Zand en Zo - De dierentuin


Wat leren kinderen ervan?

  • Rekenontwikkeling: Ordenen van dieren op soort/ afmeting, construeren van omheiningen voor de dieren, oriënteren en lokaliseren m.b.v. een plattegrond, rekentaal gebruiken.
  • Taalontwikkeling: woordenschat, naspelen van een boek met behulp van illustraties.
  • Beginnende Geletterdheid: herkennen van picto’s/logo’s, schrijven van teksten ( invented spelling)

 

de dierentuin

Wat heb je nodig?

  • Dierentuindieren zoals nijlpaarden, tijgers, leeuwen, zebra’s, beren, krokodillen, apen, zeehonden.
  • Verschillende vormen kleine blokken zoals kubussen en metselstenen, bouwplankjes.
  • IJsstokjes, houtschijfjes of andere stokjes voor de afrastering.
  • Takken, bladeren, (kunst)boompjes, stenen, houtsnippers e.d.
  • (Nep)gras (dat maak je door een afbeelding van gras te kopiëren, te lamineren en in verschillende formaten te knippen).
  • Waterbak voor de waterdieren dat maak je door bv. over een lage bak blauw plastic te draperen.
  • (Playmobil) poppetjes.

Wat kunnen kinderen ermee doen?

  • Een indeling maken van de dierentuin (evt. met behulp van een plattegrond).
  • Oudere kleuters uitdagen om zelf een plattegrond te bedenken, te tekenen.
  • Hokken bouwen voor de dieren. “Passen de dieren in de hokken?”
  •  Hekken maken rondom een stuk gras zodat de dieren niet weg kunnen lopen. “Is de wei groot genoeg voor de dieren?”
  • Rotspartijen/ bomen maken voor de klimdieren. “Welke dieren zijn dat?”
  • Plek met water maken voor de waterdieren.Dieren ordenen: waterdieren, klimdieren, oerwouddieren enz.
  • Dieren ordenen: moeder en kind, grote en kleine dieren.
  • Paden maken waar de mensen lopen bv. met houtsnippers.
  • Teksten/ logo’s maken bij de dierenhokken met de namen/afbeeldingen van de dieren.
  • Picto’s maken: bv. verboden dieren te voederen.
  • Teksten/ logo’s maken voor wegbewijzering met bv. de namen/afbeeldingen van de dieren.
  • Een verhaal naspelen n.a.v. een boek zoals ‘Overal poep in de dierentuin- S. Smallman/ A. Gray, Veltman Uitgevers.