Zand en Zo - Mozaïek in het zand

 

Wat leren kinderen ervan?

  • Creatieve ontwikkeling: stimuleren van de fantasie, eigen vormgeving.
  • Rekenontwikkeling: Leggen van patronen, leggen van figuren( mozaïek), spiegelen, symmetrie, tellen van hoeveelheden.

 

Mozaïek1

Wat heb je nodig?

  • Dienbladen of kaarsenplateau’s gevuld met een laagje fijnzand.( Je kunt hiervoor rechthoekige, vierkante of ronde vormen gebruiken.) 
  • Een deegroller om het zand plat te maken.
  • Een plantenspuit om het zand vochtig te maken als dat nodig is.
  • Echte mozaïekfiguren of mozaïeksteentjes van de bouwmarkt.Kosteloos versiermateriaal zoals kurken, gekleurde plastic doppen, schelpen, stokjes, ijsstokjes, (gekleurde) stenen, knopen ( o.a. te koop bj de Action), halve gekleurde wasknijpers, lege Nespressocupjes in allerlei kleurtjes.
  • Herfstmaterialen zoals dennenappels, eikels, kastanjes.
  • Een eierdoos van 20 eieren.
  • Gekleurd krijt, een spatraam.

Mozaïek2

Wat kunnen kinderen ermee doen?

  • Rijen, reeksen, patronen leggen van verschillende materialen afhankelijk van het thema.
  • Een kruis maken, een dubbelkruis maken van bv kastanjes en eikels.
  • Vanuit het midden een figuur maken door het middelpunt aan te geven met een bv. Nespressocupje.
  • Maken van een figuur van kosteloos versiermateriaal en het figuur aan 2-4 zijden of rondom symmetrisch maken.
  • Een afdruk in het zand maken van een eierdoos en in de gaten een figuur maken van bv. Doppen of kastanjes.
  • Een figuur namaken van een kralenplankvoorbeeld.
  • Een fantasiefiguur maken zoals een gezicht, een poppetje, een huis, een boom.
  • Met z’n tweeën hetzelfde figuur maken maar dan in spiegelbeeld.
  • Met een troffel of met de handen een eivorm maken in het zand en dit glad maken.
  • Het ei kleuren met krijt door gekleurd krijt fijn te raspen met het spatraam en dit erover heen te strooien.
  • Daarna het ei versieren bv. door er patronen of reeksen op te maken met kosteloos versiermateriaal.