modderkeuken

Zand en Zo - De modderkeuken


Dit keer naar aanleiding van "Modderdag" op 29 juni 2017 gaat deze rubriek over het fenomeen ‘Modderkeuken’. In Engeland al langer bekend als ‘Mud kitchen’. Spelen met modder valt binnen de leefwereld van kinderen onder sensopathisch spel en kan rustgevende, ontspannen ervaringen opleveren.

Modderkeukens zijn op een eenvoudige, goedkope en verschillende manieren te maken. De kookspullen zijn gemakkelijk te verzamelen via ouders, grootouders, rommelmarkt enz. Hoe echter, hoe aantrekkelijker, hoe rijker het spel.

 

blokje 2Foto: KDV SpelendWijs Hengelo Gld

Wat leren kinderen ervan?

  • Zintuiglijke ontwikkeling/ Sensomotoriek: 
    • Voelen hoe zacht/hard/nat/glibberig iets is, contact met de aarde.
  • Spelontwikkeling:
    • Experimenteren/manipuleren met kookspullen en zand, water en modder.
    • Eenvoudige rolhandelingen zoals roeren, koken, bakken, afwassen enz.
    • Rollenspel/samenspel zoals vader/moeder, de kok, de bakker, rollentaal gebruiken.
  • Rekenontwikkeling:
    • Spelend verschillende meeteenheden onderscheiden zoals inhoud, gewicht en afmeting.
    • Meten van inhoud en gewicht met niet-standaardmaten zoals balans, schepje, kopje.
    • Ordenen op meer/minder/evenveel, lichter/zwaarder, vol/ halfvol/leeg, groter/kleiner/even groot enz.

Wat heb je nodig?

  • Een modderkeuken; deze kun je maken van:
    • een kleutertafeltje met geschilderde cirkels als kookplaten
    • een oud fornuisje van de huishoek
    • op elkaar gestapelde kratten met een afdekplank om op te koken
    • een timmerwerk van pallets
    • gestapelde of gemetselde stenen met een plank of rooster als kookplaat
    • auto- of tractorbanden met (koelkast)rooster om op te koken
    • oude kastjes die bestand zijn tegen nat worden op kinderhoogte
    • een getimmerd aanrecht met uitneembare afwasbakken (zie foto)
      Voor meer voorbeelden zie het bord ‘Modderen in de modderkeuken’ op Pinterest.
      https://nl.pinterest.com/ijsselgroep/modderen-in-de-modderkeuken/
  • Een buitentafel en stoelen gemaakt van bv. boomstammen (wel glad geschuurd aan de bovenkant en splintervrij) of een kleuterpicknicktafel, oud peuter/kleutermeubilair
  • Echte pannen van diverse afmetingen zoals kookpannen, koekenpannen, steelpannen
  • Keukengerei zoals lepels, garde, spatels, soeplepels, sauslepels, deegrol, zeven, stampers
  • Stangen of haken om het keukengerei op te hangen (Ikea, Action e.a.)
  • Maatbekers, maatschepjes, trechters
  • Bakvormen in verschillende afmetingen en vormen, muffinvormen
  • Dienbladen, koffiekan, theepot, plastic flessen
  • Borden, kopjes ( bv van kunststof/plastic), bestek, bestekbak
  • Afdruiprek, jerrycan met kraan om water te tappen
  • Natuurmaterialen zoals stenen, takjes, stokken, dennenappels, kastanjes, gras, maïs e.d.
  • Een kruidentuintje met  kruiden te gebruiken bij het koken
  • Diverse bakken om de materialen in op te ruimen.

Wat kunnen kinderen ermee doen?

  • Ervaren hoe modder door een trechter loopt. Wat moet je doen om modder te maken zodat het gaatje van de trechter niet verstopt raakt?
  • Soep maken van zand, water, takken, kruiden enz. Welke soep ga je maken en wat heb je nodig?
  • Taarten, koekjes, pepernoten e.d. bakken met stevig nat zand. Hoe maak je stevig zand?
  • Versieren van taarten met natuurmaterialen.
  • Overgieten, schenken van water in flessen, koffiepot met verschillende maatbekers, kopjes e.d. Met welke beker/kopje gaat dat het snelst?
  • Tafeldekken voor een aantal kinderen.
  • Afwassen en opruimen.
  • Maar vooral: Vrij voelen, plezier hebben en genieten!