Skip to main content

Het jonge kind

Opbrengstbewust spelen

Wil je in groep 1-2 en 3 thematisch werken vanuit verschillende (methodes) bronnen én zeker weten dat alle doelen voldoende aan de orde komen? Dan is de werkwijze ‘Planmatig werken aan doelen’ van IJsselgroep iets voor jou. Een werkwijze waar je vanuit thematisch een doelgericht aanbod creëert op een manier die past bij jou en jouw groep. Hierbij voert spelen de boventoon én alle belangrijke doelen voor groep 1-2 en 3 krijgen voldoende aandacht.

Een doelgericht thematisch spelaanbod ontwerpen!

  • Je werkt aan eigen thema’s passend bij jouw kinderen/groep.
  • Je maakt gebruik van de SLO doelen, die omgezet zijn in handzame overzichten.
  • Je past je onderwijsaanbod aan, aan de ontwikkelingsbehoeften van je groep.
  • Je gaat gezamenlijk aan de slag met de doorgaande lijn peuters, kleuters en groep 3.

Wat levert het op?

  • Je krijgt zicht op wat het huidige onderwijs in groep 1-2-3 vraagt en bent in staat om doelgericht thematisch aanbod via spelen in hoeken en betekenisvolle activiteiten vorm te geven.
  • Je werkt planmatig aan doelen en krijgt zicht op het bepalen van vervolgaanbod passend bij de groep en gekoppeld aan (huidige) bronnen en methode in groep 3.
  • Je komt samen tot een doorgaande lijn en borging van het onderwijs aan het jonge kind van groep 1-2 naar groep 3. Hier liggen ook prachtige kansen voor verbinding en samenwerking tussen voorschools en onderbouw en/of IKC!

Reacties uit het veld

Het prettige aan de werkwijze ‘Planmatig werken aan doelen’ vinden wij dat van te voren in overleg vastgesteld wordt welke thema's aan de orde komen in een schooljaar. Welke doelen bij het thema horen en op welke manier wij dit in groep 3 laten aansluiten bij de methode en lesprogramma. Door het thema samen voor te bereiden, stimuleer je elkaar en komen we tot soms verrassende en groepsoverstijgende activiteiten die kinderen uitdagen en stimuleren.


Door het gezamenlijk traject zijn wij samen gekomen tot structureel overleg en werken wij nu echt samen. We komen nu tot een echte doorgaande lijn vanuit spelen en hebben onderling een hele prettige afstemming over inhoud, organisatie van gezamenlijke hoeken op het leerplein. We hebben veel meer zicht op wat de kinderen echt nodig hebben. De overdracht en doorgaande lijn gaat nu eigenlijk vanzelf.

Incompany

Het aanbod rondom ‘Doelgericht spel en rijke ruimtes’ en ‘Opbrengst bewust spelen’ kan ook via en op maat traject voor de school worden verzorgd. En is ook zeer geschikt om binnen een IKC gezamenlijk met pedagogisch medewerkers en leerkrachten groep 1-2 en 3 aan de slag te gaan.

Meer informatie?

Heb je vragen of wil je meer weten over ‘Opbrengstbewust spelen’? Neem dan contact op met Ellen de Haan.