Basistraining Jonge Nieuwkomers 1600x640

Peer Tutoring opzetten in de school

Een krachtige manier om de leerresultaten te verbeteren is tutoring. Kinderen helpen elkaar. Het voordeel van tutoring is dat het niet alleen de leerresultaten verbetert maar ook de sfeer op school beter wordt. Door de hulp die kinderen aan elkaar geven, ontstaat er een band tussen deze leerlingen. Leerlingen voelen verantwoordelijkheid voor elkaar.

Win-win

Tutoring is een gestructureerde aanpak waarbij de ene leerling 2 á 3 keer in de week de andere leerling ongeveer 20 minuten helpt met lezen of rekenen. Op die manier wordt de leertijd van de kinderen uitgebreid. Dit heeft een positief effect op de resultaten van die kinderen. Maar ook de kinderen die de hulp geven, zo blijkt uit onderzoek, gaan er in zelfvertrouwen en leerresultaten op vooruit. Tutoring is dus win-win.

Inhoud

Tijdens de bijeenkomsten gaan we in op de volgende vragen:

  • Wat zijn de voordelen van tutoring?
  • Welke manieren en mogelijkheden van tutoring zijn er?
  • Wat zijn de verschillende mogelijkheden van tutoring op school?
  • Op welke manier kan de school tutoring opzetten en organiseren?
  • Welke voorwaarden zijn er voor een goed tutoring systeem?
  • Welke problemen kunnen er ontstaan en hoe kunnen ze opgelost worden?

Opbrengst

  • Je weet wat de voordelen zijn van tutoring
  • Je hebt een systeem ontwikkeld dat werkt op jouw school om tutoring op te zetten
  • Je hebt een voorbeelden het werven en inwerken van tutoren passend bij jouw situatie
  • Je weet dat tutors feedback nodig hebben en je weet hoe je dat het beste kunt doen.

Optioneel schoolbezoek

Naast de twee bijeenkomsten kan optioneel een schoolbezoek ter ondersteuning bij de invoering van het systeem ingekocht worden.

Resultaten

In het algemeen resulteert peer tutoring in een leerwinst van gemiddeld vijf maanden. Er worden positieve effecten gevonden voor zowel de tutors als de tutees en voor een grote leeftijdsgroep. Alle studenten lijken te profiteren, maar studenten met een lage sociaal-economische achtergrond en laagpresteerders profiteren meer. Peer tutoring is in het bijzonder effectief als de tutors begeleid worden om te zorgen dat de kwaliteit van de peer-interactie hoog is. In cross-age tutoring tonen sommige studies dat een leeftijdsverschil van twee jaar het optimaalst is en dat intensieve blokken effectiever zijn dan langere programma’s. Peer tutoring is minder effectief als dit het het normale lesgeven vervangt, wat suggereert dat peer tutoring het beste als aanvulling gebruikt kan worden.

Voor wie

Leerkrachten en/of ib'ers die een tutorsysteem op school op willen zetten.

Wanneer en waar

4 oktober en 1 november 2021 van 14:00 - 17:00 uur. 
Daarnaast is er een optie voor een schoolbezoek om zaken af te stemmen.

Meer informatie

Heeft u vragen of wilt u meet weten over het opzetten van peer tutoring in de school? Neem dan contact op met Elly van Wageningen via 06 82 61 06 73 of Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.