Skip to main content

Taal en lezen

Focus op begrip

Het leesonderwijs verbeteren en ervoor zorgen dat kinderen zich (weer) ontwikkelen tot gemotiveerde en vloeiende lezers, die lezen om te leren: daar gaan we voor. Wil je echt resultaat boeken en een sprong vooruit maken? Gooi dan het roer om! Durf te kiezen en pak je vak en eigenaarschap terug met Focus op begrip: het roer om!

Rijke taal

Focus op begrip is een geïntegreerde aanpak die is gebaseerd op het boek ‘Rijke taal’ van Erna van Koeven en Anneke Smits. Focus op begrip werkt vanuit brede thema’s uit wereldoriëntatie die 6 tot 8 weken duren. Door hier het (voor) lezen, stillezen, rijke teksten en praten en schrijven aan te koppelen, komen leerlingen tot diepere kennis. Door de interessante thema’s, het (voor-)lezen van kinderliteratuur en rijke teksten over wat ze nog meer willen weten, neemt de motivatie enorm toe en lezen kinderen om te leren.

Het roer om!

Bij Focus op begrip staat het roer centraal. Alles draait om Rijke Taal (de as). Vanuit daar zijn er meerdere vlakken die de kern van het taal- en leesonderwijs vormen:

  • Voorlezen
  • Vrije keuze lezen
  • Rijke teksten
  • Praten
  • Denken
  • Schrijven

Deze onderdelen staan in verbinding met elkaar. Zo kun je bijvoorbeeld voorlezen mooi combineren met praten over boeken. Thematisch onderwijs en wereldorientatie houden het roer bij elkaar.

Verbinding

Door wereldoriëntatie, thematisch onderwijs en taal- en leesonderwijs te verbinden, ontstaat er iets moois. Kinderen komen op verschillende manieren met het thema in aanraking. Niet alleen bij de zaakvakken, maar ook tijdens het voorlezen, vrij lezen, bij het lezen van teksten, het schrijven en praten en in creatieve opdrachten. Dankzij de inhoudelijke herhaling en de mooie variatie snappen kinderen het op een gegeven moment. In plaats van het leren van losse dingen zonder samenhang gebeurt er iets anders: voor kinderen vallen steeds eerder en vaker de stukjes van de puzzel op de juiste plek. Ze zien de samenhang en snappen de context. En het mooie is: dit geldt ook voor anderstalige kinderen.

Volledig afgestemd op jouw school

Met ‘Focus op begrip’ maak je een grote sprong vooruit met je het taal- en leesonderwijs. Na een introductie gaan we met elkaar in gesprek over de onderdelen van het roer die voor jouw school het meest relevant zijn. Op basis daarvan ontvang je een logisch stappenplan waarbij helder is welke onderdelen centraal staan en welke kort worden aangestipt. En dan gaan we met elkaar aan de slag. Vaak zijn leerkrachten, de directeur, de intern begeleiders en de taalspecialist/taalcoördinator hierbij betrokken. Ook is het verstandig om een leesconsulent van de bibliotheek aan te haken. Afhankelijk van de startsituatie en de ambities wordt een plan gemaakt. De dienstverlening is vaak een mix van studie(mid)dagen, coaching, groepsbezoeken, adviesgesprekken en overleg met de stuurgroep. Uiteraard is dit maatwerk.

Focus op begrip: het roer om!

  • Geïntegreerd leesonderwijs: thema’s én lezen
  • Een stap voor stap implementatie met je team
  • Gemotiveerde nieuwsgierige lezers die lezen om te leren
  • Leerkrachten zijn meer eigenaar van hun vak
  • Kinderen en leerkrachten hebben meer leesplezier
  • Resultaten technisch lezen en begrijpend lezen gaan omhoog