Skip to main content

Taal, lezen en dyslexie

Geïntegreerde aanpak op alle vier de ondersteuningsniveaus

Rijke taal, lezen in de juiste boeken en leesplezier staan op alle vier de ondersteuningsniveaus centraal: bij het leesonderwijs in de klas (niveau 1 en 2), bij de begeleiding van kinderen die extra aandacht buiten de klas nodig hebben en ook bij de externe dyslexiebehandeling (niveau 4). Samen werken we aan een effectieve doorgaande lijn, waardoor uiteindelijk minder kinderen doorstromen naar externe dyslexiezorg. Ook is het voor de kinderen met dyslexie, makkelijker om van het onderwijs te profiteren.

Integrale visie

Het leesonderwijs verbeteren en ervoor zorgen dat kinderen zich (weer) ontwikkelen tot gemotiveerde en vloeiende lezers, die lezen om te leren: daar gaan we voor. We verbinden wereldoriëntatie, thematisch onderwijs en taal- en leesonderwijs met elkaar en stellen rijke taal, lezen in de juiste boeken en leesplezier centraal. Op alle vier ondersteuningsniveaus en vanaf de kleuters tot en met groep acht. Onze onderwijsadviseurs en zorgprofessionals gaan samen met scholen voor het beste taal- en leesonderwijs en de beste zorg voor de kinderen die het nodig hebben. Hierdoor behaal je met elkaar resultaat: eerder, beter, samen.

Uitgangspunten

  • Een integrale aanpak op alle vier de ondersteuningsniveaus waarbij rijke taal, lezen in de juiste boeken en leesplezier centraal staan
  • Geïntegreerd leesonderwijs: thema’s én lezen
  • Een goede doorgaande lijn: van kleuters tot en met groep 8
  • Preventie: door met elkaar op niveau 1, 2 en 3 verbeteringen te realiseren, stromen er minder kinderen door naar externe dyslexiezorg
  • Dyslexiebehandelingen op basis van rijke taal, lezen in de juiste boeken en leesplezier
  • In de mix: onderwijsadviseurs met kennis van dyslexie werken samen met dyslexiebehandelaren die snappen hoe het (taal- en lees)onderwijs werkt
  • Samen met directies, leerkrachten, ib’ers, teams en kinderen/ouders werken wij aan het beste taal- en leesonderwijs en de beste dyslexiezorg: op alle vier de niveaus

Door met elkaar rijke taal, lezen in de juiste boeken en leesplezier op alle vier de ondersteuningsniveaus centraal te stellen, stromen er minder kinderen door naar externe dyslexiezorg en is het voor kinderen met dyslexie, makkelijker om van het onderwijs te profiteren.

Vier ondersteuningsniveaus die elkaar versterken

Vier niveaus, één krachtig geheel

1Taal- en leesonderwijs in de klas

Samen met schoolteams werken wij aan effectief leesonderwijs op basis van rijke taal, lezen in de juiste boeken en leesplezier. IJsselgroep werkt met ‘Focus op begrip: het roer om’: een geïntegreerde aanpak gebaseerd op het boek ‘Rijke taal’ van Erna van Koeven en Anneke Smits. Brede thema’s uit wereldorientatie zijn gekoppeld aan het leesonderwijs. Het draagt bij aan de lees-, taal- en kennisontwikkeling. Daarnaast gaan de resultaten bij technisch lezen en begrijpend lezen omhoog en is er meer leesmotivatie en leesplezier. Kinderen ontwikkelen zich (weer) tot nieuwsgierige, gemotiveerde en vloeiende lezers, die lezen om te leren. Preventie is belangrijk en daarom zijn er specifieke programma’s voor zowel ‘het jonge kind’ als groep 3/4 tot en met 8.

2Differentiatie in de klas

Sommige kinderen hebben extra en/of andere onderwijsbehoeften als het gaat om het leesonderwijs. Samen met ib’ers en leerkrachten maken wij differentiatie van het leesonderwijs in de klas concreet. Uiteraard op basis van rijke taal, lezen in de juiste boeken en leesplezier. Denk aan het creëren van extra leesmomenten, het vinden van de juiste boeken, het lanceren in een boek of het inzetten van luisterboeken en/of andere hulpmiddelen. Pre-teaching kan ook op niveau 2 worden ingezet. De dienstverlening maakt vaak onderdeel uit van ‘Focus op begrip: het roer om!’ en is meestal een mix van advies/training en coaching on the job.

3Extra begeleiding op school buiten de klas

Onze dyslexie-experts werken op veel scholen. De begeleiding betreft specifieke leesinterventies die zijn afgestemd op de hiaten in de leesontwikkeling bij (groepjes) kinderen. Rijke taal, lezen in de juiste boeken en leesplezier staan uiteraard centraal. De interventies worden uitgevoerd en/of ondersteund door een leesspecialist: een dyslexiebehandelaar met kennis van het taal- en leesonderwijs. Als de leerkracht de begeleiding zelf aanbiedt, dan is dit afgestemd met de leesspecialist. De geboden hulp is altijd omschreven in een handelingsplan met SMART-doelen. Ook denken wij mee bij het inrichten en vormgeven van de ondersteuningsniveaus. Daarnaast worden er handelingsplannen opgesteld en fouten analyses gemaakt. Bouw!, Connect en Ralfi(light) zijn andere voorbeelden van onze dienstverlening op niveau 3. Hetzelfde geldt voor ouderbetrokkenheid.

4Dyslexiebegeleiding door IJsselgroep

Dyslexiebehandelaren van IJsselgroep stellen rijke taal, lezen in de juiste boeken en leesplezier centraal tijdens de dyslexiebehandeling. Veel aandacht gaat dan ook uit naar het vinden van boeken die aansluiten bij de interesses van het kind. Het (voor)lezen in boeken met rijke taal en het praten en nadenken over deze boeken is belangrijk. Daarnaast zijn psycho-educatie en het herkennen en benutten van talenten belangrijk onderdelen van de behandeling. Uiteraard zorgt de behandelaar voor een goede afstemming met ouders en school. Op spellinggebied werken we met het online
softwareprogramma Asgaard Saga. Het programma biedt een duidelijke opbouw
en visuele ondersteuning.