Skip to main content

Thema's

Gedragswetenschapper op school

Scholen ondersteunen bij het vormgeven van passend onderwijs dat zo inclusief mogelijk is: vanuit het positieve en gericht op wat wel kan en mogelijk is. Onze gedragswetenschappers+ doen dit samen met ib’ers, leerkrachten, besturen, samenwerkingsverbanden en gemeenten. Op het snijvlak van onderwijs en zorg. Ontdek de meerwaarde, ontdek de +

Gedragswetenschapper+

Onze gedragswetenschappers beschikken over de nodige kennis en ervaring. Met een handelingsgerichte aanpak vertalen zij de onderwijsbehoeften van kinderen naar wat nodig is binnen het onderwijsproces en daarbuiten. Maar het mooie is: gedragswetenschappers van Jeugdpraktijk IJsselgroep hebben een +. Ontdek de meerwaarde:

  • Een brede blik: leren en gedrag (onderwijs & zorg) verstand van de onderwijspraktijk en van kinderen die op gebied van leren en/of gedrag problemen ervaren
  • Een ononderbroken ‘werklijn’ van Passende Peuteropvang naar Passend Onderwijs: van 2 tot 18 weten we wat kinderen en jongeren nodig hebben op school en thuis
  • Flexibele inzet: mee kunnen bewegen met de vraag want onafhankelijk en generalist
  • Breed netwerk, op de hoogte van de laatste ontwikkelingen door het werken op een groot aantal scholen en dankzij de samenwerking met IJsselgroep specialisten van educatieve dienstverlening, onze jeugdpraktijk en ketenpartners in de zorg
  • Constructief kritische partner waar scholen hun (zorg)beleid aan kunnen toetsen

Lees hoe Stichting Essentius samenwerkt met de gedragswetenschappers+ van Jeugdpraktijk IJsselgroep (PDIJ).

Waar wordt deze expertise ingezet

  • Consultatie en advies
    Een vaste gedragswetenschapper is een onafhankelijk sparringpartner voor intern begeleider/kwaliteitscoördinator, leerkracht of pedagogisch medewerker. De gedragswetenschapper neemt deel aan bijvoorbeeld ondersteunings-/zorgadviesteams, leerlingbesprekingen en/of consultaties. De gedragswetenschapper denkt mee in wat er nodig is om de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren, door in te zoomen op wat de school, leerkracht, ouders en/of het kind nodig hebben om hieraan tegemoet te komen.
  • Observatie/onderzoek
    Wanneer de hulpvraag vanuit de besprekingen daar aanleiding toe geeft kan er worden besloten tot een observatie in de groep of nader onderzoek. Op basis van observaties en/of onderzoek worden de onderwijs- en ondersteuningsbehoeften geformuleerd en wordt samen een plan opgesteld.
  • Kortdurende ondersteuning van kinderen op school
    Wanneer kinderen, ondanks de reguliere ondersteuning binnen school, extra begeleiding nodig hebben, kan kortdurende individuele of groepsbegeleiding op maat worden ingericht. Er wordt vanuit breed perspectief gekeken; ‘Wat heeft dit kind in deze context nodig?’. De extra ondersteuning kan zijn op sociaal emotioneel gebied of met betrekking tot gedrag in de klas; zoals werkhouding, (faal)angst, zelfbeeld of zelfvertrouwen.

Quotes van intern begeleiders op scholen:

Vanuit haar rol en met haar deskundigheid is de gedragswetenschapper van grote toegevoegde waarde voor alle deelnemers in de zorggesprekken, MDO's en OT's. Hierbij voelt ze goed hoe ouders en school in het proces staan en kan daarop prima anticiperen.
Voor mijn functie als IB-er, kan ik alleen maar benadrukken dat ik de gedragswetenschapper heel hard nodig heb om mijn werk goed te kunnen doen.

Dienstverlening: een aantal voorbeelden

Orthopedagoog in de peuteropvang

IJsselgroep werkt in diverse gemeenten preventief binnen het bestaande systeem van peuterspeelzalen en kinderopvang. De Orthopedagoog Passende PeuterOpvang (OPPO) ondersteunt pedagogisch medewerkers, ouders en kinderen bij de instroom (opvang en onderwijs) als bij ondersteuningsbehoeften op het gebied van taal en gedrag. Uiteraard in samenwerking met jeugdzorg én het onderwijs. Meer weten? Neem contact op met

Bij thema taal/lezen: ondersteuningsniveau 3

Door met een dyslexiespecialist samen te werken op de werkvloer kunnen ook risicoleerlingen een groei doormaken in hun lees- en spellingontwikkeling en versterk je het aanbod op ON3. We trekken 1 interventieperiode samen op en verzorgen één van de drie oefenmomenten (30 minuten) per week ondersteuningsniveau 3 binnen uw school. Dit is inclusief een start-, tussen-en eindmeting, waar (in afstemming) de leerkracht van de leerlingen meekijkt. De andere twee oefenmomenten worden ondersteund (in afstemming) met feedback/feedup/feedforward.

Gedrag

  • duo-observaties & groei
  • Depressiepreventie (VO)
  • Kortdurende ondersteuning van kinderen op school
  • Talentgesprekken