thermometer 1600x640

CITO in januari: resultaten als thermometer, goed onderwijs als perspectief

De (CITO-) toetsresultaten in januari vormen de halfjaarlijkse spiegel van de kwaliteit van uw onderwijs. Hoe analyseer je de uitkomsten? Hoe haal je daar – zonder schuld of boete – de belangrijkste aandachtspunten voor het onderwijs uit? En hoe formuleer je verbetermaatregelen die leiden tot het best denkbare onderwijs in uw situatie?

Toetsresultaten zijn voor scholen steeds meer een thermometer van de kwaliteit van onderwijs. Opbrengstbewust in plaats van opbrengstgericht. De IJsselgroep organiseert rondom de toetsperiode van januari twee bijeenkomsten voor uw team over het productief omgaan met toetsresultaten met als doel dat u snel maatregelen kunt nemen om de onderwijskwaliteit te borgen en/of te verbeteren.

Twee bijeenkomsten bij u op school rondom de CITO toetsen om samen met u en uw team de resultaten te analyseren, verbetermaatregelen op te stellen en een werkwijze te borgen, die u kunt gebruiken om de resultaten op orde te houden.

Interessante vragen

Tijdens de teambijeenkomsten staat het beantwoorden van de volgende vragen centraal:

  • Hoe analyseer je de resultaten en welke rapporten gebruik je in welke volgorde?
  • Hoe haal je uit de toetsresultaten de belangrijkste aandachtspunten voor het onderwijs?
  • Hoe analyseer je zo, dat de kinderen, noch de leerkracht de ‘schuld’ krijgen, maar dat je (het ontbreken van) de kernelementen van de succesvolle didactiek op het spoor komt?
  • Welke maatregelen leiden tot beter onderwijs?
  • Wat betekent het samen analyseren van de resultaten voor de rol- en taakverdeling tussen leerkracht, intern begeleider en directeur?
  • Hoe kunnen alle professionals in de school plezier beleven aan de toetsresultaten, zelfs als blijkt dat kinderen niet optimaal van het onderwijs profiteren?
  • Zijn de resultaten tot stand gekomen ondanks het feit dat wij het best denkbare onderwijs hebben gegeven?
  • Hoe komt het dat deze groep kinderen niet van ons prachtige onderwijs heeft geprofiteerd? En wat kunnen we doen om dat te veranderen?

Werken met eigen resultaten

De bijeenkomsten worden volledig gebouwd rondom uw situatie en uw eigen resultaten. Heeft u Parnassus of werkt juist met jet CITO LOVS? Uw eigen situatie is uitgangspunt voor de bijeenkomsten. De analyses worden gedaan met uw eigen resultaten.

Drie voordelen

  • Het team ontdekt de kracht van anders kijken naar CITO)toetsresultaten: resultaten als thermometer, goed onderwijs als opbrengst
  • Deelnemers krijgen veel tips en adviezen van ons en van collega deelnemers
  • Samen ervaart u de praktische doorvertaling richting de rol- en taakverdeling tussen leerkracht, intern begeleider en directeur die nodig is om de resultaten echt de thermometer van onderwijskwaliteit te maken 

Wanneer en waar

Op uw eigen school met uw eigen resultaten

Kosten

De prijs voor deze twee bijeenkomsten is € 1.995,00 inclusief werkboek met handouts en uitgewerkte (voorbeeld)formulieren.

Voor wie

Voor schoolteams die samen willen werken aan het geven van het best denkbare onderwijs.

Meer informatie

Wilt u meer weten over de deze inspirerende bijeenkomst of heeft u vragen over het analyseren van (CITO) toetsresultaten? Neem dan contact op met Albert de Boer via 06 - 55 19 24 70 of Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. of met Peter Harkink via 06 - 14 00 40 71 of Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.