hoofdfoto opbrengstbewust werken 1

Toetsen in Coronatijd

Als de scholen weer beginnen hebben we niet meer zoveel tijd. Samen nadenken over de invulling van het lesprogramma voor de resterende maanden van dit schooljaar (en de eerste maanden van het volgende schooljaar) heeft prioriteit. Wat gaan we doen? En welke rol spelen toetsen daarbij?

U wilt op dit moment weten waar kinderen staan en u wilt kijken of je leerlingen geprofiteerd hebben van het onderwijs dat er is verzorgd. Dat onderwijs zag er de laatste weken anders uit dan ‘normaal’, maar toch vond er onderwijs plaats.

  • Heeft dat iets opgeleverd?
  • Hebben kinderen geprofiteerd? In welke mate?
  • En dat was vast niet voor elke leerling hetzelfde.

Waar staan de kinderen

Als je als school zijnde effectief weer aan de slag wilt gaan in deze periode en in de periode september 2020 / januari 2021 moet je weten waar de kinderen staan: wat hebben ze de afgelopen periode wel geleerd en waar zitten hiaten? Op basis daarvan stel je nieuwe doelen en een plan op. Niet vanuit de gedachte om leerachterstanden vast te stellen, maar wel om een nieuwe beginsituatie te formuleren.

Toetsen of niet?

Albert de Boer (ED-adviseur) geeft scholen in zijn blog een aantal redenen om in juni zeker wél te toetsen. Zo voorkom je ook een gat in de grafieken e.d.

Lees de blog ‘Toetsen of niet toetsen,  dat is een kwestie’

Welke toets dan?

Op de vraag welke toets dat dan moet zijn: dat maakt helemaal niks uit. U kunt prima de M-toets opnieuw afnemen, de vaardigheidsscores liggen namelijk in één schaal. Het kan en ik heb nog nooit gehoord dat het niet mag. CITO beveelt het niet aan. Maar zeggen ook niet dat het niet kan.

Gewoon de E-toets afnemen is wellicht veel zinvoller*. Cito geeft dat zelf ook aan. De nieuwsbrief waar u daar over kunt lezen vindt u hier. Zeker een aanrader. Een alternatief voor de E-toets is nog de M/E variant, bijvoorbeeld de M4E4. Dat is de iets makkelijkere versie van de E-toets.

Andere berichten van Cito over de coronatijd vindt u op de website van Cito

Het is misschien verhelderend te weten dat u op elke dag van het jaar wel een Cito-toets kunt afnemen: in het computerprogramma van Cito waarin u de resultaten bijhoudt, worden scores altijd aangepast (stel, ik ben een leerling in groep 6 en ik maak in juni de E5, dan normeert Cito de score van de leerling op zowel E5 als E6-niveau).  

Dat de resultaten misschien wat lager zijn dan een school zou willen is nu ondergeschikt. U wilt immers weten waar u de komende periode vooral op moet gaan inzetten. Scholen en leerkrachten moeten m.b.t. hun onderwijs dus ook bewuste keuzes gaan maken in wat ze wel en niet gaan doen.

Methodentoetsen

Hetzelfde geldt voor methodetoetsen: straks als de kinderen op school zijn de toets afnemen waar ze, in een normale situatie, hadden moeten zijn. Dan vormt u een goed beeld als leerkracht en van daaruit gaat u verder, gedifferentieerd, lesgeven. Deze boodschap zou ook bij leerlingen (en ouders) bekend moeten zijn: het gaat (nu even) niet om het cijfer, maar om te kijken waar je staat. Zoals gezegd: de nieuwe beginsituatie vaststellen.

Meer informatie

Heeft u vragen of wilt u meer weten over het toetsen in de Corona-periode? Neem dan contact op met Albert de Boer via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. of 06 55 19 24 70 of Peter Harkink via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. of 06 14 00 40 71