2 1 1 spelend 21

Spelend de 21ste eeuw in

Welke plek geef ik het spelen in groep 1 en 2? Hoe laat ik op mijn school zien dat spel belangrijk is voor de ontwikkeling van kinderen. Hoe kunnen kinderen 21ste eeuwse vaardigheden en executieve functies ontwikkelen door te spelen? En hoe verbind ik dit met de Speelwerelden van het kind?
Ervaar en ontdek antwoorden op deze vragen tijdens de cursus voor leerkrachten van groep 1 en 2: ‘Spelend de 21ste eeuw in’.

Cursus ‘Spelend de 21ste eeuw in’

Spel is belangrijk. Het legt de basis voor vaardigheden als samenwerken, conflicten oplossen en creatief denken. Deze 21e eeuwse vaardigheden en ook executieve functies worden gestimuleerd en ontwikkeld in en tijdens spel. Dit vormt voor kinderen een stevige basis voor de basisschoolperiode en de rest van hun leven. Om dit fundament te bouwen speelt juist de kleutergroep hierbij een belangrijke rol.
Met meer aandacht voor spel voldoet u bovendien prima aan de inspectie-eisen.

Wat gaan we doen

Als basis leert u de Speelwerelden van het kind herkennen en gaan we in op de vraag hoe je kinderen van de niet-speelwereld naar de speelwereld begeleid. Overzicht van wat tijdens de cursus aan bod komt:

  • Het belang van Spel en de Speelwerelden van het kind a.d.h.v. concrete voorbeelden en materialen; je eigen visie op spel en hoe zit dit binnen de organisatie?
  • 21ste Eeuwse Vaardigheden, Executieve Functies, SLO-doelen en spel
  • Spel begeleiden, hoe doe je dat en... hoe organiseer je dit?
  • Verdiepingsslag met ‘spelexperimenten’ in eigen praktijk

Vijf voordelen

  1. U durft het spelen een belangrijke(re) plek te geven in uw onderwijsaanbod. 
  2. U kunt uitleggen waarom juist spel het beste middel is om te werken aan doelen in groep 1 en 2. 
  3. U krijgt praktische tools in handen waarmee u het spel kunt verbeteren. 
  4. U werkt aan betere leerresultaten in uw groep als gevolg van kwalitatief goed spel. 
  5. U leert kleuters 21ste eeuwse vaardigheden, zoals creatief denken en samenwerken.

Een mix van theorie en praktijk

De cursus is een mix van theorie en praktijk, met daarin aandacht voor uw praktijkervaringen als leerkracht. U krijgt tools aangereikt om het spel een verdiepingsslag te geven. Door middel van diverse opdrachten, waaronder het ontwikkelen van een spelthemakist en spelscenario’s, brengt u de theorie in praktijk.

Voor wie

Leerkrachten van groep 1 en 2.

Waar en wanneer

4 bijeenkomsten (data en locatie in overleg)

 

Prijs

€ 375,00

Meer informatie?

Meer lezen over het belang van spel? Lees hier het interview met Bea Pompert en Jopie de Boer door de PO-raad.

Reacties van cursisten

Spelend de 21ste eeuw in?" Ik had niet gedacht dat dat mogelijk zou zijn. Maar na deze inspirerende en goed georganiseerde cursus, is me duidelijk geworden dat dat juist heel goed kan. Door spel worden veel van de 21ste eeuwse vaardigheden geoefend.  Maar ook de SLO-doelen en de executieve vaardigheden komen goed aan bod. Nu kan ik eindelijk verantwoorden waarom spel zo belangrijk is voor het jonge kind en voor de kleuters ben ik blij dat ze weer meer mogen spelen. Ook heb ik veel geleerd over hoe het spel goed begeleid kan worden. Wat een eye-opener!’

‘Tijdens de cursus deed ik veel inspiratie op om in de klas op een andere manier met spel aan de slag te gaan. Ik kon 'spelend leren' steeds beter in de praktijk brengen. Ik heb ontdekt dat deze manier van werken heel goed bij mij past. Bij de kinderen zie ik veel meer betrokkenheid en veel 21st century skills ontstaan als vanzelf.'