sneeuwwitje en de 7 dwergen 1600x640

Zand en Zo - Sneeuwwitje en de 7 dwergen

In het kader van de Kinderboekenweek 2017 ‘Griezelen, gruwelijk eng!’ zijn sprookjes heel geschikt om dit onderwerp binnen een thema aan de orde te laten komen. Dit keer daarom het thema ‘Sneeuwwitje en de 7 dwergen’,  een prachtig en soms eng verhaal met veel emotie, waarbij de verschillende karakters van de dwergen voor mooie gesprekken kunnen zorgen.

Een uitdagend ingerichte themahoek nodigt zowel jonge als oudere kinderen uit om een rollenspel te spelen en rollentaal te gebruiken. Door tevens de zandtafel als themahoek in te richten wordt het verhaal op een andere wijze nagespeeld. Bedenk hierbij dat het inrichten van de zandtafel een belangrijk onderdeel van het spel is.

Na de Kinderboekenweek kan het accent worden verlegd naar het thema Herfst in het kabouterbos

sneeuwwitje en de 7 dwergen

Wat leren kinderen ervan?

  • Spelontwikkeling
    • fantasiespel, samenspel, rollenspel
  • Rekenontwikkeling
    • tellen en getalbegrip: de telrij t/m 7, rangtelwoorden t/m 7
    • meetkunde: construeren van een brug, lokaliseren waar e.a. zich bevindt, oriënteren m.b.v. een plattegrond
    • meten van lengte
    • rekentaal gebruiken: zoals de grootste/ de kleinste, voor/in de spiegel, eerste/tweede enz, duizendmaal, voorste/ achterste/ middelste, vol/leeg
  • Taalontwikkeling
    • rollentaal van de sprookjesfiguren
    • woordenschat: woorden als het sprookje, de prinses/de prins, de stiefmoeder, de heks, de jager, de dwergen, de mijn, de spiegel, opruimen, poetsen, bikken, verkleden, dood gaan, vergiftigen, jaloers, bang, griezelig, eng, gelukkig, mooi enz.
  • Ontluikende geletterdheid
    •  ontdekken en begrijpen dat een verhaal een opbouw heeft met een begin en een einde
    • naspelen van een verhaal met/zonder illustraties.
  • Sociaal- emotionele ontwikkeling
    •  emoties herkennen zoals: verdriet, eenzaam, bang, blij, eng enz.
    • karakters van de dwergen herkennen zoals: mopperig, sloom, vrolijk, slim, verlegen enz.

Wat heb je nodig?

  • Poppetjes van de 7 dwergen en Sneeuwwitje. Enkele jaren geleden werden bij AH deze poppetjes in miniversie bij de boodschappen uitgedeeld. In speelgoedwinkels zijn grotere versies te koop zoals op de foto, op rommelmarkten en Marktplaats zijn deze ook nog wel eens te vinden.
  • Poppetjes als de jager, de heks en de prins kunnen ook worden gekopieerd en gelamineerd uit een boek en evt. op een stokje met klei worden gezet.
  • Kleine bosdieren zoals eekhoorns, konijnen, herten, egels, spinnetjes.
  • Bomen gemaakt van (nep)takken die blijven staan in bv. een geschilderde keukenrol, (nep)struiken (bv. van kunstplanten te koop o.a. bij Zeeman) of (houten) kerstboompjes (in de periode van kerst te koop bij o.a. Action en Wibra) Deze materialen horen bij de standaarduitrusting van de zandwatertafel.
    Je kunt de kinderen ook zelf bomen laten knutselen, let daarbij echter wel op dat het accent niet te veel op knippen en plakken komt te liggen.
  • Bosvruchten, minipaddenstoelen bv. van hout (te koop o.a. bij Xenos), mos.
  • Blauw plastic voor een beek, stenen, (kunst)plantjes ( bv. aquariumplantjes bij de Action) voor de oever.
  • Materialen om een brug te bouwen bv. van takken, Kapla of houten verf-roerstokken in verschillende lengtes.
  • Attributen bij het verhaal zoals diamanten voor de mijn ( van bv. aluminiumfolie) een mini-appel, een kunststof doosje als glazen kist, een paard.
  • Karton/rollen om een kasteel of huisje te maken.

Het is ook mogelijk om 2 zandtafels te gebruiken zodat in 1 zandtafel het kasteel komt met een eng donker bos en in de andere zandtafel het huisje van de dwergen met de diamantmijn. Kinderen kunnen een kasteel bouwen van buizen en kantelen, zie een eerdere bijdrage ‘Kastelen bouwen’.

Wat kunnen kinderen ermee doen?

  • Naar aanleiding van het voorgelezen verhaal, vraag je eerst over de personen en de situaties van het verhaal.
    (over wie gaat het verhaal, wat gebeurt er, waar gebeurt het)
  • Samen een plattegrond maken van het bos waar alles komt te staan.
    We gaan in de zandtafel(s) het bos van Sneeuwwitje nabouwen en daarna mag je het verhaal naspelen. Waar komt het kasteel, het huisje, het donkere enge bos, de diamantmijn, de beek? Wat zijn goede plekken en waarom denk je dat?
  • Een kasteel/huisje bouwen of schilderen van diverse materialen. Waar zullen we het kasteel en het huisje van maken?
    Als je een huisje van de dwergen laat bouwen dan kunnen er ook een tafeltje, stoeltjes en bedjes in worden gemaakt bv. van houten bakjes en lapjes. In welke bedjes passen de dwergen goed in? Als je een kasteel bouwt kunt je er een troon in maken van bv. blokken en een spiegel laten maken van bv. karton en aluminiumfolie. 
  • Een beek maken waar de dwergen over heen lopen als ze naar de diamantmijn gaan om te werken.
    Hoe maken we de beek en hoe komen de dwergen naar de overkant?
  • Wat gaan de dwergen in de diamantmijn doen?
    Als je met 2 zandtafels werkt dan kan de diamantmijn ook gemaakt worden door het vormen van een zandberg met een gang en deze laten ‘stutten’/stevig maken met bv. een regenpijp of stuk van een tapijtrol.
  • Hoe zorgen we ervoor dat de gang in de mijn niet gaat instorten?
  • De kinderen spelen het verhaal na aan de hand van platen uit het boek met de belangrijkste episodes. Daarna na laten spelen zonder platen.
    Welke spullen hebben we nog meer nodig om het verhaal na te kunnen spelen? Hoe maken we een kistje voor Sneeuwwitje als ze dood gaat? Waar past ze goed in?
    Tijdens het spelen kun je de activiteit opnemen met je telefoon of tablet en de opnamen aan andere kinderen of aan ouders laten zien.

Sneeuwwitje en de 7 dwergen is in verschillende uitgaven van sprookjesboeken te lezen o.a. van Walt Disney. Het verhaal wordt heel mooi met rijke en moderne taal beschreven in de uitgave van de ‘Mooiste sprookjesreeks’, geschreven door Marianne Busser en Ron Schröder, illustraties van Dagmar Stam en uitgegeven door The house of books.