Opbrengst bewust spelen 1600X640

Opbrengstbewust spelen

Wilt u in groep 1-2 thematisch werken vanuit verschillende (methode) bronnen én zeker weten dat alle doelen voldoende aan de orde komen? Dan is de werkwijze ‘Opbrengstbewust spelen’ iets voor u. Wij hebben een werkwijze ontwikkeld waarmee u thematisch een doelgericht aanbod creëert op een manier die past bij u en uw groep. Het grote voordeel? Spelen voert de boventoon én alle belangrijke doelen voor groep 1-2 krijgen voldoende aandacht. Geen lesjes van anderen uitvoeren, maar zelf doelgerichte activiteiten ontwerpen die aansluiten bij de onderbouwpraktijk.

Interessante vragen

  • Wat vraagt het huidige onderwijs in groep 1-2 en wat vraagt de doorgaande lijn naar groep 3?
  • Wat houdt Opbrengstbewust spelen in groep 1-2 in en hoe geef ik dit vorm in de praktijk?
  • Hoe ontwerp ik eigen thema’s waarbij ik vanuit een goede structuur zie aan welke doelen ik werk?
  • Hoe werk ik aan een thema waarbij ik voldoende betekenisvolle spelactiviteiten in beeld heb en een relatie leg met de doelen?
  • Hoe maak ik een planning van de thema’s in relatie tot de doelen op hoofdlijnen?
  • Hoe zorg ik ervoor dat ik een doelgericht aanbod creëer zonder het spel uit het oog te verliezen?
  • Hoe leg ik een relatie tussen het doelgerichte spelaanbod en mijn observaties?
  • Hoe zorg ik voor borging van de werkwijze?
  • Hoe maak ik het werken aan doelen inzichtelijk voor mijn vervolgaanbod: het werken met een groepsplan.

De belangrijkste voordelen

U werkt werkt aan uw eigen thema’s die passen bij uw kinderen, groep en school. Hierbij gebruikt u de SLO-doelen die zijn omgezet in handzame overzichten. Ook ontvangt u digitale overzichten die u voor eigen gebruik kunt bewerken. U realiseert een thematisch en doelgericht onderwijsaanbod dat volledig is afgestemd op de ontwikkelingsbehoeften van uw groep. Kortom: u realiseert opbrengstgericht spelen.

Voor wie

Leerkrachten groep 1-2, intern begeleiders en onderbouwcoördinatoren.

Resultaat in drie dagdelen

Opbrengstbewust spelen is al vanaf drie dagdelen mogelijk. De exacte inhoud en het aantal bijeenkomsten worden in overleg met u bepaald.

Wat anderen zeggen

‘Ik krijg steeds meer inzicht in hoe ik ermee kan werken. Ik geniet ervan dat ik mijn eigen creativiteit er in kwijt kan.’

‘Het prettige aan deze werkwijze is dat wij van te voren in overleg vaststellen welke thema’s aan de orde komen in een schooljaar. En welke doelen bij het thema horen. Door het thema samen voor te bereiden, stimuleer je elkaar en komen wij soms tot verrassende en groepsoverstijgende activiteiten die kinderen uitdagen en stimuleren.’

‘Door het doelgericht werken in de hoeken ben ik op een hele andere manier bezig met het leerstofaanbod. Het spelen van de leerlingen in hoeken is meer ontdekkend en betekenisvol. Ik ben in staat om ook meer naar de leerlingen te luisteren. Het enthousiasme en betrokkenheid van de leerlingen maakt dat ik sinds jaren weer meespeel’.

‘Doelgerichte activiteiten bied ik nu niet meer alleen in de kring aan, maar ook tijdens het werken in de hoeken laat ik het spelenderwijs aan bod komen. Kinderen ontdekken en spelen en ik kan aansluiten bij het spel. Het gaat zo natuurlijk en er is ruimte om het spel van de leerling veel beter te begeleiden. Dit geeft zo’n nieuwe boost voor mij als leerkracht.’

‘Verfrissend; ik heb een nieuwe blik gekregen op het voorbereiden van de thema’s en kan nu heel gericht met de doelen aan de slag.’

Meer informatie?

Wilt u meer weten over Opbrengstbewust spelen, neem dan contact op met Rian Helmink via 06 23 25 26 75 of Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.