oog voor interactie 1 1600 640

Oog voor interactie

Een kwalitatieve en positieve impuls voor taal- en interactievaardigheden

Als pedagogisch medewerker bent u de hele dag met kinderen in de weer. De manier waarop u met de kinderen omgaat, bepaalt in hoge mate of zij zich prettig en gezien voelen in de groep, of ze hun eigen keuzes volgen en vol initiatief aan de slag gaan en of ze lekker en betrokken spelen - alleen of met andere kinderen. U maakt voor ieder kind die leuke en leerzame speelomgeving. Taal en interactievaardigheden zijn hierbij essentieel ...

Training

De training 'Oog voor Interactie' versterkt uw professionele kwaliteit en zoomt in op de interactievaardigheden en de taal die u daarvoor gebruikt. Uw handelen wordt sterker gemaakt door naar eigen filmbeelden op de groep te kijken en daar samen met andere deelnemers over te praten en van te leren. Zo helpt de training om de interactie tussen u en de kinderen - nog - leuker en waardevoller te maken!

Doelgroep

Pedagogisch medewerkers in kinderdagverblijven (0 tot 4 jaar) en buitenschoolse opvang (4 tot 12 jaar). Voor beide werksoorten is een eigen trainershandleiding en cursistenwerkboek gemaakt, waarin de interactievaardigheden heel concreet naar de verschillende leeftijdsgroepen vertaald zijn. Het materiaal is ook geschikt voor gastouders (0 tot 12 jaar) die werken op 2F-taalniveau. 

Inhoud

De training is opgebouwd uit drie leergebieden:

Interactievaardigheden

Pedagogisch medewerkers leren het belang van de zes NCKO-interactievaardigheden kennen voor een werkwijze die ‘kindvolgend’ is. Zij bespreken hun aanpak en het effect hiervan op kinderen aan de hand van zelfgekozen filmopnames uit hun werksituatie.

Taalvaardigheid

Pedagogisch medewerkers leren op een taalrijke manier het contact met kinderen, met ouders en met hun collega’s te verdiepen en leuker te maken. Zij voeren taalgerichte opdrachten uit tijdens de bijeenkomsten en in hun eigen werksituatie.

Reflectie en leren van en met elkaar

Pedagogisch medewerkers leren met elkaar in gesprek te gaan over hun pedagogisch handelen en het versterken van de kwaliteit daarvan. Zij leren om constructieve feedback te geven en te ontvangen in reflectie op zelfgekozen filmopnames uit hun werksituatie.

Het boek 'Interactievaardigheden. Een kindvolgende benadering' (Strik & Schoemaker; 2014) is de theoretische basis van de training. 


Opzet

De training bestaat uit zes bijeenkomsten van een dagdeel. We werken met casussen en opnames vanuit je eigen werk. Tussen de bijeenkomsten door voer je praktijkopdrachten uit en verwerk je deze in reflectieverslagen. We leggen verbindingen met de theorie en oefenen in interactieve werkvormen De training biedt persoonlijke begeleiding door de trainer, waaronder een individueel coachingsgesprek (met videofeedback).

Iedere cursist krijgt een eigen werkboek 0-4 jaar of 4-12 jaar. De werkboeken worden afgeleverd op de trainingslocatie.

Deelnemers over de training

  • 'De training Oog voor Interactie vind ik een echte eyeopener! Ik kijk nu veel bewuster naar de signalen die de kinderen afgeven en probeer daar juist naar te handelen. Vind de manier waarop de training gegeven wordt fijn. De zelfreflectie door middel van het filmen op de groep is ook erg leerzaam.’
  • ‘Ik ervaar de training als heel positief. Fijn dat er voor de BSO en KDV een apart programma is. Er is ruimte voor humor, maar de serieuze ondertoon blijft.’
  • ‘Leuk en leerzaam, met veel afwisseling in de bijeenkomsten. Ik begrijp nu pas echt waarom die interactievaardigheden zo belangrijk zijn, ik begrijp het én ik doe het!’

Ontwikkeld door

Oog voor interactie is ontwikkeld door het Nederlands Jeugdinstituut in samenwerking met het ROC van Amsterdam en is onderdeel van de subsidieregeling Taal- en interactievaardigheden van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. Bureau Kwaliteit Kinderopvang (BKK) is procesbegeleider en vraagbaak voor de ontwikkelaars en het werkveld.

Interessant... En nu ...

Wilt u meer informatie over de training 'Oog voor Interactie'? Neem dan contact op met Asja Staring, onderwijsadviseur bij IJsselgroep.