Management en kwaliteit
Professionele cultuur
Dieper inzicht
Veranderen en samenwerken op scholen is mensenwerk. En dus complex. Dieper duiken geeft je zicht op de dieper liggende patronen. Zicht op wat er zich werkelijk afspeelt in de interactie tussen de betrokken mensen. Verborgen belemmeringen worden helder en er ontstaat een dieper inzicht. Je maakt (samen) een beweging om de juiste balans te vinden en maakt de weg naar ontwikkeling en bestendige resultaten vrij. Het gaat weer stromen.
Vijf fasen
Met de ‘Dieper duiken-aanpak’ ga je op zoek naar de onderstroom. Op zoek naar wat er werkelijk speelt en toe doet. Individueel, op team- en schoolniveau of in de relatie met derden. Altijd in samenhang. In elke verandering onderscheiden wij vijf fasen: urgentie, loslaten, niet weten, creatie en het nieuwe begin. Bakens die aangeven of een verandering stroomt. Op weg naar een vorm van samenwerken en veranderen die past bij jou en jouw collega’s. En die leidt tot ander gedrag.
Dienstverlening
Naast specifieke unieke situaties die om een ‘diepe duik’ vragen, wordt deze aanpak ook gebruikt bij de volgende diensten:
-
Onderwijskundige verandering: als je jouw onderwijsorganisatie en/of -concept wilt veranderen.
-
Cultuuronderzoek: als je repeterende patronen in jouw team, tussen teamleden onderling en tussen teamleden en directie wilt ontdekken en omzetten in positieve en effectieve actie.
-
Thinking on the Table: als je de communicatie, samenwerking en besluitvorming bij jouw aan tafel en/of tijdens teambijeenkomsten wilt verbeteren.
-
Denken in systeemdynamische driehoeken: als je de communicatie en samenwerking tussen leerkracht, directeur en intern begeleider wilt verbeteren.
-
Social styles: als je de onderlinge communicatie en samenwerking in jouw team wilt verbeteren.
Wat anderen zeggen
-
“De rust is terug. Ik weet niet wat er precies gebeurd is, maar het loopt weer in ons team.”
-
“Ik ben weer in staat om mijn rol als directeur te pakken in de samenwerking met het team. Ik zat er veel te dicht op.”
-
“Ik merk dat we meer aandacht en waardering hebben voor elkaar.”
-
“Nu snap ik wat het belang is geweest van het verleden van onze school en de invloed hiervan in het heden.”