Het jonge kind
Rijke ruimtes, spel en spelend leren
Jonge kinderen leren als ze spelen, door spel ontdekken kinderen de wereld en ontwikkelen zij zich in de volle breedte. Bij spel zijn kinderen handelend, onderzoekend bezig, spelen ze samen, bedenken creatieve oplossingen, overleggen met elkaar en leren veel andere vaardigheden die passen in het onderwijs in de 21e eeuw. Leren door in beweging te zijn. Het zijn actieve leerders, creatieve denkers die zich graag laten verrassen en zich volop verwonderen in een wereld die nog van alles kan blijken te zijn. Zij hebben daarvoor een speel-leeromgeving nodig waarin zij fysiek, mentaal en emotioneel alle ruimte krijgen zich te ontwikkelen op een manier die bij hen past. Wij helpen professionals om die ruimte te ontwerpen, het spel(en) te begeleiden en te verrijken.Spelend leren en doelgericht aanbod zichtbaar te maken.
Rijke ruimte inrichten
Het inrichten van een goede speelleeromgeving vraagt om een aantal (ontwerp)vaardigheden. Maar ook om kennis over spel, spelontwikkeling en spelbegeleiding. Je wilt immers dat alle kinderen profiteren van het aanbod dat je doet. Wij bieden praktische voorbeelden, tools en handvatten om jouw groepsruimte te verbeteren- te verrijken, passend bij jonge kinderen.
-
Aan welke voorwaarden moet een goede speel-leeromgeving voldoen?
-
Hoe leren jonge kinderen in interactie met hun omgeving?
-
Hoe zit dat met die spelfasen en hoe kan ik rekening houden met alle verschillen?
-
Hoe stel je goede, hoger orde (denk)vragen aan kinderen?
Wil je naast vrij spel ook doelgerichte activiteiten aanbieden in de verschillende hoeken die passen bij de ontwikkelingsbehoefte van jonge kinderen? Wil je meer zicht op hoe je het spel planmatig kunt stimuleren en op een hoger plan kunt brengen?
Dan is de cursus ‘Doelgericht hoekenwerk 1-2-3 iets voor jou! We kennen drie onderdelen:
- Welke reken en taaldoelen kunnen in deze hoek aan de orde komen?
- Hoe verloopt de spelontwikkeling?
- Hoe richt je de huishoek in met materialen uit de echte wereld zodat kinderen uitgedaagd worden om te spelen?
- Hoe stimuleer je het rollenspel en geef je spelimpulsen?
- Is de huishoek alleen vrij spelen of ook een doelgerichte spelactiviteit?
- Bouwen en de relatie tot de rekendomeinen.
- Hoe verloopt de bouwontwikkeling?
- Hoe richt je de bouwhoek in met (alternatieve) materialen zodat kinderen uitgedaagd worden om te spelen? Voor jongens, en meisjes
- Hoe geef je bouw stimulansen en welke prikkelende vragen stel je hierbij?
- Is de bouwhoek alleen vrij spelen of ook een doelgerichte spelactiviteit?
- Wat betekent het spelen met zand en zo voor kinderen?
- Wat leren kinderen hiervan?
- Hoe richt je de zand waterhoek in met uitdagende materialen zodat kinderen echt tot spel komen?
- Bij welke thema’s kun je deze hoek inzetten?
- Is de zand waterhoek alleen vrij spelen of ook een doelgerichte spelactiviteit?
Wat levert het op?
-
Je durft het spelen een belangrijke plek te geven in uw onderwijsaanbod.
-
Je kunt uitleggen waarom juist spel het beste middel is om te werken aan doelen in groep 1-2 en 3.
-
Je krijgt praktische tools in handen waarmee u het spel kunt verbeteren.
-
Je werkt aan betere leerresultaten in uw groep als gevolg van kwalitatief goed spel.
-
Je leert jonge kinderen 21ste eeuwse vaardigheden, zoals creatief denken en samenwerken.
-
Je werk via het creëren van doelgericht aanbod in een rijke ruimte en hoeken aan de doorgaande lijn van groep 2 naar groep 3.
Reacties van cursisten
Door het doelgericht werken in de hoeken ben ik op een hele andere manier bezig met het leerstofaanbod. Het spelen van de kinderen in hoeken is meer ontdekkend en betekenisvol. Ik ben in staat om ook meer naar de kinderen te luisteren. Het enthousiasme en betrokkenheid van de kinderen maakt dat ik sinds jaren weer meespeel.
Spelend de 21ste eeuw in?" Ik had niet gedacht dat dat mogelijk zou zijn. Maar na deze inspirerende en goed georganiseerde cursus, is me duidelijk geworden dat dat juist heel goed kan. Door spel worden veel van de 21ste eeuwse vaardigheden geoefend. Maar ook de SLO-doelen en de executieve vaardigheden komen goed aan bod. Nu kan ik eindelijk verantwoorden waarom spel zo belangrijk is voor het jonge kind en voor de kleuters ben ik blij dat ze weer meer mogen spelen. Ook heb ik veel geleerd over hoe het spel goed begeleid kan worden. Wat een eye-opener!
Voor wie
Leerkrachten groep 1,2 en 3, pedagogische medewerkers, intern begeleiders, onderbouw coördinatoren en schoolleiders/leidinggevenden.
Waar en wanneer
In overleg
Kosten
op basis van offerte