’s maken van de opstelling, deze gebruiken om de activiteit te evalueren en andere kinderen te inspireren.