Informatieverwerking, zelfsturing en executieve functies
Inhoud
Iedereen wil graag dat kinderen ‘eigenaar’ zijn van hun eigen leerproces. Als leerlingen eigenaar zijn kunnen ze zichzelf sturen en mee verantwoordelijkheid dragen voor hun leren. Maar die zelfsturing is niet eenvoudig. En niet ieder kind kan dat. En zelfsturing wordt in het onderwijs steeds belangrijker.
Executieve functies zijn de functies die de zelfsturing (mede) bepalen. Kinderen verschillen in flexibiliteit, het beginnen met hun taak, de mate waarin ze impulsen kunnen uitstellen, kunnen plannen of m.b.t. de kwaliteit van het werkgeheugen. Er zijn volgens Dawson en Guare 11 van deze ‘Executieve functies die van belang zijn voor de zelfsturing in de klas.
In deze cursus leert u welke dat zijn, hoe ze van invloed zijn op het volgen van onderwijs en wat je als leerkracht kunt doen om leerlingen te leren met hun eigen executieve functies te werken binnen de klas en de school. Iedereen kan een bepaalde mate van zelfsturing aan!
Er wordt zowel vanuit de onderwijskundige kant (Albert de Boer) als vanuit de orthopedagogische kant (Leonie Suijkerbuijk) gekeken. U krijgt tips die u tussen de bijeenkomsten kunt uitvoeren. Zij geven samen de cursus.
Voor wie
De cursus is gericht op interne begeleiders en leerkrachten. En verder op iedereen die meer wil weten van zelfsturing in de klas.
Wanneer en waar
In overleg bij u op locatie
Kosten
Op basis van offerte
Meer informatie
Wilt u meer weten over de deze inspirerende cursus of heeft u vragen over executieve functies? Neem dan contact op met Leonie Suijkerbuijk via 06 51 39 92 24 of Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.